قطعا یکی از تیم های پرطرفدار و بسیار جذاب لیک برتر ایران پرسپولیس می باشد. با توجه به کل کل های  همیشگی طرفداران پرسپولیس و استقلال ما تصمیم گرفتیم که به بررسی این دو تیم بپردازیم. ما امروز در این مقاله قصد داریم نگاهی به پیشینه و تاریخچه پرسپولیس داشته باشیم. قطعا بعد از این مقاله نیز به بررسی تیم جذاب استقلال خواهیم پرداخت. این تیم تقریبا پر طرفدار ترین تیم ایران است، اما همیشه حواشی خاصی در مورد این تیم مطرح بوده که در زمان مناسب به بررسی آن خواهیم پرداخت.

تیم  پرسپولیس القاب جذابی دارد که شاید شما آن ها را بارها و بارها شنیده باشید. به عنوان مثال ارتش سرخ، سرخپوشان، قرمز پوشان، سرخ ها، زلزله و… . اما معروف ترین لقب این تیم پیروزی است. افراد زیادی این تیم را با عنوان پیروی می شناسند. همانطور که استقلال را قدیمی های فوتبال با تاج می شناختند و او را یک تیم سلطنتی می دانستند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید تیم از همان اوایل تاسیس تیم  پرسپولیس و استقلال یکی را تیم حکومتی می دانستند و دیگری را تیمی مردمی. همیشه این جدال بین این دو تیم برقرار بوده  و خواهد بود.

باشگاه فوتبال پرسپولیس از نظر ویکی پدیا

باشگاه فوتبال پرسپولیس یک باشگاه تمام ایرانی است که از سال 1342 به صورت رسمی در شهر تهران پایه گذاری شده است.  باشگاه ورزشی پرسپولیس مالکیت دولتی دارد و در سال های 1400 و 1401 بخشی از آن به بخش خصوصی و افراد حقیقی وا گذار شده است. پس از پیروزی های پی در پی در مقابل تیم های مختلف پرسپولیس به دسته بندی لیگ برتر راه پیدا کرده است. از سال 1347 نیز این به صورت روتین و همیشگی در لیک بالاترین سطح لیگ فوتبال ایران حضور داشته است.

اگر بخواهیم به مهمترین رویداد فوتبالی ایران اشاره کنیم، باید به شهرآورد پرسپولیس و استقلال اشاره کنیم. در این شهرآورد معمولا هیجانات در تیم طرفدار بسیار بالا است. به همین دلیل است که معمولا به صورت جدی این تیم را از یک دیگر جدا می کنند. بر اساس نتایج تحقیقات کنفدراسیون فوتبال آسیا، تیم پرسپولیس پرطرفدارترین تیم آسیایی می ‌باشد. این لقب یک لقب بسیار غرور آفرین و جذاب برای پرسپولیس می باشد. از زمان تاسیس این باشگاه قهرمانی های بسیار زیادی برای این تیم ثبت شده است. در بخش های بعدی به صورت مفصل به هریک از این موارد اشاره خواهیم کرد.

آیا باشگاه پرسپولیس فقط فوتبال دارد؟

ممکن است که این سوال برای شما پیش آمده باشد که آیا پرسپولیس فقط تیم فوتبال معروفی دارد؟ باید با شما بگوییم که از سال 1342 باشگاه ورزشی پرسپولیس شروع به کار کرده است. در آن زمان رشته های بولینگ، والیبال، بسکتبال از دیگر ورزش هایی بوده است که در این باشگاه راه اندازی شده است. این باشگاه با الگو برداری از باشگاه های آمریکایی شروع به کار کرده است و در آن حتی رشته ورزشی بوکس نیز وجود داشته است. این باشگاه در حال حاضر نیز در بخش های مختلف فعال است.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید تیم زنان پرسپولیس مانند مردان پرسپولیس یک تیم پر افتخار است. تا قبل از انقلاب پرسپولیس در بخش های مختلف دارای تیم زنان بود. اما پس از انقلاب این تمامی بخش های ورزشی آن تعطیل شد. در سال 1387 مجدد بخش فوتبال زنان و دیگر رشته های ورزشی باشگاه پرسپولیس به صورت رسمی آغاز به کار کرد. تیم پرسپولیس زنان از زمان آغاز فعالیت مانند تیم مردان افتخارات بسیاری را کسب کرده است. اما اگر بخواهیم یکی را بر دیگری به لحاظ تکنیک و دستاورد بررسی کنیم با تیم مردان پرسپولیس را انتخاب کنیم.

بررسی افتخارات تیم پرسپولیس

تیم پرسپولیس هم در بخش داخلی دارای افتخارات و پیروزی های بسیاری است و هم در بخش فوتبال آسیایی و بین المللی. ما در این مقاله تنها به بخش از پیروزی های این تیم اشاره خواهیم کرد. دلیل اینکه لقب تیم پرسپولیس پیروزی است نیز همین است. چرا که این تیم یک تیم بسیار حرفه‌ای و پر افتخار می باشد. تیم پرسپولیس با 7 دوره شرکت در جام باشگاه های آسیا نتایج خوبی را به خود اختصاص داده است. در این مسابقات تیم پرسپولیس یکبار به نیمه نهایی نیز رسیده است.

البته شما باید تیم پرسپولیس را در این دوران با توجه به بازیکنان  و امکانات او بررسی کنید. در سال 1969 میلادی تیم پرسپولیس اولین تیم ایران بود که در جام باشگاه های آسیا حضور پیدا کرد. پرسپولیس در ایران به عنوان بهترین تیم و بالاتر از استقلال به این مسابقات اعزام شد. در سال 1972 میلادی نیز مجددا تمامی 51 رقیب خود را در ایران شکست داد و به عنوان نماینده ایران به این مسابقات راه پیدا کرد که به دلیل حضور اسرائیل در این مسابقات به عنوان کشور مستقل و مسائل سیاسی این مسابقات لغو شد.

اگر بخواهیم به نسخه قدیمی پرسپولیس نگاهی داشته باشیم، این تیم 4 نیمه نهایی و 3 مقام سومی در کارنامه بین المللی خود دارد. البته تمامی این موارد تا قبل از سال 2003 می باشد.  اما در لیک داخلی ایران با 14 قهرمانی توانسته است که پر افتخار ترین تیم ایرانی باشد. از طرفی با 5 قهرمانی پیاپی توانسته است که اصطلاح « گلات » را به فرهنگ ورزش فارسی وارد کند. همه نگاه ها به پرسپولیس در سال 1401 و سال 1402 می باشد. آیا پرسپولیس می تواند یک با نتایج فوق العاده همه را سوپرایز کند.

چرا در برخی از سال ها نام پرسپولیس با نام پیروزی در جدول مسابقات استفاده می شد؟

از سال 1342 این تیم پر افتخار با نام پرسپولیس کار خود را شروع کرده است. اما پس از انقلاب به دلیل برخی از مسائل مالی و برخی از مسائل سیاسی نام این باشگاه از او گرفته شده و نام پیروزی به این تیم داده شد. در سال 1390 با پیگیری های مکرر باشگاه پرسپولیس سرانجام محمد رویانیان مدیر عامل وقت تیم پرسپولیس اعلام کرد که دادگاه به نفع پرسپولیس رای صادر کرده است و تا ابد نام این باشگاه بدون هیچ مشکلی حقوقی پرسپولیس خواهد بود.

بررسی افتخارات استقلال و پرسپولیس

معمولا همیشه یک کور خوانی همیشگی بین طرفداران استقلال و طرفداران پرسپولیس وجود دارد. به همین دلیل ما سعی کردیم که در این بخش یک نگاه اجمالی به افتخارات دو تیم داشته باشیم.

  1. قهرمانی های لیگ ایران برا استقلال 8 بار ثبت شده است. و برای تیم پرسپولیس 14 بار ثبت شده است.
  2. قهرمانی جام حذفی ایران برای استقلال 7 بار ثبت شده است. اما قهرمانی جام حذفی ایران 6 بار ثبت شده است.
  3. قهرمانی سوپر جام ایران برای استقلال 4 بار ثبت شده است. قهرمانی سوپر جام ایران برای تیم پرسپولیس 4 بار ثبت شده است.
  4. قهرمانی جام برندگان آسیا 0 بار برای استقلال ثبت شده است و قرمانی جام برندگان آسیا برای پرسپولیس یک بار ثبت شده است.
  5. سومی در آسیا برای استقلال 2 بار ثبت شده است. سومی در آسیا برای تیم پرسپولیس 3 بار ثبت شده است.
  6. بهترین برد دربی برای استقلال در سال 1390 بود که نتیجه آن 3 بر 0 به نفع استقلال به پایان رسید. اما بهترین برد پرسپولیس در دربی برای سال 1352 بود نتیجه معروف 6 بر 0 به ثبت رسیده است. البته بخری اسقلال را با عدد 4 نیز می شناسند اما 4 کجا و 6 کجا
  7. نایب قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا برای استقلال 0 بار به ثبت رسیده است. و اما نایب قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا برای تیم پرسپولیس 2 بار به ثبت رسیده است.

 

سخن پایانی

ما در این مقاله به صورت کلی در مورد، تاریخچه پرسپولیس با شما صحبت کردیم. به نظر شما کدام تیم برای ایران پر افتخار تر است. تیم پرسپولیس و یا تیم استقلال؟ شما می توانید نظر خود را در بخش کامنت های همین مقاله با ما در میان بگذاریم. به نظر شما چرا تیم پرسپولیس به عنوان پر طرفدار ترین تیم آسیا انتخاب شده است؟ قطعا در آینده نزدیک بیشتر راجب این دو تیم جنجالی با شما صحبت خواهیم کرد.

sajadjafari
23 ژانویه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *