باشگاه فوتبال پاری سن ژرمن که معمولاً با نام PSG شناخته می شود، در سال های اخیر به یکی از بزرگترین و موفق ترین باشگاه های فوتبال جهان تبدیل شده است. این باشگاه عناوین داخلی متعددی را در فرانسه کسب کرده و به یک نیروی اصلی در فوتبال اروپا تبدیل شده است. ناصر الخلیفی، رئیس و مدیرعامل پاری سن ژرمن، یکی از چهره های کلیدی در پشت سر آمدن پاری سن ژرمن است.

الخلیفی در سال 1973 در قطر متولد شد و فعالیت ورزشی خود را به عنوان یک تنیس باز آغاز کرد. او برای چند سال در تور ATP بازی کرد تا اینکه بازنشسته شد و به سمت مدیریت ورزش رفت. در سال 2011، الخلیفی رئیس شرکت سرمایه گذاری ورزشی قطر شد، شرکتی که در مشاغل و رویدادهای مرتبط با ورزش سرمایه گذاری می کند.

رهبری ثروتمند

تحت رهبری الخلیفی، سرمایه گذاری ورزشی قطر سهام کنترلی در PSG را در سال 2011 به دست آورد. این باشگاه در آن زمان با مشکل مواجه بود و از سال 1994 نتوانسته بود عنوان قهرمانی لیگ فرانسه را به دست آورد. الخلیفی فرصتی برای ایجاد یک باشگاه فوتبال موفق در پاریس و شروع به تبدیل PSG به یک قدرت جهانی کرد.

مرد عرب ثروتمند
مرد عرب ثروتمند

یکی از اولین کارهایی که الخلیفی انجام داد این بود که کارلو آنچلوتی، سرمربی سابق میلان و چلسی را به عنوان سرمربی پی اس جی انتخاب کرد. آنچلوتی مربی با تجربه ای بود که عناوین متعددی را در ایتالیا و انگلیس کسب کرده بود و انتصاب او نشان از قصد PSG برای تبدیل شدن به یک نیروی بزرگ در فوتبال اروپا داشت.

سرمایه گذاری

الخلیفی سپس سرمایه گذاری هنگفتی روی تیم انجام داد و تعدادی از بهترین بازیکنان جهان را به خدمت گرفت. یکی از اولین خریدهای او مهاجم آرژانتینی ازکیل لاوتزی بود که پیش از این برای ناپولی بازی کرده بود. لاوتزی با خریدهای بزرگ دیگری مانند تیاگو سیلوا، زلاتان ابراهیموویچ و ادینسون کاوانی همراه شد.

سرمایه‌گذاری‌های الخلیفی نتیجه داد، زیرا PSG در سال 2013 اولین قهرمانی خود در لیگ فرانسه را پس از 19 سال به دست آورد. با این حال، هدف نهایی PSG قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، معتبرترین رقابت باشگاهی در فوتبال اروپا بود.

ناصر قطری
ناصر قطری

عزم الخلیفی برای قهرمانی در لیگ قهرمانان در ادامه سرمایه گذاری او در تیم مشهود بود. پی اس جی در سال 2017 نیمار را با مبلغ 222 میلیون یورو از بارسلونا به خدمت گرفت و سال بعد کیلیان امباپه را با 180 میلیون یورو به جمع خود اضافه کرد. پاری سن ژرمن با حضور این دو فوق ستاره در ترکیب خود، در سال 2020 به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسید، اما بایرن مونیخ شکست خورد.

علیرغم این ناامیدی، ناصر الخلیفی به سرمایه گذاری هنگفت در تیم و زیرساخت های باشگاه ادامه داد. PSG مرکز آموزشی جدیدی را در سال 2020 افتتاح کرد که یکی از پیشرفته ترین ها در جهان است و این باشگاه همچنین روی فناوری های جدیدی مانند هوش مصنوعی و واقعیت مجازی سرمایه گذاری کرده است تا به بهبود عملکرد بازیکنان کمک کند.

موفقیت ناصر

موفقیت ناصر الخلیفی در پاری سن ژرمن بی تاثیر نبوده و او در چندین پست کلیدی در فوتبال بین المللی منصوب شد. او در سال 2019 به عضویت کمیته اجرایی یوفا که مسئولیت اداره فوتبال اروپا را بر عهده دارد، انتخاب شد. او همچنین به عنوان رئیس اتحادیه باشگاه های اروپا که منافع باشگاه های فوتبال در اروپا را نمایندگی می کند، منصوب شد.

علیرغم موفقیت، الخلیفی به دلیل رویکردش در ساخت یک باشگاه فوتبال موفق با انتقادهایی از سوی برخی از طرفین مواجه شد. سرمایه گذاری های هنگفت پی اس جی در بازار نقل و انتقالات منجر به اتهامات “موفقیت در خرید” شده است و همچنین اتهامات نادرست مالی مطرح شد.

در سال 2017، الخلیفی در رابطه با روند مناقصه مسابقات جهانی دو و میدانی به رشوه خواری متهم شد. او این اتهامات را رد کرد و در سال 2019 تبرئه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *