ما را بیشتر با افتخارات بین المللی هموطنان مان آشنا کرده و به فوتبال جهان نیز نزدیک تر می کند. شاید تا به حال این را نمی دانستید اما ایرانی ها در لیگ های اروپایی و آسیایی زیادی عنوان آقای گلی، بهترین بازیکن ماه، بهترین بازیکن فصل و… را کسب کرده اند که تصور این افتخارات حتی برای بازیکنان ملی آنجا نیز مشکل است!

لژیونر های ایرانی در لیگ های اروپایی زیادی مثل لیگ هلند، روسیه، پرتغال، یونان و… خوش درخشیدند و علاوه بر افتخار شخصی نام کشورمان را نیز سرافراز کرده اند. پس با ما همراه باشید تا کمی بیشتر با سرآمد های لیست بلند بالای لژیونر های ایرانی آشنا شده و در کنار هم نگاهی به آمار بازی های آنها نیز بی اندازیم:

 

مهدی طارمی، مهاجم تیم پورتو

مهدی طارمی یک فوتبالیست ایرانی است که درحال حاضر برای باشگاهی در لیگ برتر پرتغال و تیم ملی کشورمان توپ می زند. همان طور که می دانید طارمی پیش از این در نقش بازیکن پرسپولیس دو سال پیاپی آقای گل لیگ برتر فوتبال ایران شده بود و بعد از آن نیز به عنوان بهترین بازیکن لیگ برتر فوتبال ایران شناخته شد. پس از کسب این موفقیت ها او یک فصل برای الغرافه قطر و در فصل دیگر نیز برای ریو آوه پرتغال بازی کرد.

او در زمان توپزنی اش برای ریو آوه در سال ۲۰۱۹ به طور مشترک با دو بازیکن دیگر به عنوان آقای گل لیگ برتر پرتغال شناخته شد. طارمی پس از این ماجرا راهی تیم پورتو پرتغال شده و با پیراهن آن تیم نیز گلی تماشایی به ثمر رساند که نامزد دریافت جایزه پوشکاش فیفا شد.

جالب است بدانید که این جایزه هر ساله به زیبا ترین و قابل توجه ترین گل جهان تعلق می گیرد. طارمی افتخار ۶۳ بازی ملی و ۳۰ گل زده در آنها را در رزومه خود دارد. این بازیکن همچنین در دیدار با تیم ملی انگلیس دو گل تماشایی دیگر را نیز به ثمر رساند و این گونه به تنها ایرانی بدل شد که توانسته در بازی های جام جهانی بیش از یک گل را به دروازه حریف بنشاند.

سعید عزت اللهی، هافبک وایله بلدکلوب

سعید عزت اللهی بازیکن ۲۶ ساله ایرانی با ۱۹۰ سانتی متر قد و تسلط کامل بر زبان اسپانیایی درحال حاضر در تیم دانمارکی وایله بلدکلوب پیراهن شماره ۶۰ را بر تن می کند.

این بازیکن سابقه حضور در تیم اتلتیکو مادرید سی را نیز در رزومه خود داشته و در یک سال بازی برای این تیم ۵ گل را برای شان به ثمر رسانده است. سعید عزت اللهی که از سال ۹۴ برای تیم ملی ایران توپ می زند، قبل از این چند فصلی در کشور روسیه نیز به بازی پرداخته است.

عزت اللهی در این مدت چند سالی در تیم روستوف روسیه ماند و اولین گل اروپایی آنها را نیز رقم زد. او با این تیم به نایب قهرمانی لیگ روسیه نیز رسید.

 

سردار آزمون، مهاجم بایر لورکوزن

سردار آزمون زاده گنبد کاووس ایران درحال حاضر با ۲۸ سال سن برای تیم مطرح آلمانی بازی می کند. او در تمام رده های سنی به عنوان بازیکن تیم ملی ایران به میدان رفته و افتخارات خوبی را هم در این بازی ها کسب کرده است. در واقع سردار آزمون بهترین گلزن ترکیب فعلی تیم ملی ایران است.

او همچنین سومین گلزن برتر تیم ملی کشورمان نیز به شمار می رود. همچنین گفتنی است که آزمون در رزومه باشگاهی خود سابقه بازی برای تیم های سپاهان، روبین کازان، روستوف، زنیت و تیم فعلی خود یعنی بایر لورکوزن را دارا است. او با دو باشگاه روسی خود در فوتبال این کشور به افتخارات خوبی چون نایب قهرمانی لیگ برتر فوتبال روسیه (یکبار)، قهرمانی لیگ برتر فوتبال روسیه (سه بار)، قهرمانی جام حذفی فوتبال روسیه (یکبار) و قهرمانی سوپر جام فوتبال روسیه (دو بار) رسیده است.

آزمون همچنین افتخارات فردی زیر را نیز در رزومه خود دارد:

قهرمان بهترین گلزن جوانان زیر ۱۹ سال آسیا
بهترین گلزن جام صلح و دوستی
بهترین بازیکن ماه لیگ برتر فوتبال روسیه
بهترین گلزن ایرانی در رقابت های لیگ قهرمانان اروپا
آقای گل لیگ برتر فوتبال روسیه
بهترین بازیکن فصل در لیگ برتر فوتبال روسیه

 

کریم انصاری فرد، مهاجم اومانیا

کریم انصاری فرد در دوران لژیونری اش سابقه کار برای کشور هایی چون قطر، اسپانیا، یونان، انگلیس و قبرس را دارد. او در مدت زمانی که در ایران بود نیز برای باشگاه های مطرحی چون پرسپولیس، تراکتور و سایپا جوان توپ می زد. علی دایی مربی و کسی بود که زندگی حرفه ای انصاری فرد در فوتبال را برای او شروع کرد.

انصاری فرد ابتدا در باشگاه جوانان سایپا و بعد تر نیز در تیم اصلی این باشگاه پذیرفته شد.

پس از سایپا انصاری فرد در باشگاه پرسپولیس شماره ۹ را پوشید و اولین هتریک خود را نیز با همان پیراهن ثبت کرد. بعد از تمام این ماجرا ها دوران لژیونری انصاری فرد با قرداد با باشگاهی اسپانیایی شروع شد اما ماندن او در این تیم دیری نپایید و پس از آن انصاری فرد وارد دوره طولانی بازی اش برای باشگاه های یونانی شد.

او در این مدت افتخارات زیادی کسب کرد و در فوتبال یونان بسیار خوش درخشید.

 

صادق محرمی، دفاع دینامو زاگرب

صادق محرمی پیشتر بازیکن تیم ملی امید ایران، نوجوانان و جوانان ایران بوده و حالا هم عضو ترکیب اصلی تیم ملی کشور است. او همچنین در دوران باشگاهی خود برای ایران در تیم های ملوان و پرسپولیس توپ می زده است. محرمی در ابتدای دوران لژیونری اش در دینامو زاگرب عملکرد درخشانی از خود نشان داد و در همان سال نیز با تیمش به قهرمانی لیگ فوتبال کرواسی رسید. در حال حاضر صاحب نظران صادق محرمی را به عنوان پرافتخار ترین لژیونر ایرانی می شناسند.

میلاد محمدی، مدافع آ.ا.ک آتن

میلاد محمدی در ۷ سال گذشته به صورت پیاپی در ترکیب تیم ملی ایران حضور داشته است. او اکنون در حالی در تیمی یونانی بازی می کند که برادر دو قلو او مهرداد محمدی نیز بازیکن باشگاهی مطرح در قطر است. باشگاه آ.ا.ک آتن تیمی در سوپر لیگ فوتبال یونان است و محمدی نیز در سالهای حضورش در آن بسیار خوش درخشیده است.

 

علیرضا جهانبخش، هافبک فاینورد

بازیکن ایرانی و کیلگی ما یعنی علیرضا جهانبخش اکنون پس از چند سال بازی حرفه ای یک هافبک هجومی در لیگ برتر هلند است. علیرضا جهانبخش در سال ۲۰۱۷ با ثبت ۲۱ گل به عنوان آقای گل هلند شناخته شد و علاوه بر این عنوان اولین بازیکن ایرانی که موفق به کسب عنوان آقای گلی در یکی از لیگ های اروپا شده را نیز بدست آورد. علیرضا جهانبخش در بیست سالگی دوران لژیونری خود را در فوتبال هلند آغاز کرد و بیشتر زمان بازی خود را نیز در همانجا ماند. البته او مدت کوتاهی این کشور را نیز ترک کرد و به انگلیس رفت اما پس از مدت کوتاهی توپزنی برای این کشور در سال ۲۰۲۱ دوباره به دنیای فوتبال هلند بازگشت.

raha36
24 ژانویه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *