همه چیز تاریخچه درباره ورزشگاه آزادی

همه چیز تاریخچه درباره ورزشگاه آزادی را در این مقاله می خواهیم تا خدمت شما ورزش دوستان اراه کنیم. پس با ما همراه باشید. قسمت مهم این مجموعه‌ ورزشی، استادیوم صد هزار نفری برای فوتبال است. بخش‌های دیگری مثل استادیوم دوچرخه‌سواری، دریاچه برای قایقرانی و اسکی روی آب، موتورسواری و کارتینگ، زمین‌های تنیس، سالن والیبال و بسکتبال، پیست‌های اتومبیل‌رانی و… نیز دارد.

همه چیز تاریخچه درباره ورزشگاه آزادی (آریا مهر سابق)

همه چیز تاریخچه درباره ورزشگاه آزادی را در این مقاله مفصلا شرخ داده ایم. مجموعه‌ ورزشی آزادی در سال ۵۳، با استانداردهای بین‌المللی و در زمینی به مساحت ۴۶۰ هکتار در تهران ساخته شد. از این ورزشگاه به‌عنوان ورزشگاه ملی کشور ایران یاد می‌شود.  این ورزشگاه بزرگ ورزشی علاوه بر قابلیت اجرای اکثر رشته‌های ورزشی، محلی مناسب برای برگزاری جشن‌ها، گردهمایی و مراسم‌ مختلف و همچنین تشکیل اردوهای ورزشی است.  علاوه بر این‌ها، ورزشگاه بزرگ آزادی رکورد حضور بیشترین تعداد تماشاگر در تاریخ رقابت لیگ قهرمانان آسیا را از آن خود کرده است  .

آدرس ورزشگاه آزادی: ورزشگاه آزادی در کیلومتر پنج آزادراه تهران-کرج قرار دارد.

آدرس ورزشگاه آزادی
آدرس ورزشگاه آزادی

راه های رفتن به ورزشگاه آزادی در تهران

رفتن به ورزشگاه آزادی به سه روش برای شهروندان تهرانی وجود دارد:

رفتن به ورزشگاه آزادی با وسیله‌ نقلیه‌ شخصی

اگر با وسیله‌ نقلیه‌ شخصی به ورزشگاه می‌روید، باید به اتوبان تهران کرج و بزرگراه شیخ فضل اله نوری و سپس بلوار استادیوم آزادی بروید.

رفتن به ورزشگاه آزادی با اتوبوس

برای کسانی که با اتوبوس به ورزشگاه می‌روند، یک ایستگاه اتوبوس در فاصله‌ای نه چندان نزدیک از درب غربی ورزشگاه واقع شده است، اما معمولا هنگام برگزاری مسابقات مهم، اتوبوس‌های بسیار برای حمل‌ونقل تماشاگران در نظر گرفته می‌شوند. برای دسترسی در حالت عادی می‌توانید با اتوبوس‌های تندرو (BRT) از محله‌های مختلف تهران به میدان آزادی بروید و سپس از آنجا سوار اتوبوس‌های ورزشگاه آزادی شوید.

حتما بخوانید: بیوگرافی مهدی طارمی مهاجم پورتو | زندگی شخصی+افتخارات+حواشی+ازدواج+خانواده

رفتن به ورزشگاه آزادی با مترو

آسان‌ترین راه برای رفتن به ورزشگاه آزادی استفاده از خط پنج مترو است. ایستگاه ورزشگاه آزادی بین دو ایستگاه ارم سبز و چیتگر قرار دارد و کاملا متناسب با جمعیت بالای تماشاگران پرشور ساخته شده است. این ایستگاه در ضلع جنوبی ورزشگاه آزادی قرار گرفته است و فاصله‌ای ۹۰۰ متری با آن دارد.

راه های رفتن به ورشگاه آزادی
راه های رفتن به ورشگاه آزادی

همه چیز تاریخچه درباره ورزشگاه آزادی | تاریخچه ساخت ورزشگاه آزادی

در دوره ی حکومت محمد رضا شاه پهلوی ساخت دهکده المپیک و ورزشگاه ازادی در محوطه ی خالی غرب تهران ساخته شدند. وقتی که ایران تصمیم گرفت که میزبان دوره هفتم بازی های آسیایی باشد، نیاز به یه شهرک برای آزمون ورزشکاران داشت .و همچنین نام این ورزشگاه در گذشته آریامهربود، که برای بازی های 1974با مساحت ۴۶۰ هکتار ساخته شد. همچنین این ورزشگاه با رعایت کل اصول بین المللی ساخته. و در سال 1353شمسی به روی عموم باز شد. این ورزشگاه این روز ها میزبان بازی های داخلی و بین المللی است. بر اساس گزارشات مختلف این مجموعه جزو 20 ورزشگاه برتر دنیا میباشد و از اعتبار بین المللی برخوردار است.

بازی های آسیایی در ورزشگاه آزادی
بازی های آسیایی در ورزشگاه آزادی

حتما بخوانید: بیوگرافی علی دایی | زندگی شخصی + افتخارات + حواشی + عکس با همسر و فرزندان

مراسم افتتاحیه و اولین بازی در ورزشگاه آزادی

اولین بازی‌ای که در استادیوم ازادی برگزار شد. نوعی افتتاحیه بو.، بازی دوستانه ای میان تیم های پرسپولیس و کروزیرو بود. زمان برگزاری آن 27 اسفند 1350 بود که در آن زمان پرسپولیس توانست با نتیجه چهار بر دو حریف خود را شکست دهد/ صفر ایرانپارک در این بازی اولین گل را به ثمر رساند. و نام او به عنوان اولین گلزن ایرانی در تاریخ استادیوم ثبت شده است.

از طرف دیگر اولین بازی دو تیم ایرانی در سال 25خرداد1352بود، که در این بازی تیم پاس و عقاب تهران در مقابل هم بازی کردند. که با دوعدد گل زدن توسط حسین کازرانی و اکبر مالکی به نفع تیم پاس پایان یافت. این ورزشگاه دارای هفتادوهشت هزاروصدوشانزده صندلی میباشد. که قبل از این این ورزشگاه ظرفیت صدهزارنفری را داشت که پس از نصب این صندلی ها تعداد کاهش یافت.

ورزشگاه آریا مهر
ورزشگاه آریا مهر

زمین های تمرین فوتبال در ورزشگاه آزادی

زمین های چمن با نام های زمین شماره دو و سه در اطراف استادیوم صدهزار نفری قرار دارند، که زمین چمن شماره دو زمینی برای تمرین تیم های ملی فوتبال، استقالل و پرسپولیس بوده و سالهای سال میزبان ورزشکاران و فوتبالیست ها میباشد .

زمین های تمرین فوتبال در ورزشگاه آزادی
زمین های تمرین فوتبال در ورزشگاه آزادی

پیست اسکیت مجموعه آزادی

در این پیست یک پیست مخصوص مسابقات رول اسکیت میباشد که با ظرفیت هزارنفر تماشاگر در مساحت سی و دو هزار متر مربع ساخته شده است.

پیست اسکیت ورزشگاه آزادی
پیست اسکیت ورزشگاه آزادی

پیست دوچرخه سواری مجموعه آزادی

یکی از ویژگی های مجموعه ازادی پیست دوچرخه سواری ازادی میباشد. که در سود 1354شروع به فعالیت کرد، به مروز زمان اسیب های زیادی به این پیست وارد شد. طوری که امکان ورزش در این مکان نبود. این پیست در سال 1383 توسط متخصصان ایرانی باز سازی و در سالروز ازادی خرمشهر به بهره برداری خوبی رسید.

این پیست دارای شش هزارو پونصد متر مربع مساحت دارد. و جزو بزرگترین پیست خاورمیانه محسوب میشود، و امکاناتی مانند، بیست و سه رختکن، جایگاه ویژه خبرنگاران، جایگاه وی ای پی برای مهمانان، دفتر مدیریت، گنجایش دوهزارو پونصد تماشاچی، واحد های صداو سیما دارند. این پیست سیصدو سی و سه متر طول و در غرب ورزشگاه قرار گرفته است.

پیست اسکیت آزادی
پیست اسکیت آزادی

استخر مجموعه آزادی(آریا مهر سابق)

استخر آزادی ورودی استادیوم دوازده هزار نفری قرار گرفته که ورود به آن از در های شمال و جنوب امکان دارد. استخر اصلی این مجموعه ابعاد پنجاه دربیست و شیش متر و عمق دو ونیم متر با ده الین شنا. و استخر شیرجه با ابعاد بیست در بیست و شیش متر و ده متری خود را به عنوان یک استخر حرفه ای مناسب برای بازی های سنگین میباشد.

حتما بخوانید: بیوگرافی وحید امیری بازیکن تیم ملی ایران |زندگی شخصی و حرفه ای + عکس

پیست کارتینگ مجموعه آزادی

این پیست در سمت شرقی استادیوم و در سال 1381تاسیس شد و دارای 30هزار متر مربع میباشد. پیست کارتینگ ازادی یکی از بهترین پیست های کارتینگ خاورمیانه است. و توسط یک تیم از بزرگ ترین سازندگان ماشین با طول 800و عرض 8تا10متر طراحی و ساخته شده است.

پیست کارتینگ ورزشگاه آزادی
پیست کارتینگ ورزشگاه آزادی

دریاچه مصنوعی آزادی

دریاچه مصنوعی ازادی دارای 600هزار متر مکعب آب و 220 متر مربع مساحت میباشد. که یکی از بهترین دریاچه های موجود در کشور مناسب برای انجام ورزش هایی مانند، کانو، کانادایی، اسکی رو اب، کایاک و…میباشد. و همچنین عمق این دریاچه 4متر میباشد .

دریاچه مصنویی آزادی
دریاچه مصنویی آزادی

پیست موتورسواری مجموعه آزادی

پیست موتور سواری مجموعه ازادی در مساحت تقریبا 41هزار متر مربع و ظرفیت آن مناسب بزای 1500نفر میباشد. این پیست موتور سواری یک پیست مسابقات موتور کراس نیز محسوب میشود.

پیست موتورسواری مجموعه آزادی
پیست موتورسواری مجموعه آزادی

سالن بسکتبال مجموعه آزادی

این سالن دارای ظرفیت 3000نفری و دارای استاندار مورد نیاز میباشد. سالن بسکتبال ازادی یکی از 5سالن مجتمع میباشد.

سالن بسکتبال مجموعه آزادی
سالن بسکتبال مجموعه آزادی

زمین تنیس ورزشگاه آزادی

زمین تنیس این مجموعه در ضلع شمال غربی و دارای 18زمین تنیس می باشد. 10زمین از 18زمین مخصوص اقایان و 6زمین به خانم ها اختصاص داده شده است. هر زمین تنیس با ابعادی بر 20در40 ساخته شده است و در آنها دوره های آموزشی برگزار میشود .

زمین تنیس ورزشگاه آزادی
زمین تنیس ورزشگاه آزادی

سالن والیبال مجموعه آزادی

سالن والیبال یکی از سالن های سرپوشیده ی والیبال ورزشگاه ازادی میباشد. که دارای 3000نفر ظرفیت دارد و جزو یکی از 5سالت مجموعه میباشد. این سالن 4500متر مربع گنجایش و ابعادی در معادل 44در72متر ساخته شده است. این قسمت در ضلع جنوب شرقی مجموعه قرار گرفته. و دارای جایگاه ویژه مهمان، داوران و خبرنگاران، کالس های اموزشی، رختکن و دارای دو زمین والیبال ساحلی و… میباشد.

سالن والیبال مجموعه آزادی
سالن والیبال مجموعه آزادی

همه چیز تاریخچه درباره ورزشگاه آزادی | سالن کشتی مجموعه ورزشی آزادی

سالن کشتی ازادی که با نام خانه کشی ایرانیان نیز معروف میباشد. با ظرفیتی حدود بر ۳۰۰۰ نفر ساخته شده و مورد بهره برداری قرار گرفت. این سالن پیش از آن که سالن تخصصی کشتی باشد. با عنوان سالن تنیس روی میز مورد استفاده قرار میگرفت .

سالن کشتی مجموعه ورزشی آزادی
سالن کشتی مجموعه ورزشی آزادی

کمپ تیم ملی فوتبال ایران

کمپ تیم ملی ایران در ضلع غربی مجموعه ورزشی آزادی به کمپ تیمهای ملی اختصاص دارد. که از سال ۱۳۷۹ محلی برای اعضای تیم ملی حساب میشود. این کمپ دارای زمینهای فوتبال، سالن والیبال، سالن فوتسال، سالن بدنسازی، خوابگاهی با ظرفیت ۳۰ نفر، سالن غذاخوری با ظرفیت ۴۵ نفر، کالس آموزشی بزرگ با ظرفیت ۴۵ نفر، سالن آمفی تئاتر، اتاق پزشکی، ساختمان آکادمی فوتبال و… است.

فدراسیون کونگ فو و هنرهای رزمی: این بخش در قسمت باالیی استخر قهرمانی آزادی، ساختمان فدراسیون کونگ فو قرار دارد. که دارای سالن تمرینی با متراژ ۴۷۵ بوده و جهت تمرین ورزشکاران این رشته مورد استفاده قرار میگیرد. برای رفت و آمد به فدراسیون کونگ فو باید از درب غربی مجموعه ورزشی آزادی استفاده میشود.

حتما بخوانید: بیوگرافی سردار آزمون | زندگی شخصی + افتخارات + حواشی + عکس با همسر

رویدادهایی مهم در آزادی با حضور ستارگارن فوتبال

از مهم ترین و زیبا ترین بازی هایی که در این ورزشگاه برگزار شده است میشود.به بازی استقلال و تیم السد ژاوی نام برد و همینطور بازی های شهراورد تهران بین استقلال و پرسپولیس میشود اشاره کرد.

تهران در این مجموعه شاهد اتفاق های تاریخی فراوانی بوده. که به برخی از انها میزبانی جام ملت های آسیا در سال 1355 شمسی و قهرمانی ایران با تک گل علی پروین برابر کویت، حضور پله با تیم سانتوز و توستائو در بازی برابر پرسپولیس، میزبانی بازی های اسلامی زنان در سال 2015 میلادی. فیلمبرداری فیلم آفساید و بردن جایزه خرس طلایی برلین در سال 2006 میلادی توسط این فیلم،اجرای کنسرت توسط فرانک سیناترا، خواننده و هنرپیشه شهیر آمریکایی در نوامبر سال 1975 میلادی، میباشند.

رویدادهایی مهم در آزادی با حضور ستارگارن فوتبال
رویدادهایی مهم در آزادی با حضور ستارگارن فوتبال

رکورد حضور تماشاگر در ورزشگاه آزادی

رکورد حضور بیشترین تعداد تماشاگر در این ورزشگاه در بازی بین تیم‌های ملی ایران و عربستان در مرحله مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه ثبت شد. که جمعیتی بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر با حضور در ورزشگاه آزادی از نزدیک تماشاگر بازی بودند. این دیدار با تساوی یک-یک تمام شد. همچنین استادیوم آزادی میزبان بازی‌های اسلامی زنان ۲۰۱۵ میلادی بود.

حتما بخوانید: بیوگرافی پله ستاره فوتبال برزیلی جهان با تصاویر

چهره های مشهوری که پا به ورزشگاه آزادی گذاشتند

می‌توان به پله اشاره کرد که با تیم سانتوز و در سن ۳۰ سالگی وارد استادیوم شد و با تیم منتخب تهران مسابقه داد. از چهره‌های جهانی دیگری که در این ورزشگاه بازی کرده‌اند، توستائو است که دیداری دوستانه با پرسپولیس داشت. رویدادهایی مهم در آزادی با حضور ستارگارن فوتبال

حضور پله در ورزشگاه آزادیدر این رابطه، تعدادی ازبازیکنان و ستارگان جهانی که بعد از انقلاب در ورزشگاه آزادی بازی کردند. که می‌توان به ریوالدو، الیورکان، پائولو مالدینی، فرانکو بارسی، روبرتو دونادونی و… اشاره کرد.

آخرین  اخبار و حواشی ورزشی ایران و جهان را در سایت ورزشی ببینید.

Hesam
31 دسامبر 2022

1 دیدگاه در “همه چیز تاریخچه درباره ورزشگاه آزادی | تاریخچه ساخت+آدرس+عکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *