چگونه در فوتبال آگاهی محیطی داشته باشیم

به عنوان یک مربی یکی از قدرتمندترین چیزهایی که می توانید به بازیکنان خود بیاموزید، آگاهی محیطی در فوتبال است. آموزش نحوه توجه و درک جزئیات در جریان بازی برای تصمیم‌گیری زودتر و آگاهانه‌تر و افزایش سرعت بازی، کار ساده‌ای نیست. اما، زمانی که آن را به درستی انجام دهید و ببینید بازیکنان به طور کامل بازی خود را تغییر می‌دهند، بسیار لذت بخش است. در این پست در ورزشی میخواهیم پیدا کردن آگاهی محیطی در فوتبال را به شما بیاموزیم. اما اول باید بدانیم آگاهی محیط اصلا چیست؟

آگاهی محیطی چیست؟

آگاهی محیطی در فوتبال به معنای داشتن درک خوب از آنچه در اطراف شما در هر نقطه از زمان اتفاق می افتد است. یعنی جمع آوری اطلاعات و استفاده از آن اطلاعات برای تصمیم گیری درست.

اغلب اوقات، بازیکنان بدون آگاهی از محیط اطراف خود توپ را دریافت می کنند. این منجر به لمس اضافی، تصمیم گیری های آهسته و اغلب از دست دادن مالکیت می شود. خارج از توپ، بازیکنانی که فاقد آگاهی محیطی هستند، قادر به دویدن زودهنگام، ایجاد فضا یا پیش بینی نیستند. همه اینها به این دلیل است که آنها اطلاعاتی را که برای فکر کردن به آینده و گرفتن آن تصمیمات اولیه نیاز دارند، جمع آوری نمی کنند.

خبر فوری: منچستر سیتی به نقض قوانین مالی در لیگ برتر متهم شد

آموزش آگاهی محیطی در فوتبال

مربیان اغلب می توانند از عباراتی مانند “راستای شانه خود را چک کنید” یا “سر خود را مدام بچرخانید” بیش از حد استفاده کنند. اگر می‌خواهید بازیکنانتان آگاه ‌تر باشند، مهم است فقط این موارد را به آنها گوشزد نکنید. بلکه دقیقاً به آنها یاد دهید که چرا شانه‌های خود را چک می‌کنند و در آنجا باید به دنبال چه چیزی باشند.

اسکن کردن زمین بازی به نظر می آِید که کل مفهوم را می رساند. اما فوتبال جوانان را تماشا کنید و به سرعت متوجه می شوید که اینطور نیست. بله، بسیاری از بازیکنان محیط بازی را درک می کنند، اما بسیاری از بازیکنان هستند که برای افزایش آگاهی محیطی در فوتبال در زمین به کمک نیاز دارند.

آگاهی محیطی از ویژگی های مهم بازیکنان بزرگ فوتبال است
آگاهی محیطی از ویژگی های مهم بازیکنان بزرگ فوتبال است

اسکن کردن  (نگاه های کوتاه و سرتاسری) زمین بازی

اسکن مهم ترین عنصر آگاهی از موقعیت خوب است. زیرا بدون نگاه کردن، بازیکنان نمی دانند چه اتفاقی می افتد و نمی توانند تصمیمات اولیه بگیرند.

یکی از کارهایی که می توانید برای درک بازیکنان انجام دهید این است که سؤالات هدفمند بپرسید. انجام این مکالمه به صورت مداوم مهم است. زیرا بر جزئیات کوچک بازی تمرکز می کند که اغلب نادیده گرفته می شوند.

هر چند وقت یکبار باید اطراف را اسکن کنیم؟ (هر چند قدم، هر فرصتی که به دست می آوریم)

چگونه اسکن کنیم؟ (از دید محیطی خود استفاده کنید. از یک کنار تا کنار دیگر را اسکن کنید. یک نمای 360 درجه دریافت کنید)

هنگام اسکن به دنبال چه چیزی هستیم؟ (کجا فضای خالی برای استفاده وجود دارد؟ حمایت من کجاست؟ خطر کجاست؟ آیا همه بازیکنان مارک شده اند؟)

چگونه می توانیم از این اطلاعات برای کمک به تصمیم گیری استفاده کنیم؟ یا برای کمک به هم تیمی هایمان در تصمیم گیری؟

در اینجا چند راه برای آموزش آگاهی با تصمیم گیری زود هنگام را برایتان آورده ایم:

یک فعالیت پاس ساده و موثر را امتحان کنید (برای تیم های جوان راه حل خوبی است)

گروه های 4 نفره بازیکن بسازید. همانطور که توپ را به اطراف پاس می دهند، از آنها بخواهید قبل از اینکه توپ را لمس کنند، نام شخصی را که قرار است به او پاس بدهند صدا بزنند (نه زمانی که توپ را لمس می کنند یا در حال رها کردن پاس هستند، بلکه قبل از آن). به عنوان یک عنصر رقابتی، از گروه‌ها بخواهید که هر بار که یک پاس را کامل می‌کنند 1 امتیاز به دست آورند و زمان‌بندی مناسب را تعیین کنند.

این به بازیکنان کمک می کند تا درک کنند که تصمیم گیری اولیه چگونه و چه زمانی باید اتفاق بیفتد. بازیکنان را مجبور می کند در فوتبال سر خود را بالا بگیرند، به اطراف نگاه کنند و اطلاعات جمع آوری کنند. همه اینها قبل از لمس توپ. با کمال تعجب، این کار می تواند بسیار دشوار باشد و اغلب به مربی نیاز دارد که کمی نظارت داشته باشد. و به بازیکنان اطلاع دهد که زمان بندی درست را انجام می دهند.

اگر گروهی شروع به درک این روش کند، خواهید دید که سرعت بازی جمعی آنها بالا می رود. اگر دیدید که این اتفاق می افتد، به آن اشاره کنید و از آنها بپرسید که آیا می بینند چرا اکنون می توانند سریعتر بازی کنند. (پاسخ: تصمیم گیری زودهنگام!). فعالیت های ساده ای مانند این می تواند برای بازیکنان جوان تأثیرگذار و روشنگر باشد.

به طور تصادفی (با قصد) بازی را متوقف کنید

سعی کنید هر فعالیتی شبیه بازی را ناگهان متوقف کنید و از همه بخواهید بلافاصله چشمان خود را ببندند. از بازیکنان بخواهید در حالی که چشمانشان بسته است به نزدیکترین حریف، هم تیمی، توپ و غیره اشاره کنند. این کار را بدون هشدار انجام دهید و ممکن است از عدم آگاهی برخی از بازیکنان تعجب کنید. این کار را به طور منظم انجام دهید و شاهد بهبودی خواهید بود.

از لحظات کوچک شروع کنید

اگر بازیکنان با اسکن کردن در بازی زنده مشکل دارند، از آن‌ها بخواهید این کار را در ضربات ایستگاهی مانند پرتاب‌ها انجام دهند. پرتاب‌ها مکان فوق‌العاده‌ای برای شروع کار بر روی جمع‌آوری اطلاعات است، زیرا بازیکنان برای نگاه کردن به اطراف یک استراحت لحظه‌ای در بازی دریافت می‌کنند. اغلب، بازیکنان صرفاً به این دلیل که انجام آن را به خاطر نمی‌آورند، اسکن نمی‌کنند و پرتاب‌ها می‌تواند به عنوان یک لحظه آغازگر خوبی باشد.

در همه جا، آموزش دادن به تیم خود برای آگاهی بیشتر از محیط منجر به تولید بازیکنانی می شود که زودتر، تصمیمات آگاهانه تری می گیرند و سرعت بازی بیشتری دارند. آگاهی را می توان هم از طریق گفتگو و هم در فعالیت های آموزشی آموزش داد. لذت بخش ترین چیز برای تجربه به عنوان یک مربی زمانی است که یک بازیکن شما به طور ناگهانی آن را درک می کند و به طور تصاعدی بازی خود را بهبود می دهد.

Pooria
7 فوریه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *