چرا در زیر کفش فوتبال گل میخ دارد

چرا در زیر کفش فوتبال گل میخ دارد علوم نهم ، کفش یکی از مهم ترین اجزای رشته ورزشی فوتبال می باشد. اگر یک بازیکن از کفش فوتبال و مستحکم استفاده کند قطعا در کیفیت بازی او نیز تاثیر می گذارد. یکی از سوالات که بسیاری از کاربران از ما می پرسند این است که چرا در زیر کفش فوتبال گل میخ قرار دارد؟ در ادامه سایت ورزشی همراه ما باشید تا باهم علت این سوال را بررسی کنیم.

گل میخ در زیر کفش فوتبالیست ها چیست؟

یکی از علل های اصلی وجود گل میخ زیر کفش فوتبالیست ها به دلیل وزن زیاد بازیکنان است. این گل میخ ها باعث می شود تا وزن و فشار کمتری به زمین وارد شود و آنها دچار سر خوردگی نشود.

گل میخ بیشتر در ورزش فوتبال روی چمن مورد استفاده قرار می گیرد و بیشتر برای خراب نشدن چمن و سر نخوردن می باشد. اگر یک بازی فوتبال در زمین بارانی و خیس را مشاهده کرده باشید قطعا متوجه این موضوع می شوید که چرا بازیکنان سر نمی خورند. اما در زمین سالن کفش بازیکنان بدون میخ می باشد. چون در سالن به دلیل اینکه خبری از چمن نیست و بازیکنان با خیال راحت با کفش صاف می توانند بدوند. کفش های داخل سالن با زیره نرم و ریه ریه و با پاشنه کم می باشد.

چرا در زیر کفش فوتبال گل میخ دارد علوم نهم

چرا در زیر کفش فوتبال گل میخ دارد علوم نهم

گل میخ یا برآمدگی زیر کفش فوتبالیست ها در چمن باعث می شود تا به دلیل وزن زیاد و سطح تماس کم و فشار بیشتر در زمین چمن راه بروند. آنها با استفاده از این کفش ها کمتر سر می خورند. گل میخ ها به صورت مساوی در پشت کفش قرار دارند تا فشار به صورت مساوی به زمین وارد شود. کفش فوتبالیست ها به دلیل گل میخ ها استاندارد لازم را برای زمین مسابقه برخوردار است. معمولا بازیکنان فوتبال در زمین چمن با این کفش ها که به داخل چمن فرو می رود و به راحتی امکان حرکت و دویدن برای آنها فراهم است.

 

تعریف میخ کفش در بازیکنان فوتبال:

میخ یا برآمدگی های کفش استوک و ورزشی که جزو مهم ترین قسمت های آنها است. برخی بازیکنان به این کفش هی ورزشی، استوک نیز می گویند. استوک به زبان انگلیسی به stud تلفظ می شود و در تمام فروشگاه های لوازم ورزشی نیز با این نام ترجمه می گردد. کفش سالنی، کفش ورزشی، کفش فوتبالی ، کفش فوتسالی و … از جمله این واژگان است.

کفش های استوک معمولا در انواع مختلف بر اساس جنس تقسیم بندی می شوند. برخی از آنها به گونه ای ساخته می شوند که زیر کفش نیز قابلیت جداسازی دارد. کفش های استوک از جنس پلاستیکی یا فلزی ساخته می شوند و استوک های فلزی در برخی لیگ ها استفاده نمی شود. میخ ها در زیر کفش باعث افزایش ثبات و پایداری ورزشکاران در زمین چمن مخصوصا در روزهای بارانی می شود. این میخ کفش کمک می کند تا با اصطکاکی که روی زمین ایجاد می کند، ورزشکار یا فوتبالیست راحت تر راه برود. حتی بر طبق آمارها و تحقیقات وجود میخ باعث می شود تا در شرایطی از پاره شدن رباط صلیبی نیز جلوگیری کند یا فشار کمتری به رباط پا ایجاد کند.

انواع کفش های استوک

انواع کفش های استوک:

شکل و ظاهر میخ های زیر کفش به صورت مخروطی و تیغ مانند ساخته می شوند که خود بر انواع مختلفی تقسیم بندی می گردند.

استوک تیغه ای: برای بازی در زمین های سخت و سفت تر از استوک های تیغه ای استفاده می گردد. اما در برخی موارد از استوک مخروطی نیز استفاده می شود. استوک های تیغه ای فشار کمتری به پاهای بازیکنان می آورد و سرعت یک بازیکن فوتبال را نیز بیشتر خواهد کرد.

استوک مخروطی: استوک های مخروطی به دلیل ایجاد سطوح تماس پایینتر به زمین باعث ثبات و پایدار ماندن ورزشکار می شود. مصدومیت ها نیز در بازیکنان فوتبال کمتر می شود. بنابراین این میخ های زیر کفش باعث می شود تا ورزشکار را بر روی چمن نگه داشته و به آسانی بتواند راه برود یا حتی بدود.

 

شرایط چمن ورزشگاه برای کفش های ورزشی:

ذکر این نکته ضروری است که نوع چمن و کیفیت ورزشگاه در شرایط بازی و کفش تاثیر می گذارند. مثلا اگر رطوبت چمن ها اصطکاک را کم کند، کفش استوک با کیفیت می تواند اصطکاک را افزایش داده و از سر خوردن و لیز خوردن یک فوتبالیست جلوگیری کند. شاید از خود بپرسید که چه کفشی مناسب ورزشگاه و چمن ورزشی است؟ شرایط محیطی منطقه ای که زندگی می کنید یا چمن ورزشگاه از اهمیت زیادی برخوردار است. باید زیره کفش تان را به انواع مختلفی که تقسیم می شود، انتخاب نمایید. کفش شما باید مطابق شرایط و نوع زمین خریداری شود.

چرا در زیر کفش فوتبال گل میخ دارد علوم نهم

چرا در زیر کفش فوتبال گل میخ دارد علوم نهم

شاید شما به عنوان یک بازیکن فوتبال از خود سوال کنید که چرا در کف پای کفش بازیکنان تعدادی میخ مخروطی شکل وجود دارد. جواب اسده است زیرا این کفش ها مخصوص چمن و زمین های خاکی طراحی شده اند. میخ باعث فرو رفتن در زمین چمن شده و باعث حرکت بهتر فوتبالیست ها می شود.

معمولا این میخ های ریز باعث می شود تا حتی به زمین چمن نیز آسیبی وارد نشود و چمن های استادیوم سالم باقی بمانند. حتی در حرکت و سرعت بازیکنان نیز تاثیرگذار هستند. به علت اینکه وزن فوتبالیست ها زیاد بوده و گل میخ ها باعث می شود تا وزن و فشار کمتری به زمین وارد شود. مثلا اگر نیرویی روی یک سطح کوچک ایجاد شود باعث می شود فشار بزرگی ساخته شود.

 

نوع میخ ته کفش های ورزشی فوتبال

معمولا نوع شکاف استفاده شده نیز تا حد زیادی به زمین چمن و بازی مورد نظر شما بستگی دارد. معمولا پنج تا از طرح های شکاف که می توانید انتخاب کنید شامل:

کفش برای زمین های بزرگ: معمولا اگر بازی ها در زمین چمن و چمنزارها استفاده می شود، باید به گونه ای طراحی شود که روی سطوح خشک و خیس به راحتی قابلیت کشش بیشتری داشته باشد. حتی اگر روی زمین چمن مصنوعی نیز بازی می کنید باید کفش مخصوص به آن زمین را تهیه نمایید.

زمین های سفت: کفش های چنین محیطی با گل میخ های مخروطی با کارکرد عالی می باشند. این شکاف ها به جای اینکه در زمین فرو روند در بالای میدان قرار دارند. از این کفش ها برای زمین های خاکی و محله ای استفاده می شود.

کفش های ورزشی فوتبال

کفش برای سالن و مکان سرپوشیده: این مدل کفش ها که در زمین های فوتسال باید استفاده شود. فوتبال داخل سالن معمولا با کفش بدون شکاف ساخته می شود و به کفش ورزشی سبک مشهور هستند.

کفش برای زمین نرم: برای زمین های گلی و خاکی و نرم استفاده می شود. گل میخ های طولانی دارند و قبل از اینکه این مدل کفش با گف میخ زیاد استفاده بکنید باید از زمین مسابقه تان مطمئن شوید. گل میخ های این کفش ها بیشتر به صورت فلزی می باشند.

کفش برای زمین چمن: این مورد برای زمین چمن های مصنوعی و طبیعی استفاده می شود. این مدل کفش ها تعداد گل میخ مخروطی متمرکز دارند. برای آموزش فوتبال بهترین گزینه هستند و به عنوان کفش پشتیبان در بازی سخت استفاده می شوند. از یک کفش ورزشی در زمین های طبیعی مناسب تر نیست.

3 ستاره فوتبالی مدعی کفش طلای جام جهانی قطر

در پایان اگر به دنبال خرید یک کفش مناسب برای زمین چمن و مسابقات فوتبال لیگ برتر یا فوتبال محله ای هستید، می توانید تجربیات تان را در بخش نظرات و کامنت ها درج نمایید. اگر سوالی در زمینه اینکه چرا در زیر کفش فوتبال گل میخ دارد علوم نهم حتما آن را در بخش نظرات بنویسید.

mohamadnd
31 ژانویه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *