فهرست مربیان بازسلونا

بارسلونا، یکی از موفق ترین و مشهورترین باشگاه های فوتبال جهان، در طول تاریخ خود شاهد آمدن و رفتن مربیان بسیاری بوده است. از یوهان کرایف افسانه ای گرفته تا مربی فعلی رونالد کومان، بارسلونا فهرست بلند و برجسته ای از مربیانی داشته که به شکل گیری باشگاه به شکل امروزی کمک کرده اند.امروز در این مقاله به معرفی فهرست مربیان بارسلونا می پردازیم.

یوهان کرایف، مردی که بارسلونا را متحول کرد

یکی از تاثیرگذارترین چهره های تاریخ بارسلونا بدون شک یوهان کرایف است. مرد هلندی که در دهه 1970 برای بارسلونا بازی می کرد، در سال 1988 به عنوان مربی به باشگاه بازگشت و بلافاصله دست به انقلابی در سبک بازی تیم زد. “تیم رویایی” معروف او در سال 1992 چهار قهرمانی متوالی لالیگا و جام اروپا را به دست آورد و بارسلونا را به عنوان یک نیروی برتر در فوتبال اروپا معرفی کرد.

لویی فن خال، دومین آمدن

لوئیس فن خال یکی دیگر از مربیان هلندی بود که تاثیر بسزایی در بارسلونا داشت. او برای اولین بار از سال 1997 تا 2000 مربیگری این تیم را برعهده داشت و دو قهرمانی لالیگا و کوپا دل ری را به دست آورد. او در سال 2002 به باشگاه بازگشت و آنها را به یک قهرمانی دیگر در لالیگا در سال 2004 رساند. سبک بازی فان خال شبیه کرایف بود و بر مالکیت توپ و فوتبال هجومی تأکید داشت.

فرانک رایکارد، مردی که شکوه را بازگرداند

فرانک رایکارد، هلندی نیز مربی ای بود که بارسلونا را به اوج فوتبال اروپا بازگرداند. او در سال 2003 هدایت این تیم را برعهده گرفت و در اولین فصل حضورش، تیم را به مقام دوم در لالیگا و جام یوفا رساند. سال بعد، رایکارد بارسلونا را به اولین قهرمانی خود در لیگ قهرمانان در 14 سال هدایت کرد. این تیم همچنین با هدایت او دو عنوان قهرمانی لالیگا را به دست آورد.

پپ گواردیولا، مغز متفکر

پپ گواردیولا، بازیکن سابق بارسلونا، در سال 2008 هدایت این تیم را برعهده گرفت و تاثیر فوری بر تیم داشت. او در اولین فصل خود، بارسلونا را به سه‌گانه بی‌سابقه رساند و لالیگا، کوپا دل ری و لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد. بارسلونا گواردیولا یک فوتبال زیبا و هجومی بازی می کرد که به تیکی تاکا معروف شد. این تیم تنها در چهار فصل تحت رهبری گواردیولا 14 جام به دست آورد، از جمله دو قهرمانی دیگر در لیگ قهرمانان اروپا و سه عنوان دیگر در لالیگا.

پپ گواردیولا
پپ گواردیولا

تیتو ویلانووا، دستیار وفادار

تیتو ویلانووا در دوران حضورش در بارسلونا دستیار مربی گواردیولا بود و او با جدایی گواردیولا در سال 2012 به عنوان سرمربی هدایت این تیم را بر عهده گرفت. ویلانووا بارسلونا را به چهارمین عنوان قهرمانی خود در لالیگا در پنج سال رساند، اما به دلیل این که تنها یک فصل مجبور شد از سمت خود کناره گیری کند. دلایل سلامتی متأسفانه ویلانووا در سال 2014 در سن 45 سالگی درگذشت.

جراردو مارتینو، دوره کوتاه آرژانتینی

جراردو مارتینو، بازیکن و مربی سابق تیم ملی آرژانتین، در سال 2013 به عنوان سرمربی بارسلونا منصوب شد. او این تیم را به مقام دوم در لالیگا رساند، اما نتوانست هیچ جام مهمی را در دوران حضورش در این تیم کسب کند. باشگاه. مارتینو تنها پس از یک فصل هدایت از سمت خود استعفا داد.

لوئیس انریکه، برنده سه گانه

لوئیس انریکه، بازیکن سابق بارسلونا، در سال 2014 به عنوان مربی هدایت شد و در اولین فصل حضورش، سه گانه لالیگا، کوپا دل ری و لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد. مثلث هجومی بارسلونا متشکل از لیونل مسی، نیمار و لوئیس سوارز، معروف به MSN، تحت رهبری انریکه غیرقابل توقف بود. در مجموع، انریکه در سه فصل به عنوان مربی بارسلونا 9 جام کسب کرد و در سال 2017 کناره گیری کرد.

ارنستو والورده، مربی قابل اعتماد

ارنستو والورده در سال 2017 به عنوان سرمربی بارسلونا منصوب شد و این تیم را به دو پیروزی متوالی رساند.

Hesam
1 مارس 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *