در حال حاضر 29 کشور در حال مسابقه برای تنها 15 امتیاز در دور حذفی جام جهانی فوتبال 2022 هستند. از هر گروه فقط دو تیم برتر صعود خواهند کرد.

از 32 کشوری که مسابقات را آغاز کردند، مدافع عنوان قهرمانی جهان فرانسه اولین تیمی شد که به مرحله یک هشتم نهایی راه یافت و قطر اولین تیم حذف شد و سپس کانادا با یک بازی گروهی باقی مانده است.

تیم ها

مقدماتی جام جهانی فوتبال 2022

شش کنفدراسیون قاره ای فیفا مسابقات مقدماتی خود را برگزار کردند و همه 211 اتحادیه عضو فیفا واجد شرایط ورود به مرحله مقدماتی بودند.

تیم ملی قطر به عنوان میزبان به طور خودکار به مسابقات راه یافت. با این حال، کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) قطر را ملزم به شرکت در مرحله مقدماتی آسیا کرد زیرا دو دور اول نیز به عنوان جواز حضور در جام ملت‌های آسیا 2023 عمل می‌کند.

از آنجایی که قطر به عنوان برنده گروه خود به مرحله نهایی رسید، لبنان که پنجمین تیم برتر رتبه دوم بود، به جای آن صعود کرد. فرانسه، قهرمان جام جهانی نیز مراحل مقدماتی را به طور عادی طی کرد.

سنت لوسیا ابتدا وارد مرحله مقدماتی کونکاکاف شد اما قبل از اولین مسابقه خود از آن کنار رفت. تیم کره شمالی به دلیل نگرانی‌های ایمنی مربوط به همه گیری کووید-19 در دور مقدماتی AFC کناره گیری کرد.

از 32 کشور واجد شرایط برای بازی در جام جهانی فوتبال 2022، 24 کشور در مسابقات قبلی در سال 2018 به رقابت پرداختند. قطر تنها تیمی است که اولین حضور خود را در جام جهانی فوتبال انجام می‌دهد و اولین میزبانی است که از سال 1934 ایتالیا برای اولین بار در این مسابقات حضور پیدا می‌کند. در نتیجه، مسابقات 2022 اولین جام جهانی است که هیچ یک از تیم ها موفق به کسب مقام نشده‌اند و از طریق صلاحیت اولین امتیاز خود را داشتند. هلند، اکوادور، غنا، کامرون و ایالات متحده پس از غیبت در مسابقات 2018 به مسابقات بازگشتند. کانادا پس از 36 سال بازگشت، تنها حضور قبلی آنها در سال 1986 بود. ولز اولین حضور خود را پس از 64 سال انجام داد و یک فاصله رکورد برای یک تیم اروپایی، تنها حضور قبلی آنها در سال 1958 بود.

تیم‌های جام جهانی فوتبال 2022

قبل از ارسال ترکیب نهایی برای مسابقات، تمام تیم‌ها یک تیم موقت تا حداکثر 55 بازیکن را معرفی می‌کنند. تیم‌ها باید فهرست 55 بازیکن خود را تا 21 اکتبر به فیفا ارسال می‌کردند. آن‌ها موظف بودند تا 13 نوامبر تیم های نهایی خود را اعلام کنند. در آگوست 2022، فیفا تعداد نهایی تیم را از 23 بازیکن در نسخه 2018 به 26 بازیکن افزایش داد.

همه تیم ها در مجموع 26 بازیکن در ترکیب نهایی خود دارند به جز ایران و فرانسه، که دومی به دلیل مصدومیت از ناحیه پای کریم بنزما، که دیدیه دشان جایگزین او نشد، ایجاد شد.

داوری

مقامات جام جهانی فوتبال 2022

در می 2022، فیفا لیست 36 داور و 69 کمک داور و 24 کمک داور ویدیویی را برای مسابقات اعلام کرد. از 36 داور، فیفا شامل دو داور از آرژانتین، برزیل، انگلیس و فرانسه بود.برای اولین بار داوران زن بازی‌های یک تورنمنت بزرگ مردان را داوری خواهند کرد.

استفانی فراپارت از فرانسه، سالیما موکانسانگا از رواندا و یوشیمی یاماشیتا از ژاپن اولین داوران زن بودند که به یک جام جهانی مردان منصوب شدند. سه کمک داور زن، نوزا بک، کاترین نسبیت و کارن دیاز مدینا نیز برای اولین بار به آنها خواهند پیوست. فراپارت بر فینال جام جهانی فوتبال زنان 2019 نظارت داشت. باکاری گاساما، داور گامبیایی و خوان پابلو بلاتی، کمک داور آرژانتینی، از جمله مقاماتی هستند که در سومین دوره جام جهانی حضور دارند.

بلاتی در فینال 2018 کمک داور بود. سایر داوران بازگشته عبارتند از داوران سزار راموس از مکزیک و جانی سیکازوه از زامبیا و کمک داور ایرانی محمدرضا منصوری.

مکان های برگزاری

5 ورزشگاه پیشنهادی اول برای این رویداد در اوایل مارس سال 2010 رونمایی شد. قطر در نظر دارد که استادیوم‌ها تاریخ و فرهنگ خود را منعکس کنند و طرح ها با شرایط، راحتی، دسترسی و…در دسترس باشند.

استادیوم‌ها به سیستم سرمایشی مجهز می‌شوند که برای پایین آوردن دمای استادیوم تا 20 درجه سانتی‌گراد است.

در گزارش آوریل 2013 توسط مریل لینچ، برگزارکنندگان در قطر از فیفا درخواست کردند که تعداد کمتری از استادیوم‌ها را به دلیل افزایش هزینه‌ها تأیید کند. بلومبرگ گفت که قطر مایل است تعداد سالن ها را از دوازده سالنی که در ابتدا برنامه ریزی شده بود به هشت یا نه کاهش دهد.

کمپ های پایه تیم

32 تیم ملی از کمپ‌های پایه برای ماندن و تمرین قبل و در طول مسابقات جام جهانی استفاده خواهند کرد. در جولای 2022، فیفا هتل‌ها و سایت‌های تمرینی را برای هر تیم شرکت کننده اعلام کرد. جام جهانی 2022 فشرده‌ترین جام جهانی از زمان برگزاری افتتاحیه در سال 1930 است که 24 تیم از 32 تیم در شعاع 10 کیلومتری یکدیگر قرار دارند و در منطقه دوحه متمرکز شده‌اند. این اولین قسمت از سال 1930 است که در آن بازیکنان نیازی به جا به جایی برای مسابقات ندارند و می‌توانند در کل مسابقات در همان پایگاه تمرینی باقی بمانند.

مراسم افتتاحیه جام جهانی فوتبال 2022

مراسم افتتاحیه در روز یکشنبه 20 نوامبر 2022 در ورزشگاه آل بیت در الخور، قبل از بازی افتتاحیه مسابقات بین میزبان قطر و اکوادور برگزار شد.و شامل حضور مورگان فریمن و غانیم المفتاح، همراه با اجرای جونگ کوک، خواننده کره جنوبی و عضو BTS و فهد الکوبیسی خواننده قطری بود. این اولین بار بود که قرآن به عنوان بخشی از مراسم افتتاحیه تلاوت می‌شد.

خلاصه مسابقات

مسابقات مرحله گروهی

اولین بازی این مسابقات بین قطر و اکوادور در گروه A برگزار شد. اکوادور در دقایق ابتدایی یک گل مردود دریافت کرد، اما در نهایت با دو گل انر والنسیا 2–0 پیروز شد. در باخت این بازی، قطر اولین کشور میزبانی شد که بازی افتتاحیه خود را در جام جهانی شکست داد.

بسیاری از بومیان قطر قبل از پایان بازی را ترک کردند و ESPN گزارش داد که دو سوم از حاضران در این مسابقه حضور داشتند. دیگر بازی ابتدایی گروه A توسط هلند 2-0 مقابل سنگال به پیروزی رسید.

کودی گاکپو گل افتتاحیه را در دقیقه 84 و دیوی کلاسن یک دوم را در وقت های تلف شده به ثمر رساند. سنگال در سومین بازی این گروه به مصاف قطر رفت. بولای دیا از ضعف بوعلم خوخی استفاده کرد و سنگال را 1-0 جلو انداخت.

فامارا دیدهیو گل دوم را با ضربه سر به ثمر رساند، محمد مونتاری اولین گل تاریخ قطر را در جام جهانی به ثمر رساند تا نتیجه را به یک کاهش دهد. در نهایت سنگال پس از گل دقیقه 84 توسط بامبا دینگ، بازی را 3–1 برد. با این نتیجه، قطر اولین تیمی شد که از مسابقات حذف شد و همچنین اولین کشور میزبانی شد که پس از 2 بازی از مسابقات حذف شد. گاکپو دومین گل خود در این مسابقات را در حالی به ثمر رساند که هلند به رهبری اکوادور رسید. با این حال، والنسیا در دقیقه 49 گل تساوی را به ثمر رساند.

در گروه B، انگلیس پس از حذف دو بازیکن به دلیل مصدومیت از بازی با نتیجه 6 بر 2 مقابل ایران پیروز شد. دروازه بان ایرانی علیرضا بیرانوند به دلیل مصدومیت مشکوک از بازی حذف شد، قبل از اینکه انگلیس سه گل نیمه اول را به ثمر رساند.

مهدی طارمی در نیمه دوم گلزنی کرد و پس از آن هری مگوایر مدافع انگلیس نیز به دلیل مصدومیت از زمین خارج شد. تیموتی وه از ایالات متحده یک گل نیمه اول مقابل ولز به ثمر رساند. با این حال، بازی با تساوی به پایان رسید و یک ضربه پنالتی توسط گرت بیل به ثمر رسید.

ایران پس از دریافت کارت قرمز وین هنسی دروازه بان ولزی پس از انجام خطا در خارج از محوطه جریمه خود، ولز را 2–0 شکست داد. روزبه چشمی تعویضی گل اول را هشت دقیقه پس از پایان وقت تلف شده به ثمر رساند و سه دقیقه بعد رامین رضاییان گلزنی کرد. انگلستان و ایالات متحده بازی خود را 0-0 مساوی کردند.

مرحله گروهی

کشورهایی که حضور دارند به 8 گروه و 4 تیم تقسیم شدند. تیم‌های این گروه به صورت رفت و برگشتی باهم بازی دارند و در آخر دو تیم برتر به مرحله نهایی(حذفی)راه پیدا می‌کنند.

مرحله حذفی جام جهانی فوتبال 2022

در مرحله حذفی، اگر امتیازات در پایان زمان عادی بازی برابر باشد، وقت اضافه به مدت دو وقت 15 دقیقه ای انجام می‌شود. پس از آن، در صورت لزوم، ضربات پنالتی برای تعیین برندگان انجام می‌شود.

 

 

administrator
1 دسامبر 2022

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *