فوتبال یا به قول برخی کشورها فوتبال محبوب ترین ورزش در جهان است. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از آن بازی می‌کنند و از آن لذت می‌برند، و استادیوم‌ها مکان‌هایی هستند که هواداران برای حمایت از تیم‌ها و بازیکنان مورد علاقه‌شان جمع می‌شوند. در اسپانیا، یکی از نمادین ترین و چشمگیر ترین استادیوم ها، واندا متروپولیتانو، خانه اتلتیکو مادرید است. این استادیوم که در سال 2017 ساخته شده است، یکی از مدرن ترین استادیوم های اروپا و یک شگفتی واقعی از معماری فوتبال است.

تاریخ

اتلتیکو مادرید با سابقه ای غنی و هواداران پرشور یکی از موفق ترین باشگاه های فوتبال اسپانیا است. این تیم قبلاً در استادیوم افسانه‌ای ویسنته کالدرون بازی می‌کرد که به دلیل موقعیت منحصربه‌فردش در سواحل رودخانه Manzanares شهرت داشت. با این حال، با ادامه رشد باشگاه و جذب هواداران بیشتر، مشخص شد که به یک استادیوم جدید و بزرگتر نیاز است.

واندا شهر مادرید
واندا شهر مادرید

در سال 2013، اتلتیکو مادرید اعلام کرد که قصد دارد یک استادیوم جدید در قسمت شرقی شهر بسازد. این پروژه به نام پارکی که قرار بود استادیوم در آن ساخته شود، “La Peineta” نامگذاری شد. اما به دلیل مسائل مالی و بوروکراتیک ساخت و ساز به تاخیر افتاد و پروژه تقریباً متروکه شد.

در سال 2015، گروه چند ملیتی چینی دالیان واندا، 20 درصد از سهام اتلتیکو مادرید را خریداری کرد و اسپانسر اصلی این تیم شد. به عنوان بخشی از این معامله، شرکت موافقت کرد که ساخت یک استادیوم جدید را که قرار بود به نام واندا نامگذاری شود، تامین مالی کند. این پروژه احیا شد و ساخت و ساز در اواخر سال 2016 آغاز شد.

طراحی و ویژگی ها

استادیوم Wanda Metropolitano توسط شرکت معماری اسپانیایی Cruz y Ortiz طراحی شد که به دلیل رویکرد نوآورانه و پایدار در طراحی ساختمان شناخته شد. ظرفیت این ورزشگاه 68456 نفر است که پس از نیوکمپ و سانتیاگو برنابئو، سومین استادیوم بزرگ فوتبال در اسپانیا است.

یکی از بارزترین ویژگی های واندا متروپولیتانو سقف جمع شونده آن است که تنها در 15 دقیقه باز یا بسته می شود. این اجازه می دهد تا ورزشگاه در هر شرایط آب و هوایی میزبان رویدادها باشد و همچنین به تنظیم دما و رطوبت داخل استادیوم کمک می کند. سقف توسط یک سری تیرهای فولادی پشتیبانی می شود که جلوه بصری قابل توجهی ایجاد می کند و زیبایی کلی استادیوم را افزایش می دهد.

یکی دیگر از ویژگی های کلیدی Wanda Metropolitano سیستم نورپردازی نوآورانه آن است که توسط شرکت آلمانی Zumtobel طراحی شده است. این سیستم از بیش از 1000 چراغ LED برای ایجاد نمایش های نوری پویا و فراگیر در مراسم قبل از بازی و سایر رویدادها استفاده می کند. چراغ ها را می توان برای تغییر رنگ و شدت برنامه ریزی کرد و تجربه ای منحصر به فرد و به یاد ماندنی را برای طرفداران ایجاد کرد.

استادیوم مترو پولیتانو
استادیوم مترو پولیتانو

واندا متروپولیتانو علاوه بر فناوری و طراحی پیشرفته، دارای تعدادی امکانات رفاهی و امکاناتی است که تجربه هواداران را افزایش می دهد. این استادیوم دارای بیش از 40 بار و رستوران، و همچنین یک فروشگاه هواداران و موزه ای است که به تاریخ اتلتیکو مادرید اختصاص دارد. این استادیوم همچنین دارای یک سیستم صوتی پیشرفته است که این اطمینان را می دهد که هواداران می توانند هر شعار و تشویق طرفداران خود را بشنوند.

تأثیر

ورزشگاه واندا متروپولیتانو تاثیر قابل توجهی بر شهر مادرید و کل دنیای فوتبال داشت. این ورزشگاه به نمادی از مدرنیته و نوآوری تبدیل شد و به تثبیت موقعیت اتلتیکو مادرید به عنوان یکی از باشگاه های برتر فوتبال در اروپا کمک کرد.

واندا اتلتیکومادرید
واندا اتلتیکومادرید

این ورزشگاه همچنین مزایای اقتصادی قابل توجهی برای شهر مادرید به همراه داشت. ساخت این ورزشگاه برای بیش از 3500 شغل ایجاد کرد و به جذب بازدیدکنندگان و گردشگران بیشتری به شهر کمک کرد. این استادیوم در یک منطقه به سرعت در حال توسعه واقع شد.

Hesam
5 مارس 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *