چگونه تو فوتبال استرس نداشته باشیم

سوالی که کاربران نوجوان برایشان مطرح شده این است که «چگونه تو فوتبال استرس نداشته باشیم؟» امروزه اضطراب و استرس به یک مسئله ی مهم تبدیل شده. نداشتن آرامش و عدم تمرکز باعث شده از برنامه ریزی های روزانه خود عقب بمانیم و نتوانیم در کارها به درستی عمل کنیم. عدم آرامش در فوتبال نیز بین جوانان و نوجوانان دیده میشود. نداشتن آرامش سبب مشکلات عصبی، استرس، اضطراب، عدم تمرکز، پرخاشگری و … میشود. گاها با مراجعه به دکتر و مصرف دارو سبب میشود در مدت زمان کوتاهی (همانند مُسَکِن) آرام شوید. اما ریشه اضطراب و استرس در روان ما است که باید از پایه درمان شود.

با ما همراه باشید تا با این موارد آشنا شوید و راهکارهای مقابله با استرس را بیاموزید. روحیه ی برخی از افراد در شرایط هیجانی مستعد استرس و نگرانی است. مثلا در جمع های مهمانی، امتحانات، مسابقات و … یکی از این شرایط میتواند در فوتبال باشد. زمانیکه شما باید در کارهای تیمی نظیر فوتبال، وارد عمل شوید و همه ی نگاه ها بر روی شماست. در این شرایط دچار استرس میشوید. گاهی اوقات دست و پاهایتان را گم میکنید و حتی موقعیت خود را از دست میدهید. جای نگرانی نیست، زیرا میتوان این مسائل را به مرور زمان اصلاح کرد.

مسئله ای که طبیع است این است که مصرف دارو و مراجعه به پزشک، ریشه مشکل شما را حل نمیکند و به صورت مقطعی آن را درمان میکند. شما باید به خودتان فرصت بدهید تا با آرامش روان خود را تقویت کنید. البته میتوانید از پزشکان روانشناس کمک یا مشاوره بگیرید. اما اصل تغییر را باید در خودتان انجام دهید. راه حل اول برای حل هر مشکلی، دیدن خود مشکل است. شما اگر خود مشکل را به راستی ببینید و ریشه یابی کنید، بیشتر راه را رفته اید.

ریشه یابی درونی چیست؟

زمانیکه متوجه شدید در چه شرایطی دچار استرس میشوید یعنی در درون خود ریشه یابی کردید. مثلا زمانیکه فردی توپ را به سمت شما پاس میدهد. این شرایط ریشه استرس شما میباشد. یا مثلا در پاس دهی و دریبل ضعیف هستید اما در شرایطش قرار میگیرید و همه ی چشم ها به سمت شماست. آنگاه کنترل خود را از دست میدهید و دچار استرس میشوید. وقتی شما مشکل یا مسئله ی خود را پیدا کنید، انگار نقطه ضعف خود را پیدا کردید. در این زمان نیمی از مسیر رفتید و به اصطلاح ریشه یابی کردید.

مطمئن شوید که در کدام قسمت ضعیف هستید!

در این مرحله باید مطمئن باشید که آیا در حرکتی ضعیف هستید و این ضعف باعث استرس شما شده؟ یا به دلیل داشتن استرس نمیتوانید حرکت صحیح را اجرا کنید. زمانیکه تمرین میکنید قطعا متوجه نقاط ضعف خود میشوید. اگر در قسمتی به مشکلی خوردید، باید روی آن کار کنید. در این صورت متوجه میشویم که مسئله استرس نبوده، بلکه نتوانستن بوده که شرایط را دچار اضطراب و استرس کرده. پس سعی کنید در رفع نقاط ضعف خود تلاش کنید تا مشکلات خود را رفع کنید. به این ترتیب دیگر دچار استرس نمی شوید.

دیگران بی اشتباه اند، من اشتباه میکنم

این یک باور غلط است که ناشی از عوامل درونی است. شاید دچار خودکمی بینی شده اید یا وسواس فکری گرفتید، شاید هم اعتماد به نفس شما کاهش یافته است. در دنیای فوتبال همه دچار اشتباه، خطا یا از دست دادن موقعیت های مفید میشوند. پس این موضوع را فقط به خودتان نسبت ندهید. فقط شما نیستید که گاهی حرکت اشتباه میزنید. فقط شما نیستید که توپ را از دست میدهید. یا فقط شما نیستید که نتوانستید جلوی گل زدن تیم حریف را بگیرید. بهتر است دست از سرزنش کردن خود بردارید و به دنبال رفع اشکال برای بازی های بعدی باشید‌. تمامی شکست هایی که تجربه میکنید، درسی برای یادگیری هستند. پس باید در شرایط آزمون و خطا قرار بگیرید تا اشتباهات خود را کم کنید.

با خودت مهربان باش!

شاید ناامید باشید و تمام توجهتان به نقاط منفی، شکست ها و اشتباهاتی باشد که در بازی انجام دادید. اما نباید فراموش کنیم که چه نقاط قوتی داشتید. چه مهارت ها و استعداد هایی در فوتبال نشان دادید که امروز به این بازی ها راه پیدا کردید. این راهکار برای افزایش اعتماد به نفس بسیار مهم است. واقع بینانه خودتان را بنگرید و در آرامش قرار بگیرید. سپس یک قلم و کاغذ بردارید و نکات مثبت خودتان را در بازی فوتبال، روی کاغذ بنویسید. از تمام مهارت ها یا استعداد هایی که داشتید استفاده کنید.

یا تمامی رکورد هایی که با دوستان یا هم تیمی های خود زدید به یاد بیاورید و مکتوب کنید‌. این روش به شما اعتماد به نفس میدهد که بعد از اتمام آن، نگاهی واقع بینانه به نقطه ضعف های خود داشته باشید. حالا میتوانید همان نقاط ضعف را یادداشت کنید. و برای اصلاح آن تمرین کنید. این روش سبب میشود که تا حد درستی خودتان را قضاوت کنید. البته سعی کنید این تمرین را در حالت آرامش اجرا کنید.

انتقادات دیگران را جدی نگیرید

زمانی که شما خودتان را واقع بینانه بنگرید دیگر نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کردید. پس اجازه ندهید انتقاد تماشاچیان، داور، رسانه، دوستان و … روی شما تاثیر گذار باشد. ابتدا به شما پیشنهاد میکنیم که واکنش های عصبی به آنها نشان ندهید (نقطه ضعف دست دیگران ندهید) سپس شرایط را برای خود بازبینی کنید. آنها در موقعیت شما نبودند که بتوانند انتقاد کنند. اگر شرایط بدی برایتان پیش آمده بدون استرس و ناراحتی ادامه دهید. روحیه خوب و استقامت در بازی فوتبال بسیار مهم است. پس انتقادات دیگران را جدی نگیرید یا سعی کنید حملات منفی روی شما تاثیرگذار نباشد.

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

شما در کالبد خود با علاقه ی شدید به فوتبال و دارا بودن استعدادهای فوتبالی هستید. اگر هدف شما رسیدن به آرزوهای فوتبالی است، بهتر است خودتان را با کسی مقایسه نکنید. در مقایسه کردن اعتماد به نفس خود را کاهش میدهید. به این ترتیب از اهداف خود دور میشوید. هیچ برتری یا بدتری وجود ندارد. شما در دنیای فوتبال باید بهترین خودتان باشید. همانطور که در زمان نوجوانی از رونالدو پرسیدند بهترین بازیکن جهان کیست؟ پاسخ داد رونالدو (یعنی خودم). منظور او بهترین ورژن از خودش بود. البته این موضوع به معنی اعتماد به نفس کاذب نیست. باید در هر حد و اندازه ای که به پیشرفت در دنیای فوتبال فکر میکنید، در همان حد تلاش کنید. تنها نمیتوان خود را بهترین دید اما هیچ تلاشی برای رفع نواقص خود انجام نداد.

چند راهکار عملی برای رفع استرس

خودگویی های مثبت، بسیار موثر است. به خودتان انگیزه بدهید و نگذارید چیزی آرامش شما را بگیرید. حتما قبل از تمرینات یا بازی های اصلی فوتبال، مدیتیشن کنید. این عمل باعث ایجاد تمرکز و آرامش در شما میشود. به این شیوه اگر نتیجه ی بازی شما باخت باشد، این مسئله برایتان قابل تحمل است. بزرگترین بازیکنان فوتبال دنیا نیز از ورزش های صبحگاهی و مدیتیشن استفاده میکنند. این روش هم برای سلامت جسم و هم برای سلامت روح و روان بسیار مفید است. به شما پیشنهاد میکنیم که از رقابت های غیر ضروری بپرهیزید زیرا انرژی شما را میگیرد و شما را بیشتر در شرایط استرس زا قرار میدهد.

سعی کنید زندگی آرامی برای خود برنامه ریزی کنید. توجه داشته باشید هر کسی توانایی های خاص خودش را دارد پس خودتان را با بقیه مقایسه نکنید زیرا این مسئله مهم ترین دلیل اضطراب و استرس در افراد میباشد. از خوردن نوشیدنی های کافئین دار بپرهیزید. طبق تحقیق دانشمندان در برخی از افراد، نوشیدنی های کافئین دار همچون قهوه یا انرژی زاها همچون شکلات و … احساس اضطراب، استرس و تشویش را افزایش میدهد. شما میتوانید دمنوش های آرامش بخش و انرژی زا همچون گلاب، زعفران و… را جایگزین کنید. تا تاثیر مثبتی از این موضوع بگیرید.

اگر قبل از خواب لبنیات (همچون شیر گرم) مصرف کنید، آرامش بیشتری دریافت میکنید. یک برنامه ریزی دقیق داشته باشید تا استرس و تنش را کاهش دهید. با مسافرت و تفریحات سالم، سعی کنید روحیه ی فردی خود را تقویت کنید. از خوردن غذاهای مضر و فست فود ها بپرهیزید، زیرا این دسته از غذاها که در دنیای امروزی بسیار رواج دارند، باعث بیماری های جسمی و حتی روحی میشوند. اگر فرد ناآرامی هستید و استرس دارید، فست فود هارا حذف کنید و بعد از مدتی نتایج آن را ببینید.

سخن پایانی

با مطالعه ی مطالب بالا دریافتیم که دلایل اضطراب و استرس چیست و چگونه رفع میشوند. همچنین به شما یادآور شدیم که مصرف قرص ضد استرس قبل از مسابقه هیچ فایده ای ندارد و همانند مسکن عمل میکند. با عمل کردن به روش های این مقاله دیگر میدانیم که چگونه استرس قبل از مسابقه را از بین ببریم و چگونه در فوتبال جنگنده باشیم. ما به شما اطمینان میدهیم که با اجرای این مطالب بدانید که چگونه در فوتبال اعتماد به نفس داشته باشیم. برای شما آرزوی سلامتی و موفقیت داریم.

sajadjafari
5 فوریه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *