لیست سرمربی های بارسلونا

علیرغم مشکلات اخیر، بارسلونا همچنان یکی از موفق ترین باشگاه های تاریخ بازی است. بلوگرانا با قدرت گرفتن از نبوغ لیونل مسی، 35 عنوان قهرمانی را در قرن بیست و یکم به دست آورده است که پس از تنها بایرن مونیخ آلمان، دومین آمار قهرمانی در بین پنج لیگ برتر اروپا است.

لیست سرمربی های بارسلونا

نیوکمپ در دو دهه اخیر خانه برخی از بهترین بازیکنان جهان و در واقع تعدادی از درخشان ترین ذهن ها در این ورزش بوده است.

از یوهان کرایوف تا سر بابی رابسون، ژاوی سرمربی جدید بارسلونا، کفش های بزرگی برای پر کردن دارد.

اسطوره باشگاه، ژاوی هرناندز، آخرین نفر از یک سری از اسطوره های فوتبال است که در نیوکمپ مربی شده است. بارسلونا به طور سنتی توسط مربیان نخبه اداره می شد که با ایده ها و مشارکت های خود انقلابی در این ورزش ایجاد کردند. افرادی مانند یوهان کرایوف، لوئیس فن خال و پپ گواردیولا بلافاصله به ذهن می رسند.

در حالی که روزهای اخیر برای باشگاه و مدیران آن چیزی جز حرکت آرام بوده است، در این پست در ورزشی، لیست سرمربی های بارسلونا به علاوه ی پنج تا از بهترین سرمربیان بلوگرانا در قرن بیست و یکم آورده شده است

لیست سرمربی های بارسلونا | پپ گواردیولا

پپ گواردیولا یک مورد قانع کننده برای بزرگترین مربی تاریخ بارسلونا دارد. قرن بیست و یکم مهم نیست. زیر نظر نابغه اسپانیایی، تیم بلوگرانا در سال 2008 به ترسناک ترین تیم باشگاهی تبدیل شد که فوتبال تا به حال به خود دیده است. حتی امثال سرالکس فرگوسن و ژوزه مورینیو هم هیچ پاسخی به “تیکی تاکا” گواردیولا، مسی و بارسلونا نداشتند.

گواردیولا که قبلاً یک اسطوره باشگاه از دوران بازی خود بود، جایی که او کاپیتان تیم بود، در می 2008 به عنوان سرمربی بلوگرانا منصوب شد. او این تیم را در اولین فصل خود به سه گانه تاریخی قاره هدایت کرد و تبدیل به جوانترین مربی شد که قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شده است.

سرمربی های بارسلونا | پپ گواردیولا
سرمربی های بارسلونا | پپ گواردیولا

در فصل بعد، او سوپر جام یوفا، جام باشگاه های جهان، سوپرجام اسپانیا و یک جام دیگر لالیگا را به تعداد خود اضافه کرد. گواردیولا تمام نشد. و بارسلونا را به سومین قهرمانی متوالی در لیگ در سومین سال حضورش در این باشگاه و دومین قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا رساند و سوپرجام اسپانیا را حفظ کرد.

بلوگرانا در آخرین فصل گواردیولا در سال 2011 موفق به کسب لالیگا یا لیگ قهرمانان نشد. با این حال، آنها سومین سوپر جام یوفا، سومین سوپرکاپ اسپانیا، دومین کوپا دل ری و یک جام جهانی باشگاه های دیگر را به کابینه در حال رشد خود اضافه کردند.

گواردیولا در چهار سال حضورش در بارسلونا، 14 جام باورنکردنی به دست آورد. این تیم در 179 بازی از 247 بازی خود تحت هدایت اسپانیایی پیروز شد. درصد برد او کمی بیش از 72 بود

لیست سرمربی های بارسلونا | لوئیس انریکه

لوئیس انریکه سرمربی فعلی تیم ملی اسپانیا بین سال‌های 2014 تا 2017 یک دوره سه ساله موفقیت‌آمیز در تیم بلوگرانا داشت.

او به طور به یاد ماندنی بارسلونا را در اولین فصل خود به عنوان سرمربی، با قهرمانی در لالیگا، لیگ قهرمانان و کوپا دل ری به سه گانه قاره رساند. او آن را با یک دوبل داخلی (لیگ و جام حذفی) در دومین فصل هدایتش دنبال کرد.

سرمربی های بارسلونا | لوییز انریکه
سرمربی های بارسلونا | لوییز انریکه

بارسلونا در 138 بازی از 181 بازی خود تحت هدایت انریکه پیروز شد. و همچنین یک سوپرجام اسپانیا، یک سوپرجام یوفا و یک جام باشگاه های جهان را در آن دوره کسب کرد.

او پس از پایان قراردادش در سال 2017 کناره‌گیری کرد. انریکه با 9 جام در سه سال و درصد برد شگفت‌انگیز 76.2، از نظر آماری یکی از بهترین مربیان تاریخ بلوگرانا است.

لیست سرمربی های بارسلونا | فرانک رایکارد

فرانک رایکارد، اسطوره هلندی، همیشه توسط هواداران بارسلونا به عنوان مربی ای که اولین بازی لیونل مسی را در تیم اصلی این باشگاه انجام داد، در خاطر خواهند داشت. این باشگاه همچنین رونالدینیو فوق ستاره برزیلی را در اولین فصل رایکارد به عنوان مدیر باشگاه در سال 2003 به خدمت گرفت.

علیرغم شروع دشوار زندگی در نیوکمپ، ریکارد ادامه داد تا خود را به عنوان یک اسطوره بلوگرانا معرفی کند. با هدایت آنها به عنوان قهرمانی لالیگا در سال 2004 05، او به خشکسالی جام باشگاه که از سال 1999 شروع شد پایان داد.

سرمربی های بارسلونا | فرانک ریکارد
سرمربی های بارسلونا | فرانک ریکارد

او همچنین اولین سرمربی بارسلونا بود که دو بار در سانتیاگو برنابئو مقابل رئال مادرید پیروز شد. این چیزی بود که حتی کرایوف و لوئیس آراگونس هم نتوانستند به آن برسند.

بلوگرانا با هدایت هلندی دو قهرمانی لیگ و دو سوپرکاپ اسپانیا را به همراه قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا در سال 2005 06 به دست آورد.

او در سال 2008 پس از یک دوره پنج ساله از نیوکمپ جدا شد و او را به طولانی‌ترین مربی بلوگرانا در قرن بیست و یکم تبدیل کرد. این باشگاه در 159 بازی از 272 بازی خود به عنوان سرمربی پیروز شد

لیست سرمربی‌های بارسا | ارنستو والورده

ارنستو والورده پس از جانشینی لوئیس انریکه، نزدیک به دو سال و نیم بین سال‌های 2017 تا 2020 هدایت بارسلونا را بر عهده داشت. پس از پیروزی بیش از حد با تیم اتلتیک بیلبائو، انتظارات با ورود او به نیوکمپ بالا بود.

متأسفانه دوران تصدی والورده در آبی اناری ها همیشه به خاطر سقوط تکان دهنده آنها در رقابت های پیاپی لیگ قهرمانان در یادها خواهد ماند.

بلوگرانا در مرحله یک چهارم نهایی و نیمه نهایی به ترتیب توسط آ اس رم و لیورپول حذف شدند. در هر دو مورد، غول‌های اسپانیایی علیرغم برتری راحت از بازی اول، در بازی دوم دچار بحران شدند.

سرمربی های بارسلونا | ارنستو والورده
سرمربی های بارسلونا | ارنستو والورده

با این وجود، والورده در لیگ موفق بود. و باشگاه را به قهرمانی های پی در پی لالیگا رساند. در واقع، تیم در مسیر کسب سومین قهرمانی متوالی در لیگ بود که او در ژانویه 2020 از کار برکنار شد. بارسلونا به برتری خود ادامه داد و در آخرین بازی فصل عنوان را به شکلی دراماتیک به اتلتیکو مادرید تسلیم کرد.

والورده همچنین به دلیل تاکتیک‌های دفاعی‌اش و به‌خاطر اینکه تیم‌هایش را برای بازی «به شیوه بارسلونا» آماده نکرده بود، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. با این حال، او آخرین سرمربی موفق بلوگرانا باقی می ماند و باشگاه از زمان اخراج او در مسیر نزولی قرار داشته است.

او علاوه بر دو عنوان قهرمانی لیگ، یک کوپا دل ری و یک سوپرکاپ اسپانیا را نیز به دست آورد. در حالی که باشگاه در 97 بازی از 145 بازی خود به عنوان سرمربی پیروز شد بود.

لیست سرمربی‌های بارسل | تیتو ویلانووا

تیتو ویلانووا فقید تنها یک فصل در فصل 2012-2013 هدایت بلاوگرانا را برعهده داشت، قبل از اینکه به دلیل عود سرطان غده از سمت خود استعفا داد. او متأسفانه در آوریل 2014، کمتر از یک سال پس از ترک نیوکمپ درگذشت.

سرمربی های بارسلونا | تیتو ویلانوا
سرمربی های بارسلونا | تیتو ویلانوا

بارسلونا در بیشتر قرن بیست و یکم، جدای از فصول اخیر و آغاز هزاره، از تداوم مربیان خود لذت برده است. بنابراین، ویلانووا در لیست ما قرار می گیرد. علیرغم اینکه تنها یک فصل سرمربی تیم بوده است. او یکی از پنج مربی ای است که در این قرن با این باشگاه قهرمان لالیگا شده است.

ویلانووا بلوگرانا را به عنوان قهرمانی لیگ 2012 و نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا هدایت کرد. جایی که آنها توسط برنده نهایی بایرن مونیخ حذف شدند. دوران او 44 بازی به طول انجامید و 33 برد به دست آورد. در این دوره آبی اناری ها 116 گل به ثمر رساندند و تنها 5 شکست را متحمل شدند.

Pooria
30 ژانویه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *