در این مقاله سعی داریم تا مروری بر پیشینه ورزشی به نام تنیس روی میز( پینگ پنگ) واسطوره های جهانی مربوط به این رشته بپردازیم . تنیس یا پینگ پنگ روی میز انحام میشود و تعداد بازیکن های ان دو یا چهار نفر می باشد . بازیکن ها هرکدام راکت جداگانه داشته و با آن به توپی که کوچک و سبک است ضربه می زنند . علت نامگذاری پینگ پنگ صدای توپ در هنگام بازی می باشد . تنیس روی میز ورزشی با تاریخچه ای بسیار قدیمی نمی باشد و مربوط به پایان ده های قرن نوزدهم است .

در ابتدا تنیس را سربازهای انگلیسی در هند و افریقای جنوبی با بسته های سیگار و درب های نوشابه ، یک میز و تعدادی کتاب در وسط بازی میکردند . اولین راکت های حرفه ای در سال 1902 ساخته شد و انجمن پینگ پنگ در انگلستان تاسیس شد . وسایل مربوط به تنیس را برادران پارکر تولید کردند .

در سال 1962 فدراسیون بین المللی مربوط به این رشته با حضور کشورهای انگلیس ، سوئد ، هند ، المان ، چکسلواکی ، ولز ، دانمارک واسترالیا تاسیس شد . در سال های اول رقابت جام جهانی تیم های اروپایی و مجارستان ، انگلیس و چکسلواکی برتری داشتند ولی با گذشت زمان تنیس روی میز وارد شرق اسیا شد ودر حال حاضر این رشته در مسابقات جام جهانی و المپیک با قهرمانی کشورهای آسیایی و به ویژه ژاپن و کره به پایان می رسد .

تاریخچه تنیس روی میز در ایران

ورود این رشته از سال 1317 در جنوب کشور و مکان هایی که افسران خارجی و انگلیسی حضور داشتند رواج پیدا کرد .در ان سال ها افسرهای انگلیسی که در مناطق نفت خیز سکونت داشتند برای سرگرمی ( میزهای پینگ پنگ ) را به ایران اوردند . با گذشت زمان تنیس روی میز در باشگاه ها و زیر زمین ها و در میان مردم عادی نیز رواج پیدا کرد . در سال 1324 مسابقاتی بین دسته های آزاد و باشگاه های خصوصی و با حضور ایرانیان و خارجی هایی که در ان مناطق بودند صورت گرفت .

از آنجایی که این ورزش بسیار مورد توجه همگان قرار گرفت فدراسیون تنیس و پینگ پنگ توامان تشکیل شد . برای اولین بار سه بازیکن ایرانی در مسابقات جهانی وین ( پایتخت اتریش )  شرکت کردند . در سال 1332 تنیس روی میز مسابقات قهرمانی کشوری با حضور سه تیم تهران ، آبادان و خراسان مسابقاتی را برگذار کرد . در سال 1346  تنیس از تنیس روی میز ( پینگ پنگ ) جدا شده و هر کدام تبدیل به فدراسیونی  مستقل در ایران شدند .

سال 1959 نخستین سالی بود که ایران در جام دیویس شرکت کرد . ایران به مدت 31 سال در جام دیویس بازی کرده است . جمعا 64 بازی انجام داده که 32 برد و 32 باخت ماحصل آن بوده است . بهترین مقام ایران در تاریخ ، حضور در مسابقات جام جهانی در سال 1963 و در مقام نهم بوده است .

معرفی چهره های برتر تنیس روی میز جهان

از بهترین بازیکن های تاریخ پینگ پنگ :   والدنر ، گوویو ، کونگ لینگوی ، وانگ نان ، ژانگ پینگ ، ژانگ جیکه ، ی شیائوشیا ، دینگ ینگ ، مالونگ

جان او والدنر

این بازیکن در سوم اکتبر سال 1965 در سوئد متولد و بهترین بازیکن تنیس روی میز می باشد . او در سن 16 سالگی در سال 1982 در مسابقات فینال قهرمانی اروپا شرکت کرده و شناخته شد . در سال 1989 عنوان بهترین بازیکن و قهرمان جهان را به خود اختصاص داد . والدنر معجزه تنیس روی میز ، در المپیک 2000 سیدنی مقام دوم را کسب کرد . او در المیپک 2004  آتن با اینکه سنش بالا بود اما باز توانست رتبه چهارم را به دست اورد .

 

نام مختصر والدنر در کشور چین لائووائو می باشد که در اقدامی بی سابقه تمبری به نام او در این کشور به چاپ رسید . در سال 2005 به صورت رسمی از مسابقات خداحافظی کرد . بهترین بازیکن رشته تنیس روی میز در سال 2012 در لیگ المان مشغول به بازی شد . والدنر در سال  2016 اخرین بازی باشگاهی خود را در لیگ سوئد برای تیم انجام داد . او بازنشستگی خود را به طور رسمی در سن  51 سالگی اعلام کرد .

 گوو یو

او بازیکن تنیس روی میز می باشد که اهل جمهوری خلق چین است . دارای 12  مدال طلا ، 5 نقره و 4  برنز شده است .

دنگ یاپنیگ

ورزشکار زن رشته تنیس اهل کشور چین در مسابقات المپیک 4 مدال طلا را به دست اورد .

کونگ لینگوی

متولد اکتبر 1975 اهل چین می باشد و دارنده  16 مدال طلا و 10  نقره و 2 مدال برنز در مسابقات کشوری وبین المللی شده است ‌.

 وابگ نان

این بازیکن ورزشی رشته تنیس روی میز چینی می باشد . او موفق به کسب 4 مدال طلا و 1نقره شده است .

 ژانگ یینگ

او اهل چین و در مسابقات المپیک تابستانی در سالهای 2004 تا 2008 چهار مدال طلا را از آن خود کرده است .

ژانگ جیکه

متولد کشور چین و قهرمان رشته تنیس روی میز می باشد . این بازیکن پس از جان والدنر و لیوگیولیانگ و کنگ لینگوای چهارمین فردی است که موفق شد گرند اسلم را کسب کند . او 12مدال طلا  ، 3 نقره و 3 مدال برنز را در مسابقات کشوری و بین المللی بدست اورد .

 دینگ نیگ  

بازیکن تنیس  روی میز و اهل کشور چین است . او در مسابقات کشوری و بین المللی جمعا برنده 6 مدال طلا ،  6 مدال نقره و 1 مدال برنز شده است . او در سال 2011 به مقام قهرمانی جهان و در سال 2016  عنوان قهرمان المپیک بانوان را به دست آورد .

مالونگ 

این قهرمان تیم ملی در رشته تنیس روی میز متولد انشان ، لیائونینگ چین می باشد. مال.نگ در 5 مسابقه بدون فاصله مقام قهرمانی را کسب کرد . او از دسامبر 2007 که وارد رنگینگ بزرگسالان شد جز 5 نفر برتر و از سپتامبر 2011 جز 3 نفر برتر بوده است .

نفرات رنگینگ مسابقات هر 3 اهل چین بوده و مالونگ بعد از ژوژین و فان ژنگ دونگ نفر سوم را بدست آورده است . او در سالهای  2014  تا  2017  هیچ باختی نداشته و نفر اول جهان محسوب می شد . این قهرمان تنیس روی میز محبوب ترین بازیکن چین و جهان به حساب می آید .

قهرمانان بازی تنیس روی میز ایران

کشور ایران اولین بازی بین المللی خود را در رشته تنیس روی میز در سال 1957 انجام داد . در این بازی که میان سی و سه تیم شرکت کننده انجام شد ایران به مقام هفدهم نائل آمد . از معروفترین چهره های آن سالها امیر احتشام زاده و هوشنگ بزرگ زاده بودند که هیچکس توان رویارویی و رقابت با انها را نداشت . امیر احتشام زاده دوازده بار بین سالهای 1332 تا 1348 قهرمان ایران شد . هوشنگ بزرگ زاده هم مدال برنز را در رقابت های انفرادی کسب کرده و مقام سوم آسیا را به نام خود زد .

تیم ایران پس از چندین سال حضور نداشتن  در مسابقات قهرمانی ( به علت پیروزی انقلاب اسلامی ) با شرکت در قهرمانی آسیا موفق به کسب مقام یازدهم شد .تیم ملی تنیس روی میز ایران در سال 2003 که در بین کشورهای اسلامی برگزار گردید مقام اول تیمی را به دست اورد . در این بازی اعضای تیم عبارت بودند از : مهران احدی ،  اکبر بهمنی ، محمدرضا اخلاق پسند ، عارف احمدی فر وافشین نوروزی با مربی گری فواد کاسب .

قهرمانان تیم ملی تنیس روی میز بانوان : ندا شهسواری : متولد سال ۱۳۶۵ در کرمانشاه وی در بازیهای المپیک ۲۰۱۶ حضور داشت . مهشید اشتری : متولد ۱۳۷۹ در مشهد می باشد وی در مسابقات جهانی سوئد و پرتغال شرکت کرده است . شیما صفایی متولد همدان و پریناز حاجیلو : متولد ۱۳۸۰ در کرج  و عنوان جوانترین بازیکن تیم ملی تنیس ایران را کسب کرده است.

 سخن پایانی

بارها و بارها از زبان بازیکنان زن ومرد این رشته ورزشی گلایه از کمبود امکانات و تجهیزات شنیده ایم . امیدواریم با توجه بیشتر مسولین مربوطه و اهتمام مربیان و بازیکنان این رشته بتوانیم آینده ای درخشان را برای این ورزش مفرح و جذاب رقم بزنیم .

sajadjafari
23 ژانویه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *