مراسم اعدام پیش از بازی در افغانستان 

مراسم اعدام پیش از بازی در افغانستان – در دوران سیاه طالبان در سال‌های ۱۹۹۰ در افغانستان، مراسم اعدام پیش از شروع بازی‌ها در استادیوم اصلی کابل برگزار می‌شد. مردان و زنانی که از نظر طالبان گناهکار شناخته می‌شدند در زمین فوتبال ابتدا شکنجه شده و سپس با روش‌هایی وحشیانه اعدام می‌شدند. و تماشاگران فریادهای گوشخراش ناله و درد آن‌ها را می‌شنیدند. درست پیش از اینکه با فریادهای گوشخراش خود تیم‌های محبوبشان را تشویق کنند.

به طور کلی طالبان که با بازی فوتبال مشکل داشتند به مردم اجازه می دادند که فوتبال بازی کنند. در آن چند دقیقه پیش از آغاز مسابقات در غازی استدیوم، اعدام ها اجرا می شد و طالبان دست مجرمین را می بریدند. استدیوم بوی خون می داد و فوتبالیستان مجبور بودند مسابقات شان را بر روی لکه های خون انجام دهند.

مراسم اعدام پیش از بازی در افغانستان

نجیب الله نجم از کسانی که در آن دوران در غازی استدیوم فوتبال کرده، می گوید: «از قتل و قتالی که در میدان فوتبال بود بسیار رنج می بردیم. حتی در این روزها هنگام فوتبال وقتی به جاهایی که اعدام شده بود می رسم، خود را کناره می کنم چرا که در آنجا خون ریخته بود». شکل اعدام طوری بود که طالبان تمام بدن و صورت مجرم را با لباس سیاه می پوشاندند و بعد بر او شلیک می کردند..

محمد عزیز ابوالفضلی، مربی تیم ملی فوتبال افغانستان که در دوران طالبان نیز در غازی استدیوم فوتبال بازی کرده است، می گوید شاهد صحنه های وحشتناکی در آن دوران بوده است. ابوالفضلی می افزاید: «بدترین خاطره ام از روزی است که چند زن را در استادیوم آوردند و آنها را به رگبار بستند. کودکان و بستگان آنها فریاد می زدند و ناله می کردند. آن روزها را هرگز فراموش نمی کنم»

فوتبالیست ها مجبور بودند که در آن دوران ریش های خود را بلند نگه دارند و برایشان پوشیدن لباس های ورزشی هم در آن دوران جرم و حرام محسوب می شد. هزاران جوان بیکار در ورزشگاه ها تجمع می کردند. و مراسم وحشیانه اعدام را تماشا می کردند.  زیرا که آنها سرگرمی دیگری نداشتند.

محمد ابوالفضلی در ادامه می گوید: انجام مسابقات فوتبال در دوران طالبان با ترس و دلهره همراه بود. زیرا طالبان شلاق به دست داشتند و در اوقات نماز با جبر و اکراه تماشاچیان و بازیگران را به نماز می بردند.

آخرین  اخبار و حواشی ورزشی ایران و جهان را در سایت ورزشی ببینید.

sajjad
27 دسامبر 2022

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *