نظر بزرگان فوتبال درباره علی دایی چیزی جز بهت و حیرت، قدرت و سرعت نیست. علی دایی از بهترین و بزرگترین اسطوره های فوتبال کشورمان است که هنوز هم نامش به کرات از زبان فوتبال دوستان کشورمان شنیده می شود (با اینکه او سالهاست کفش هایش را آویخته) در ادامه بیشتر این لژیونر و بازیکن بزرگ فوتبال کشورمان را از زبان بزرگان فوتبال جهان خواهیم شناخت:

 

فرانتس بکن باوئر (قیصر فوتبال آلمان):


من با وجود اینکه خودم به ضربات سر مهلک مشهور هستم ولی در تمام طول عمرم ضربات سری به قدرتمندی و دقت ضربات علی دایی ندیده ام. وقتی که او در آرمینیا بیلفلد بازی می کرد، در یکی از مسابقه هایی که من از نزدیک شاهد آن بودم او از فاصله ۲۳متری با چنان ضربه سری دروازه تیم مقابل را باز کرد که قدرتش از شوت با پای خیلی از بازیکنان دیگر هم بیشتر بود. علی دایی نه تنها بهترین بازیکن سرزن دنیا، که یک مهاجم عالی و رویایی برای هر تیمی نیز است.

اوتمار هیتسفیلد (سر مربی علی دایی در بایرن مونیخ):


علی دایی در دوران بازیش یک مهاجم استثنایی و تمام عیار بود که واقعا هر مربی آرزوی داشتن چنین بازیکنی در تیمش را دارد، اما من متاسفانه به علت مسائل موجود در فوتبال آلمان که اجازه بازگو کردن آنها را ندارم و به دلایل مدیریتی که مخصوص فوتبال آلمان است علی رغم میل باطنی خود نتوانستم از این ستاره فوتبال در ترکیب تیمم استفاده کنم. سران باشگاه اما چندی بعد نتیجه تحمیل عقاید شان به من را در فینال لیگ قهرمانان اروپا در بازی با منچستر یونایتد و پس از فروش او به هرتا با گلزنی های او مشاهده کردند، احتمالا آنها حالا خیلی پشیمان اند!

لوتار ماتئوس (هم بازی سابق علی دایی در بایرن مونیخ):

 

ماتئوس پس از مراسم اهداء جوایز بهترین بازیکن های فوتبال جهان در سال ۲۰۰۴ که در محل اجلاس فیفا در زوریخ با حضور مربیان و کاپیتان های تیم های ملی جهان برگزار می شد در خصوص علی دایی بیان کرد:
علی دایی سوای از اینکه یک مهاجم و بازیکن حرفه ای و تمام عیار است یک تاجر موفق و یک انسان تحصیل کرده و دارای بینش های مدیریتی فوق العاده نیز هست.او قبل از هر درجه ای که دارد یک انسان به تمام معناست و همواره خدا را در راس امور زندگیش میبیند.ستایش های او در شادی های پس از گلش خود گویای این ادعای من هستند. به نظر من علی دایی در تمامی زمینه های زندگیش بسیار موفق بوده و میتواند الگوی بسیار مناسبی برای جوانان جهان باشد.

ماریو باسلر ( کاپیتان بایرن مونیخ در زمان حضور علی دایی):


علی دایی یک ستاره ارزشمند و یک فوتبالیست به معنی واقعی کلمه حرفه ای بود که سر مربی تیم ما بنا بر دلایل پوچ و شاید هم از روی اجبار نتوانست به نحو احسن از او در تیم استفاده کند. و این گونه شد که تیم ما این گوهر بی نظیر که هر تیمی با داشتن او میتوانست به بیشترین گلها و بهترین نتایج ممکن دست یابد را به راحتی از دست داد.

پائولو مالدینی (کاپیتان تیم ملی ایتالیا و باشگاه آ.ث.میلان):

مالدینی بعد از بازی مقابل هرتابرلین در چارچوب رقابتهای لیگ قهرمانان اروپا که در ورزشگاه سن سیرو برگزار شد به خبرنگاران حاضر در مورد دایی گفت: زمانی که دروازه بان توپ را به سمت میانه زمین فرستاد توپ بالای سر من، الساندرو و علی دایی بود. در آن هنگام ما )پائولو مالدینی و الساندرو کاستاکورتا) حتی نفهمیدیم که دایی چه زمانی توانسته محل فرود توپ را تشخیص بدهد. در حقیقت پس از اینکه ما تازه متوجه جریان بازی شدیم دیدیم که او پا به توپ یک متری از ما جلوتر است. بعد تر با وجود اینکه توپ در میانه میدان بود من و الساندرو هر چه تلاش کردیم نتوانستیم به گام های بلند علی دایی برسیم و دروازه بان ما نیز چاره ای جز تسلیم در مقابل شلیک بی نقص پای چپ او پیدا نکرد .بنظر من او یک مهاجم استثنایی است که قله های بلندی را در جهان فوتبال میتواند فتح کند.

تری ونبلز (سرمربی تیم ملی استرالیا در بازیهای مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه):


علی دایی در بین تمام بازیکنان ایرانی تنها کسی بود که ما از همان اول کار از حضور او هراس داشتیم. در حقیقت من پیشتر نیز به شاگردانم درباره او گوشزد کرده بودم و گفته بودم که مراقب این بازیکن باهوش و متعصب باشند.
زمانی که در ۷دقیقه مانده به پایان بازی توپ در میانه میدان به دایی رسید، هیچ کس حتی فکرش را هم نمیکرد که ایران در آن لحظه به گل برسد. آخر گلزن ایرانیان در میان ۴ تا از بازیکن ما و در میانه میدان بود، اما او با زیرکی خاص خودش بر موقعیت چیره شد و یک پاس در عمق خط دفاعی ما ارسال کرد تا مدافعین ما که همگی در پی گرفتن توپ از او بودند با رها کردن خط دفاعی و آزاد گذاشتن شماره ۱۱ ایران دچار بزرگترین اشتباه آن روز خود شوند. با اینکه بازی به نفع ما تمام نشد اما من پاس گل او را تا آخر عمر فراموش نخواهم کرد، زیرا زیباترین و حساب شده ترین پاس گلی بود که من در عمر خود دیده بودم.

جان فرانکو زولا )بازیکن افسانه ای چلسی و تیم ملی ایتالیا):


علی دایی بدون حتی ذره ای بزرگنمایی یکی از بهترین مهاجمان جهان فوتبال است.او تنها بازیکنی بود که توانست به خط دفاعی قوی ما که مارسل دسایی و فرانک لبوف (مدافعین تیم ملی فرانسه که در سال ۱۹۹۸ قهرمان دنیا و در سال ۲۰۰۰میلادی قهرمان اروپا شدند) در آن حضور داشتند و همچنین یکی از بهترین دروازه بانان دنیا یعنی اد دی گوی )دروازه بان اول هلند در آسال) نیز از دروازه آن محافظت می کرد ۲ گل استثنائی را به ثمر برساند‌. گلهای دایی که هم با ضربه سر و هم با پا زده شد نشان از نبوغ ذاتی این بازیکن دارند.

 

شما می توانید در همین سایت نظر بزرگان فوتبال راجب علی کریمی را نیز مشاهده فرمایید و با این اسطوره دیگر فوتبال کشورمان نیز بیشتر آشنا شوید.

raha36
11 فوریه 2023

3 دیدگاه در “نظر بزرگان فوتبال درباره علی دایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *