دیدن فیلم هایی درباره پله این اسطوره بزرگ فوتبال به ما کمک می کند تا این عزیز تازه در گذشته را خیلی ساده از خاطر نبریم. علاوه بر این تماشا این گونه فیلم های ورزشی گزینه خیلی مناسبی برای پر کردن مفید وقت علاقه مندان به مستطیل سبز و به طور کل ورزش نیز هستند، که علاوه بر سرگرمی اطلاعات جدیدی را نیز به شما می بخشند‌. ما در ادامه چند تا از بهترین فیلم های ساخته شده راجب پله یا مستند هایی با حضور شخص او را به شما معرفی خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید:

 

مقدمه ای بر زندگی پله، اسطوره تکرار نشدنی جهان فوتبال

 

ادسون آرانتس دو ناسیمنتو یا همان پله، اسمی است که هر وقت بحث «بهترین‌های تاریخ فوتبال» را پیش بکشیم خیلی سریع به میان می‌آید؛ و در این میان خیلی‌ها نیز عقیده دارند که جز او هیچ فوتبالیستی نمی‌تواند لقب برترین فوتبالیست تاریخ را در انحصار خود داشته باشد. متاسفانه و همان طور که می دانید چندی پیش در تاریخ ۲۹ دسامبر ۲۰۲۲ یا ۸ دی ماه ۱۴۰۱ این اسطوره بزرگ فوتبال پس از ۸۲ سال جان خودش را از دست داد و غم بزرگی را نه‌ تنها بر جامعه فوتبال بلکه بر دل تمام اهالی ورزش نشاند.
پله فوتبالیستی است که در ۱۷ سالگی،‌ در ۲۱ سالگی و در ۲۹ سالگی خود قهرمان جهان شده و بدین ترتیب تنها فوتبالیست تاریخ فوتبال لقب گرفته که توانسته سه بار در طول دوران بازیش قهرمان جام جهانی شود. پله از همان سال‌های ابتدایی حضورش در مستطیل سبز به الگوی بسیاری از کودکان و نوجوانان برزیلی تبدیل شد و پس از اینکه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین افسانه‌های فوتبال کفش‌های خودش را آویخت نیز به‌عنوان الگوی فوتبالی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان شناخته می‌شد. در تاریخ سینما فیلم‌ها و مستند های زیادی درباره این بازیکن بزرگ ساخته شده و خود او هم در چند فیلم و مستند سینمایی حضور داشته است، در پی این موضوع و به مناسبت گرامی داشت یاد و خاطره پله ما در این مطلب تصمیم گرفتیم تا بهترین آثار سینمایی با حضور یا درباره این بازیکن افسانه ای فوتبال را به شما معرفی کنیم. پس این شما و این بهترین فیلم های پله:

 

فیلم هایی راجب پله

 

فیلم پله: تولد یک اسطوره
به انگلیسی:  Birth of a Legen
کارگردانجف زیمبالیست
تاریخ اکرانسال ۲۰۱۶ میلادی
خلاصه فیلمpele : تولد یک اسطوره مثل بسیاری دیگر از فیلم‌های سینمایی درباره این اسطوره فوتبال قصد دارد تا دوران زندگی او را به خوبی و تا حد امکان متعهد به حقیقت به مخاطبان خود نشان دهد. با این‌ تفاوت که در این فیلم سینمایی ما شاهد بزرگ شدن پله در محله‌های فقیر نشین برزیل و روند تبدیل شدن او به بهترین بازیکن تاریخ ورزش فوتبال هستیم. این فیلم سینمایی نه ‌تنها می‌تواند به عنوان بهترین فیلم ساخته شده درباره پله شناخته شود بلکه به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های بیوگرافی کل تاریخ سینما نیز به‌شمار خواهد رفت.

فیلم پله

به انگلیسی: Pelé
کارگردان: بن نیکولاس
تاریخ اکرانسال ۲۰۲۱ میلادی
متاسفانه فیلم پله که جدیدترین فیلم ساخته شده درباره این فوتبالیست محبوب تلقی می‌شود درباره تمام سال‌های زشت و زیبا زندگی این اسطوره بزرگ نیست بلکه فقط درباره باشکوه‌ترین دوران زندگی حرفه‌ای او ساخته شده است‌. همان طور که پیشتر نیز خواندید پله به عنوان تنها بازیکن تاریخ فوتبال شناخته می شود که سه بار قهرمان جام جهانی شده و این فیلم سینمایی نیز به همین دوران ۱۲ ساله زندگی او از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۷۰ می‌پردازد.  این فیلم از تبدیل شدن یک نوجوان ۱۷ ساله شگفت‌انگیز به یک قهرمان ملی برای تمام مردم کشور برزیل روایت می کند. همچنین جالب است بدانید که در این ۱۲ سال پله تنها در سال ۱۹۶۶ قهرمان جام جهانی نشده که در آن سال هم انگلیس با حرف ‌و حدیث‌های فراوان این جام را به خانه برده، نه با صداقتی چون صداقت پله!

 

فیلم پله برای همیشه

به انگلیسی: Pelé Forever
کارگردانآنیبال ماسینی
تاریخ اکرانسال ۲۰۰۴ میلادی
سؤال «چه کسی بهترین فوتبالیست تاریخ است؟» یکی از مهم ترین سؤال‌های بی‌جواب در تاریخ این ورزش به‌شمار می‌رود ولی تماشای فیلم مستند گونه Pelé Eterno می‌تواند تا حد زیادی شما را به یک جواب قطعی و منطقی برای این سؤال نزدیک کند. کارگردان فیلم پله برای همیشه یعنی آنیبال ماسینی بیش از سه سال به جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز برای ساخت این مستند مشغول بود، او قصد داشت فیلمی بسازد که نه حاشیه اضافه داشته باشد و نه بزرگ ‌نمایی کند. به‌همین‌دلیل فیلم پله برای همیشه را می‌توانیم یک منبع قابل اطمینان برای علاقه ‌مندان به فوتبال و یکی از برترین بازیکنان این رشته ورزشی بدانیم.

فیلم هایی با حضور پله

فیلم جیببرها
به انگلیسی: Os Trombadinhas (The Pickpockets)
کارگردانآنسلمو دوآرته
تاریخ اکرانسال ۱۹۸۰ میلادی
داستان این فیلم سینمایی حول افزایش تعداد جیب‌برها در شهر سائوپولوی برزیل جریان دارد؛ اتفاقی که آن موقع ها نتیجه رها کردن اقلیت‌های اجتماعی در پی افزایش بیش از اندازه جمعیت در آن منطقه به‌شمار می‌رفت.  این موضوع به دغدغه ای بزرگ برای یک تاجر موفق تبدیل شده است و او سعی می‌کند که به واسطه برقراری تماس با پله، وضعیت معیشتی مردم آن محله را تغییر دهد. فیلم Os Trombadinhas برای دوست‌داران پله یک گزینه سرگرم‌کننده و جذاب است اما غیرانگلیسی بودن زبان این فیلم شاید تماشا آن را کمی برای علاقه مندانش سخت کند.

 

فیلم من بولت هستم

به انگلیسی: I Am Bolt
کارگردانبن ترنر
تاریخ اکرانسال ۲۰۱۶
فیلم من بولت هستم را می توان در همین یک جمله خلاصه کرد: صحبت اسطوره‌های بزرگ ورزش درباره یکی از بزرگ‌ترین اسطوره‌های ورزشی. مستند من بولت هستم درباره خود پله جریان ندارد و همان‌طور که از عنوانش هم مشخص است به زندگی اوسین بولت، یکی از بهترین دوندگان تاریخ می پردازد. در طی روند این فیلم اسطوره‌های بزرگ رشته‌های ورزشی درباره این دونده بزرگ جهان صحبت می‌کنند که پله نیز در این ‌میان نقش پررنگی دارد، در واقع در لحظات زیادی در این فیلم ما می‌توانیم شاهد صحبت‌ کردن های این فوتبالیست بزرگ باشیم.  علاوه بر این جالب است بدانید که در کنار پله نام‌های بزرگ دیگری مانند نیمار جونیور، سرنا ویلیامز و آسافا پاول نیز در این فیلم حضور دارند و همراه یکدیگر درباره دوران شکوهمند اوسین بولت صحبت می‌کنند که این پدیده بسیار جذابی است!

فیلم فرار به سوی پیروزی

به انگلیسی: Escape to Victory
کارگردانجان هوستون
تاریخ اکرانسال ۱۹۸۱ میلادی
فیلم فرار به سوی پیروزی بدون شک مهم‌ترین و برجسته‌ترین فیلم سینمایی با حضور ادسون آرانتوس دو ناسیمنتو، یا همان پله محسوب می شود. این فیلم با حضور بازیگران محبوب و برجسته ای مانند مایکل کین و سیلوستر استالونه و همچنین بابی مور، مدافع افسانه‌ای تیم ملی انگلیس به گزینه‌ بسیار جذابی برای پر کردن اوقات فراغت دوست‌داران مستطیل سبز تبدیل شده است. فیلم فرار به سوی پیروزی درباره چند زندانی در بند نازی‌ها روایت می شود که مجبور می‌شوند در مقابل یک تیم فوتبال متشکل از فوتبالیست‌های نازی‌ قرار بگیرند. مسابقه‌ای که قطعا شرایط متعادلی ندارد و جان زندانی ها نیز در آن از هر سمت تهدید مورد تهدید است. با این ‌حال و با وجود تمام بی انصافی ها آنها برای نجات یافتن و زنده ماندن راهی به جز حضور در این مسابقه را در پیشروی خود نمی بینند.

raha36
25 ژانویه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *