درباره شهر بارسلونا اسپانیا  حرف های زیادی برای گفتن وجود دارد، به عنوان مثال فقط درباره جاذبه های بارسلونا هزاران سخن را می توان به میان آورد الباقیش که دیگر کار هزاران کتاب است! با این حال ما سعی کردیم در ادامه این مطلب مختصری اطلاعات راجب بارسلونا را برای شما گردآوری کنیم، پس با ما در چند دقیقه آتی همراه باشید:

 

معرفی شهر بارسلونا

بارسلونا واقعا عالی است! همین جمله کوتاه شاید بهترین تعریف و توصیف از شهری باشد که لقب بیشترین عکس های سلفی در جهان را پس از لندن، نیویورک و البته آمستردام به نام خود ثبت کرده است.  جاذبه های خاص و شگفت انگیز شهر بارسلونا مهم ترین دلیلی است که باعث جذب گردشگران به این شهر و در نهایت ثبت عکس هایی خاص در این مکان می شود.  همچنین جالب است بدانید که بیش از ۹ اثر جهانی در یونسکو متعلق به شهر و مردم بارسلونا است که این آمار واقعا خوبی است!  مردم شهر بارسلونا از طرفداران دو آتیشه شیرینی هستند و اولین چیزی که شما در این شهر باید تجربه کنید امتحان کردن شیرینی های خوشمزه بارسلونی است. بارسلونا نه تنها یک شهر دوست داشتنی بلکه یک مکان افسانه ای نیز هست که رمز و رازهای زیادی را در دل خود نهان دارد. ضمنا شاید برای تان جالب باشد بدانید که بارسلونا در ابتدا شانس زیادی برای میزبان برج ایفل شدن را داشته است اما بعد تر به دلیل ناهماهنگی ملموسی که بین طراحی شهر و معماری این برج احساس می شد،  در نهایت تصمیم گرفته شد که برج ایفل در فرانسه و در شهر پاریس ساخته شود. اما این هیچ چیز از محبوبیت این شهر کم نکرد!

 

هنرمندان بارسلونا

 

پیکاسو را که دیگر می شناسید؟ این مشهورترین هنرمند اسپانیا در گذشته در بارسلونا زندگی می کرده است.  او با تحصیل خود در دانشکده هنرهای زیبا بارسلون، به این شهر رنگ و بویی هنری و تازه را بخشیده بوده که هنوز هم این زیبایی در این شهر حفظ شده است. اگر به منطقه Born در بارسلونا بروید با دیدن یک موزه بی نظیر که فقط به پیکاسو و آثارش اختصاص دارد، می توانید شاهد ثبت لحظاتی متفاوت در بیش از 4000 اثر این هنرمند اصیل و خوش آوازه باشید.  همان طور که قبل تر هم گفتیم این شهر چیزهای عجیب و خاص زیادی را در دل خود جای داده که البته همین موضوع نیز دلیل اصلی دریافت “مدال طلای سلطنتی برای معماری”  توسط آن است. در سال 1999 بارسلونا از طرف موسسه سلطنتی معماران انگلیسی کاندید دریافت مدال طلای سلطنتی برای معماری بی نظیرش شد و از آن پس دیگر نگاه ها به این شهر شکل تازه ای گرفت و با احترام تر شد!

به طور کل بارسلونا شهری است که شما هم در صورت کاویدن گذشته های دور آن و هم در صورت مطالعه اتفاقات مدرن آن از لحظه لحظه مطالعه و خواندن خود درباره این شهر دوست داشتنی لذت خواهید برد. بارسلونا از آن دست شهرهایی است که از آن به عنوان یکی از پرانرژی ترین اماکن اسپانیا و یکی از بهترین اماکن توریستی در اروپا نیز یاد می شود.

بارسلونا برای چه کشوری است؟

همان طور که گفتیم بارسلونا در کشور اسپانیا واقع است اما هنوز هیچ کس دقیقا نمی داند که این شهر اسپانیایی در چه زمانی و توسط چه کسی تاسیس شده است. بسیاری از مردم عقیده دارند که این شهر توسط “هرکول” در 400 سال قبل از تاریخ ساخت شهر رم ساخته شده است. افسانه های دیگر اما قصه متفاوتی را در این مورد بازگو می کنند، بر اساس افسانه های اسطوره ای دیگر این شهر در قرن سوم پیش از میلاد و توسط “کارتاژان هامیلکار بارسا”  تاسیس شده است. حال حقیقت چیست را دیگر خدا بهتر می داند. اندک چیزی که می می دانیم این است که هانس کریستین آندرسن در سال 1862  طی سفر خود به بارسلونا این شهر را “پاریسِ اسپانیا” نامید. بارسلونا شهری ارزشمند و تاریخی است که فرهنگ و سنت عمیقی نیز دارد. ساختمان های زیبا در کنار مجموعه ای از کتابخانه های سنتی و موزه های کثیر همه در کنار هم باعث شده اند که بارسلونا با معماری مدرنیست خود انتخابی ویژه برای گردشگری و البته زندگی ددر آنجا باشد.

مساحت و جمعیت بارسلونا

بارسلونا یا به قول خود اسپانیایی ها شهر رویاها  با تمام جاذبه هایش هایش تنها 6 درصد از مساحت اسپانیا را به خود اختصاص داده است. حدود 1 میلیون 62 هزار نفر در این شهر سکونت دارند و با این آمار حال می توان گفت که بارسلونا با داشتن 7 منطقه شهری به عنوان یکی از بزرگ ترین شهرهای خود مختار کشور اسپانیا و البته دومین شهر پرجمعیت این کشور شناخته می شود.
بارسلونا همچنین عنوان “پنجمین منطقه پرجمعیت اروپا” را نیز به نام خود زده است. بعد از شهرهایی هم چون پاریس، مادرید، میلان و روهر آلمان، بارسلون پنجمین شهری است که به عنوان یک کلانشهر در نزدیکی دریای مدیترانه قرار دارد. طی سال های مختلف جمعیت بارسلون دستخوش تغییرات زیادی شده که از جمله مهم ترین این اتفاقات باید به آفت بزرگ در سال های 1650 تا 1654 اشاره کرد. آفت بزرگی که سبب شد تا جمعیت شهر بارسلون به نصف کاهش پیدا کند! هم اکنون در محدوده اداری شهر بارسلون بیش از 1.7 میلیون نفر شهروند زندگی می کنند  که به طور پراکنده در 101 کیلومتر مربع مشغول زندگی و کار هستند. از کلان شهر بارسلون به عنوان بزرگترین شهر در مجاورت دریای مدیترانه هم یاد می کنند.
تراکم جمعیت بارسلونا بسیار زیاد است. طبق آمار ها 16000 نفر در هر یک کیلومتر مربع از این شهر زندگی می کنند، البته این تراکم در برخی از مناطق شهری بارسلون خیلی بیش تر از این است.  به عنوان مثال در محله هایی مثل ایکسپل در هر یک کیلومتر مربع بیش از 36000 نفر شهروند زندگی می کنند و جالب تر اینکه در منطقه La Sagrada Familia این رقم در هر 1 کیلومتر مربع به 50000 نفر هم می رسد! یکی از جالب ترین نکات درباره جمعیت بارسلون نوسانات شدید جمعیتی این شهر در روز و شب، اول و آخر هفته است. این نوسانات معمولا به دلیل تحصیل یا اشتغال ایجاد می شوند. در حقیقت بارسلون شدیدا تحت تاثیر این آمارهای جمعیتی قرار دارد و همین موضوع سبب شده که این شهر واقعا به یک مقصد توریستی محبوب در اسپانیا تبدیل شود.

موزه های بارسلونا

موزه های بارسلونا یکی از جذاب ترین مکان هایی هستند که شما در آن می توانید باورنکردنی ترین اتفاقات تاریخ را مرور کنید.  اصلا شاید بازدید از موزه های این شهر یک فرصت استثنائی برای کشف حقایقی عجیب اما واقعی از فرهنگ و تاریخ اسپانیا و به ویژه بارسلونا برای شما باشد، چرا که نه؟  تعداد زیادی از موزه های بارسلون امکان عبور از دهه های تاریخی و فرهنگی شهر را به بازدیدکنندگان می دهد، حتی فرصت تماشا طراحی های منحصر به فرد معماری در این موزه ها نیز ممکن است. ما در ادامه برخی از مهم ترین موزه های بارسلون را به شما معرفی خواهیم کرد:
موزه تاریخی کاتالونیا
موزه پیکاسو
موزه هنر مدرن
موزه هنرهای معاصر بارسلونا
موزه ملی هنر کاتالونیا
موزه باشگاه فوتبال بارسلونا

 

پارک های بارسلونا

یکی از تجربه هایی که هرگز توسط هیچ مسافری فراموش نخواهد شد، قدم زدن در پارک های عمومی بارسلون و لذت بردن از طبیعتی است که حرف های زیادی برای گفتن دارد.  پس از تماشای معماری هیجان انگیز بارسلون و مرور جاذبه های دیدنی این شهر و بعد از گذشتن از دلِ کوچه های پر پیچ و خم آن نوبت به رفتن و بازدید از در پارک های سرسبز و ایده آل این شهر می رسد. ما در ادامه یباترین پارک های بارسلون را به شما معرفی خواهیم کرد:
پارک مونوجوئیک Park MONTJUÏC
پارک گوئل Park Güell
پارک دل لابرینت د هورتا Parc del Laberint d’Horta
پارک د لا سیوتادلا de la Ciutadella
پارک د ژوان میرو de Joan Miró

raha36
9 فوریه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *