چرا فوتبال قزاقستان در اروپا بازی می کند

چرا فوتبال قزاقستان در اروپا بازی می کند ، فوتبال قزاقستان در قاره آسیا قرار دارد. لیگ قزاقستان در سال های اخیر پیشرفت چشمگیری داشتند. جغرافیای سیاسی نگاه سرزمینی به ساختار سیاسی بین المللی است.

تیم ملی فوتبال قزقستان:

تیم ملی فوتبال قزاقستان یک تیم فوتبال بین‌المللی است که به نمایندگی از کشور قزاقستان به میدان می‌رود. این تیم زیر نظر فدراسیون فوتبال قزاقستان فعالیت می‌کند. این تیم تا سال ۱۹۹۲ تحت شوروی و در یوفا بود ولی از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸ فاقد تیم ملی بود ولی از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ تحت کنفدراسیون فوتبال آسیا و پس از آن زیرنظر یوفا فعالیتش را ادامه داد. در اروپا تیم ملی قزاقستان جزء تیمهای درجه پنج اروپا محسوب می‌شود. این تیم ملی فاقد افتخار باشگاهی و ملی در سطح قاره و جهان می‌باشد و تنها افتخار باشگاهی این کشور مقام چهارمی تیم ایرتیش پاولودار سال ۱۹۹۹ در جام باشگاه‌های آسیا و شکست مقابل پرسپولیس ایران در رده‌بندی این رقابتها می‌باشد.این تیم تا بحال در جام جهانی یا جام ملتهای اروپا حاضر نبوده است.

بازی در قاره سبز یا اروپا

بازی در قاره سبز یا اروپا

مرزهای کره زمین بر اساس جغرافیای سیاسی به 5 قاره آسیا، اروپا، آفریقا، اقیانوسیه تقسیم می شوند. مرزهای جغرافیایی حتی در رشته های ورزشی نیز مطرح است. حتی برای کسب سهمیه جام جهانی و المپیک نیز این مرزهای جغرافیایی حفظ می شوند. هر قاره برای خودش سهمیه خاص دارد.

از لحاظ جغرافیایی و سیاسی ، رقابت هر قاره در همان قاره پیگیری خواهد شد و عبور از چنین مرزهایی تنها در بازی هایی به شکل جام جهانی یا المپیک اتفاق خواهد افتاد.

ورزش قاره ای زمانی که شامل کشورهای حوزه مرزی همان قاره را شامل می شد و تنها کشورهای محدوده جغرافیایی آن قاره می توانستند در رقابت های یک قاره شرکت کنند.

بعد از فروپاشی شوروی، برخی از کشورهای حوزه دریای خزر از لحاظ سیاسی در محدوده مرزی آسیا محسوب می شدند. اما به شدت به دنبال حضور در قابت های قاره سبز یا همان اروپا بودند.

علت بازی فوتبال قزاقستان در قاره اروپا

کشمکش های سیاسی بسیار زیاد بود و اروپا بلاخره رضایت داد تا برخی از کشورهای تازه استقلال یافته که در مرز با قاره سبز قرار دارند اما در جغرافیایی آسیایی زیست دارند نیز به رقابت های اروپایی راه پیدا کنند.

کشورهایی نظیر آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و حتی قزاقستان نیز در رشته فوتبال به یوفا پیوستند و این جغرافیایی سیاسی را گسترش داد. البته از سمت دیگر فیفا یک تصمیم سیاسی گرفت. کشور استرالیا که از سال 2006 عضو کنفدراسیون فوتبال آسیا شد و سال بعد نیز رشته های دیگر ورزشی این قاره نیز به مسابقات آسیایی راه پیدا کردند.

البته عضویت استرالیا به کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز باعث شد تا دیگر رقابت های این کشور در قاره اروپا دنبال نشود و در آسیا انجام شود.

قزاقستان نیز یکی از کشورهای آسیایی بود که در شوری سابق قرار داشت. این کشور در سال های اخیر سعی داشته که به فوتبال اروپا بپیوندد. البته در این زمینه موفق نیز شد. کشور سردسیر قزاقستان که در جنوب روسیه قرار دارد و به دلیل نزدیکی با کشور اروپایی حالا فوتبالش در اروپا قرار گرفته است.

چرا فوتبال استرالیا به آسیا آمد و قزاقستان به اروپا رفت؟

چرا فوتبال استرالیا به آسیا آمد و قزاقستان به اروپا رفت؟

استرالیا یک قاره پهناور در نیم کره جنوبی زمین قرار دارد. فوتبال این کشور در سال های قبل در اروپا بازی می کرد و حتی در مسابقات جام جهانی نیز در سال های قبل به عنوان یک تیم اروپایی مطرح بود. تیم ملی ایران نیز با این کشور در سال ها قبل یک مسابقه مهم برای راه یابی به جام جهانی انجام داده بود.

این سرزمین برای اولین بار در جغرافیای سیاسی ورزشی نیز به آسیا ملحق شد و به عنوان میزبان جام ملت های آسیا 2015 انتخاب شد.

بازی های آسیایی 2015 از اهمیت زیادی برخوردار بود چون اولین بار جغرافیای سیاسی ورزش نقش آفرینی کرد و دو قاره آسیا و اقیانوسیه در یک محدوده جغرافیایی ورزش قرار گرفتند. این بازی ها از لحاظ جامعه شناسی و ورزشی از اهمیت زیادی برخوردار بدوند. اولین رخداد مهم اجتماعی بعد از جام جهانی 2014 برزیل است. قزاقستان نیز در سال های اخیر در فوتبال اروپا شرکت می کند.

 

چرا فوتبال قزاقستان در اروپا بازی می کند

باشگاه هیا فوتبال قزاقستان می توانند در مسابقات اروپایی شرکت کنند. مارسل بنس مدیر بخش حقوقی اتحادیه فوتبال اروپا از روند بازسازی ورزشگاه مرکزی آلماتی خبر داد و گفت: باشگاه های فوتبال قزاقستان از سال 2005 می توانند در مسابقات جام قهرمانان اروپا و قهرمانی باشگاه های اروپایی شرکت کنند.

او بیان داشت که: تنها شرط این کار بازسازی حداقل یکی از ورزشگاه های کشور قزافستان با چارچوب و استانداردهای بین المللی است. در سال جاری نیز اتحادیه فوتبال اروپا سه نماینده قزاقستان شامل قهرمان و نایب قهرمان باشگاه های کشور و قهرمانی جام حذفی را از حضور در مسابقات اروپایی محروم کرد.

اتحادیه فوتبال اروپا از عدم استانداردسازی ورزشگاه های قزاقستان و وضع مالی این باشگاه ها به عنوان دو عامل مهم در این زمینه عنوان کرد. قزاقستان 3 درصد از محدوده آن در قاره اروپا قرار دارد که تقریبا از سال 2002 نیز از مسابقات فوتبال آسیایی خارج شد و به اتحادیه فوتبال اروپا پیوست. تا الان که در سال 2023 قرار داریم باشگاه های فوتبال قزاقستان در اروپا بازی می کنند.

شما دوستان عزیز درباره اینکه چرا فوتبال قزاقستان در اروپا بازی می کند چه فکری می کنید؟ آیا این کشور موفقیت های بیشتری کسب کرده است؟ نظرات تان را در این زمینه در بخش دیدگاه بیان کنید.

mohamadnd
27 ژانویه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *