عرض سلام خدمت خوانندگان محترم و علاقمندان ورزش فوتبال. دو فوق ستاره فوتبال دنیا در چند سال گذشته رقابت تنگاتنگی با هم داشته اند. این دو بازیکن پرتغالی و آرژانتینی در طول ۱۵ سال گذشته عملکردها و موفقیت هایی نزدیک به هم را سپری کرده اند. این تشابه ها باعث شده تا هواداران هر دو ابر ستاره به این سوال جواب دهند که مسی بهتر است یا رونالدو ؟ بله هر سال این سوال جز مهم ترین سوالات فوتبالی بوده و نظرات متفاوتی راجع به این سوال وجود دارد. در مقایسه عملکرد های این دو بازیکن ۳۵ و ۳۷ ساله می توان تا حدودی مشخص کرد که کدام از این دو کارنامه موفق تری داشته اند.

در این مطلب به افتخارات فردی و تیمی، پنالتی ها، گل ها ، هت تریک ها و بسیاری دیگر از آمارها می پردازیم. از اینکه در ادامه ما را همراهی میکنید سپاس گذاریم. کریستیانو رونالدو متولد ۵ فوریه ۱۹۸۵ در کشور پرتغال به دنیا آمد. او در تیم ملی پرتغال کاپیتان و در باشگاه النصر عربستان در پست مهاجم بازی می کند. لیونل مسی متولد ۲۴ ژوئن ۱۹۸۷ در کشور آرژانتین به دنیا آمد. او در تیم ملی آرژانتین در پست مهاجم و در باشگاه پاری سن ژرمن وینگر بازی می کند.

دوران فوتبالی رونالدو از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۳

شروع فوتبال حرفه ای او در رده بزرگسالان از اسپورتینگ بود و بعد از آن در سال ۲۰۰۳ در سن ۱۸ سالگی به باشگاه منچستر یونایتد پیوست. او در اولین سال در این تیم قهرمان جام حذفی شد ودر سه سال پی در پی قهرمان لیگ برتر، لیگ قهرمانان اروپا و جام باشگاه های جهان شد. رونالدو اولین توپ طلایش را در سن ۲۳ سالگی و عنوان گران قیمت ترین بازیکن فوتبال در سال ۲۰۰۹ را به او دادند. بزرگترین موفقیت های رونالدو در باشگاه رئال مادرید بود. او در این باشگاه در سالهای ۲۰۱۰ -۱۱ رکورد هوگو سانچز با ۳۸ گل و تلمو زارا با ۴۰ گل و فرانس پوشکاش با ۴۹ گل را شکست.

رونالدو در این فصل رکود گلی زنی را از آن خود کرد و با ۵۱ گل برترین گلزن تاریخ رئال مادرید در لالیگا شد. او لقب سریعترین بازیکن فوتبال را به خود اختصاص داد. او در استقامت، سرعت، قدرت، تکنیک و شوت های پرقدرت از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است. او در همین سال کاپتانی تیم ملی اش را عهده دار شد و در ۱۳۷ بازی ۷۰ گل را برای تیم ملی پرتغال به ثمر رساند. کریستین در سال ۲۰۱۳ توانست ۱۶ بار گل بسازد و روی ۸۲ گل تاثیر مستقیم بگذارد. او در ۹ بازی در همین سال توانست ۱۰ گل بزند و رکود سالهای قبل خود را بشکند.

در مجموع در سال ۲۰۱۳ رونالدو نتوانست قهرمانی کسب کند اما او بدون جام هم بهترین فوتبالیست سال ۲۰۱۳ بود. مهاجم پرتغالی در فصل ۱۵- ۲۰۱۴ بسیار خوب شروع کرد اما در نیم فصل دوم افت زیادی داشت. او در جمع از ۱۴۸ گل زده شده در رئال روی ۸۲ گل تاثیر مستقیم داشت. همچنین در یک فصل تاریخ لالیگا موفق شد ۸ هتریک را در ۳۵ بازی به ثبت برساند. فدراسیون فوتبال پرتغال در سال ۲۰۱۵ کریستین رونالدو را به عنوان برترین بازیکن تاریخ فوتبال این کشور انتخاب کرد.

کفش نقره ای یورو 2016

او در یورو ۲۰۱۶ کفش نقره ای مسابقات را در یک تورنمنت بزرگ از آن خود کرد. رونالدو در سال ۲۰۱۷ افتخارات فردی و تیمی زیادی به دست آورد. او علاوه بر سالهای ۲۰۰۸- ۱۳- ۱۴- ۱۶ در این سال پنجمین توپ طلا را به نام خود ثبت کرد. او در این سال افتخارات زیادی برای خود وتیم رئال مادرید بدست آورد و این سال را بهترین سال فوتبال حرفه ای خود می داند. او در لیگ قهرمانان اروپا لقب برترین گلزن رقابت ها را کسب کرد. او در لالیگا مقام سومین گلزن برتر و در مادرید عنوان برترین گلزن را به دست اورد.

از آرای بالا در فیفا تا ورود به تیم عربستان

رونالدو در مراسم فیفا دارای آرای بالاتر از مسی و نیمار قرار گرفت و جایزه فیفا را از آن خود کرد. پایان این فصل با ثبت ۱۱۴ گل بهترین گلزن تاریخ  لیگ قهرمانان و با ۱۱۵ گل برترین گلزن رقابت های اروپایی و با ۴۲۲ گل برترین گلزن تاریخ باشگاه رئال مادرید شد. در سال ۲۰۱۸ به باشگاه یوونتوس رفت و جوایز انفرادی هم دریافت نکرد. در سال ۲۰۱۹ نیز عملکرد خوبی نداشت و تنها ۳۹ گل به ثمر رساند. او در فصل ۲۰۲۰ آمار بسیار قابل توجهی  را در رقابت ها ارائه داده است و در تیم یوونتوس در ۴۲ بازی ۴۲ گل را به ثمر نشاند. او در این فصل در رده ملی بسیار خوش درخشید.

او پس از انگلیس و اسپانیا در ایتالیا هم عنوان آقای گل سری آ را کسب کرد. او رکورد علی دایی را شکست و عنوان برترین گلزن تاریخ بازی ملی را به دست آورد. بسیاری سال ۲۰۲۲ را سال افول ستاره پرتغالی دانستند و او عملکرد درخشانی در این فصل نداشت او در ۴۱ بازی تنها ۱۵ گل به ثمر رسانده است. در این سال در جام جهانی ۲۰۲۲ تیم پرتغال در برابر مراکش شکست خورد و رونالدو موفق به کسب مقام و موفقیت نشد. او امسال با پیشنهاد قراردادی ۲۰۰ میلیون یورویی به مدت دو سال در تیم النصر عربستان بازی حرفه ای خود را شروع کرد.

عملکرد مسی از شروع بازی حرفه ایش سال ۲۰۰۳ تا کنون

او در این فصل در تیم جوانان بارسلونا در ۳۰ بازی ۳۶ گل به ثمر رساند. در سال ۲۰۰۴ لیونل مسی رسما وارد باشگاه بارسلونا شد و اولین بازی خود در لالیگا مقابل اسپانیول انجام داد. لیونل در فصل ۲۰۰۵ در بازی مقابل الباسته با پاس گل رونالدینیو توانست اولین گل خود را به ثمر برساند. او عنوان جوانترین گلزن بارسلونا را در لالیگا از آن خود کرد. او در این فصل به پیراهن ملی ارژانتین دست یافت. در سال ۲۰۰۶ در بازیهای مقدماتی جام جهانی در تیم ملی آرژانتین مقابل پاراگوئه به پیروزی یک بر صفر همراه با تیمش دست یافت.

او در فصل ۲۰۰۶ در ۱۷ بازی لالیگا ۶ گل و در بازی لیگ قهرمانان اروپا از ۶ بازی یک گل را به نام خود به ثبت رساند. مسی در سال ۲۰۰۷  به افتخارات فردی مانند بهترین بازیکن جوان جام ملتهای آمریکای جنوبی و بهترین بازیکن لیگ اسپانیا دست یافت. همچنین او در سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ در مسابقات فینال کوپا آمریکا بازی کند و ۲۰۰۸ طلای المپیک را کسب کند. مسی در فصل ۲۰۱۰ عنوان آقای گلی را در لیگ  قهرمانی برای بار دوم به دست آورد. او ۱۱۰ گل را در این سال برای بارسلونا به ثبت رساند.

او ۳۴ گل در لالیگا به ثبت رسانده و عنوان آقای گل لالیگا را نیز در این سال به دست اورد. به دست اوردن کفش طلای اروپا نیز افتخار سال ۲۰۱۰ مسی بود. مسی در سالهای ۲۰۱۱ و ۱۲ فراتر از فوق العاده بود. او در ۶۰ بازی ۷۳ گل به ثمر رساند. او در سال ۲۰۱۳ عملکرد ضعیفی داشت و تنها ۵۰ گل زد. ۲۰ بازی و ۲۲ گل و ۱۱۲۰ پاس گل از دستاوردهای فصل ۲۰۱۴ او می باشد.

افتخارات لیونل مسی

در سال ۲۰۱۵ مسی به افتخارات مهمی رسید. دریافت توپ طلا و ۵ جام مختلف در بارسلونا و زدن ۵۲ گل در ۶۱ بازی از افتخارات و   عملکردهای موفق او می باشد. سال ۲۰۱۶ از نظر فدراسیون بین المللی و تاریخ و امار لیونل مسی بهترین بازیساز شناخته شد. او در فصل ۲۰۱۷ برای سومین بار به عنوان بازیکن خلاق دست یافت. در سال ۲۰۱۸ در ۵۴ بازی رسمی ۵۱ گل به ثمر رساند.  بهترین سال دوران ورزشی مسی  سال ۲۰۱۹ بود. او در این سال افتخارات و موفقیت های فردی زیادی به دست اورد از جمله کفش طلا، توپ طلا .

فصل ۲۰۲۰ برای مسی روزهای خوبی نبود و قصد ترک بارسلونا را داشت. او در ۴۸ بازی فقط ۲۷ گل را به ثمر رساند و در نهایت این باشگاه را ترک کرد. سال ۲۰۲۱ برای مسی سالی بسیار درخشان بود و جایزه توپ طلای این سال به او رسید او هم اکنون کاپیتان تیم ارژانتین است. در سال ۲۰۲۲ مسی به همراه تیم ملی کشورش قهرمان رقابت های جام جهانی شد. این افتخار جز آرزوهای مسی بود او در این سال ۳۵ گل و ۳۰ پاس گل را به ثمر رساند. او به عنوان بهترین بازیکن جام جهانی قطر انتخاب شد.

سخن پایانی

عملکردهای مسی و رونالدو را از ابتدای فعالیت حرفه ایشان بررسی کردیم. اکنون به نتیجه گیری این مبحث پرطرفدار میپردازیم که رونالدو بهتر است یا مسی؟ تعداد بازیهای مسی ۱۰۰۰ بازی و ۷۲۷ گل و ۱۷۴ پاس گل و ۱۲ پنالتی از دست رفته است. بازیهای رونالدو ۵۶۶ بازی و ۴۴۰ گل و ۱۳۷ پاس گل و۱۴ پنالتی از دست رفته است. بازیهای ملی این دو بازیکن: مسی در ۱۳۸ بازی ۷۰ گل زده و رونالدو در ۱۶۴ بازی ۹۹ گل زده است.

تعداد گلهای زده شده این دو در بازیهای ملی وباشگاهی: مسی ۶۹۷ و رونالدو ۷۲۵ می باشد که این آمار برای هر دو بازیکن از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۰ می باشد. با توجه به آمار کلی از این دو بازیکن، مسی از لحاظ آمار فردی بهتر بوده و رونالدو از نظر افتخارات تیمی عملکرد بهتری داشته است. شما هوادار کدام بازیکن هستید؟ نظرات خود را در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

sajadjafari
5 فوریه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *