درباره ی آکادمی بارسلونا لاماسیا

آکادمی بارسلونا، لاماسیا، برندگان جام جهانی، قهرمانان لیگ قهرمانان و یک برنده ی 7 باره ی توپ طلا تولید کرده است. در این پست در ورزشی می خواهیم به یکی از معروف ترین آکادمی های تاریخ فوتبال و حال حاضر دنیا بپردازیم: لاماسیای بارسلونا.

همه چیز درباره ی آکادمی بارسلونا

آکادمی‌های فوتبال تقریباً در هر باشگاهی وجود دارند. به‌ویژه در سطح استعدادهای خاص. اما تعداد کمی از آنها توانسته‌اند برای رقابت با لاماسیای بارسلونا شهرت داشته باشند.

تسمه نقاله معروف باشگاه کاتالان به نسل هایی از ستارگان فوق العاده بااستعداد خدمت کرده است که کارها و موفقیت های چشمگیری در این بازی ایجاد کرده اند.

کسانی که در لاماسیا شرکت می کنند، غرق در فرهنگ باشگاه هستند. ایده لاماسیا ایجاد نوعی پیوند خانوادگی از پایین ترین گروه سنی تا تیم اصلی بزرگسالان است.

در این پست در ورزشی، نگاهی به تاریخ آکادمی بارسلونا، لاماسیا و برخی از شناخته شده ترین فارغ التحصیلان آن خواهیم داشت.

لاماسیا چیست؟

La Masia که به زبان کاتالانی به معنی “خانه ی مزرعه” است، نامی است که عموماً برای توصیف آکادمی بارسلونا یا cantera (به معنی معدن) برای نام اسپانیایی آن استفاده می شود.

اقامتگاهی که بازیکنان جوان در آن تحصیلات فوتبال و آکادمیک دریافت می کنند، مترادف با القای فلسفه بارسلونا (Mes que un club) شده است. فارغ التحصیلان آن همیشه با نشان آنچه مسئولان باشگاه به عنوان «مهر لاماسیا» توصیف می کنند، ترک می کنند.

پپ گواردیولا، بازیکن سابق بارسلونا، مربی و محصول لاماسیا، اینطور بیان کرد: بازیکنی که از لاماسیا عبور کرده است، چیز متفاوتی با بقیه دارد. این یک امتیاز مثبت است که فقط از زمانی تو بچه بودی و با پیراهن بارسلونا در مسابقات شرکت کرده باشی، به تو تعلق می گیرد.”

ساختمان اصلی آکادمی بارسلونا لاماسیا
ساختمان اصلی آکادمی بارسلونا لاماسیا

ساختمان اصلی، معروف به La Masia de Can Planes، یک مزرعه باستانی بود که در سال 1702 ساخته شد.

ورزشگاه بارسلونا، نیوکمپ، در سال 1957 افتتاح شد و در کنار لاماسیا، که در ابتدا به عنوان مقر باشگاه فعالیت می کرد، ساخته شد. در سال 1979 به یک خوابگاه برای بازیکنان جوان خارج از بارسلونا تبدیل شد. متعاقباً به یک مرکز آکادمی مشهور جهانی تبدیل شد.

در سال 2011، لاماسیا از مکان سنتی خود در Carrer de la Materninat به پایگاه جدیدی در مجتمع آموزشی بارسلونا، La Ciutat Esportiva Joan Gamper، که در Sant Joan Despi قرار دارد، منتقل شد.

ماسیای جدید که با هزینه 11 میلیون یورو ساخته شده است، یک ساختمان 6000 متر مربعی با پنج طبقه است و می تواند 83 ورزشکار را در خود جای دهد.

علاوه بر اتاق‌هایی برای دانش‌آموزان، این ساختمان دارای امکانات پیشرفته‌ای از جمله سالن بدنسازی، اتاق ماساژ، مرکز سمعی و بصری، کلاس‌های درس، آشپزخانه و البته زمین‌های زمین است.

معروف ترین فارغ التحصیلان آکادمی بارسلونا، لاماسیا

این گواهی بر اهمیت ماندگار لاماسیا است که ستاره های زیادی در طول سال ها از درهای آن عبور کرده اند.

با اینکه همه آنها موفق به ایجاد دوران طولانی در نیوکمپ نشده اند، بسیاری از آنها خود را با باشگاه های دیگر، چه در اسپانیا و چه در خارج از آن، نشان داده اند.

لیونل مسی که به عنوان یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال شناخته می شود، از لاماسیا در جریان مبارزات انتخاباتی 2003-2004 بیرون آمد و به طلسم بی چون و چرای بارسلونا تبدیل شد.

افرادی مانند ژاوی، آندرس اینیستا، کارلوس پویول، جرارد پیکه، سرخیو بوسکتس و جوردی آلبا، فارغ التحصیلان لاماسیا هستند.

لیست فارغ التحصیلان مشهور لاماسیا

بازیکن ملیت پست بازی
ژاوی اسپانیا هافبک میانی
آندرس اینیستا اسپانیا هافبک میانی
لیونل مسی آرژانتین مهاجم
کارلس پویول اسپانیا مدافع
ویکتور والدز اسپانیا دروازه بان
گیرمو آمور اسپانیا هافبک میانی
سرخیو بوسکتس اسپانیا هافبک میانی
جرارد پیکه اسپانیا مدافع
سرخی باروخان اسپانیا مدافع
پپ گواردیولا اسپانیا مدافع

همانطور که گفته شد، گواردیولا که با هدایت یوهان کرایف وارد تیم اصلی بارسا شد، به همراه افرادی مانند آلبرت فرر، سرجی بارجوان و گیلرمو آمور، یکی از فارغ التحصیلان برجسته ماسیا است.

سسک فابرگاس نیز معروف است که لاماسیا را ترک کرد و به آرسنال در لیگ برتر پیوست. و قبل از بازگشت به بارسا در سال 2011 در آن تیم عالی بود.

سایر بازیکنانی که از آکادمی ستاره شدند عبارتند از: پپه رینا، پدرو، بویان کرکیچ، ویکتور والدز، تیاگو آلکانتارا، هکتور بلرین و رافینیا.

جالب اینجاست که بارسلونا در سال 2012 در جریان بازی مقابل لوانته پس از اینکه دنی آلوز به دلیل مصدومیت مجبور به ترک زمین شد، یک یازده نفر را که کاملاً از فارغ التحصیلان لاماسیا تشکیل شده بود، به میدان فرستاد. مارتین مونتویا، فارغ التحصیل ماسیا، جایگزین این برزیلی شد که به والدس، آلبا، پویول، پیکه، بوسکتس، ژاوی، اینیستا، فابرگاس، پدرو و مسی در زمین پیوست.

بازیکنان لاماسیا در دوران کودکی
بازیکنان لاماسیا در دوران کودکی

ورود به لاماسیا

اگر بگوییم کسب جایگاه در سیستم جوانان بارسلونا بسیار دشوار است، چندان تعجب آور نخواهد بود.

هر سال، باشگاه از طریق برنامه FCBEscola خود، آزمایش هایی را برای بازیکنان شش تا 11 ساله برگزار می کند و آزمایش کنندگان موفق شانس پیشرفت به لاماسیا را دارند.

طبیعتاً با توجه به جایگاه بارسلونا به عنوان یک شرکت جهانی، هدف سیستم پیشاهنگی این باشگاه شناسایی بهترین بازیکنان از سراسر کره زمین است.

کسانی که متعاقباً توسط باشگاه جذب می شوند، ممکن است در لاماسیا مستقر شوند. اگرچه با توجه به فضای محدود، محل اقامت جایگزین نیز در دسترس است.

دوران افول آکادمی بارسلونا

پس از سال ها موفقیت و بازیکن سازی لاماسیا، با روی کار آمدن جوزپ ماریا بارتومئو به عنوان سرپرست باشگاه، باشگاه بارسلونا به مرور به خرید ستاره های تیم های دیگر روی آورد. و به مرور از فلسفه ی بازیکن سازی و کشف استعدادها فاصله گرفت. حتی برای مدتی بسیاری از استعدادها به دلیل نبود فضا در تیم اصلی، بارسلونا را ترک می کردند. یکی از مثال های بارز، ژاوی سیمونز است که بارسا را به مقصد پاریس سن ژرمن ترک کرد.

اما با روی کار آمدن مجدد خوان لاپورتا، و سرمربی شدن ژاوی یکی از محصولات لاماسیا، این آکادمی جانی دوباره گرفته است. به طوری که بازیکنانی مثل گاوی، رونالد آرائوخو، آلخاندرو بالده و آنسو فاتی، فرصت درخشش و حضور در تیم اصلی را پیدا کرده اند. اما سوال اینجاست که آیا این آکادمی می توان به روزهای اوج ستاره سازی خود باز گردد یا خیر. باید دید که استعدادهای نوظهور این باشگاه، تا کجا می توانند پیش بروند.

Pooria
5 فوریه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *