چگونه در فوتبال یک دفاع خوب باشیم

چگونه در فوتبال یک دفاع خوب باشیم ، دفاع و مدافعین در ورزش فوتبال از اهمیت زیادی برخوردار است. هر تیم و باشگاهی که یک یا چند مدافع خوب و کاربلد نداشته باشد قطعا با شکست روبرو است. امروزه تیم های بزرگ دنیا به فکر یک دفاع خوب و عالی هستند. آنها می دانند که دفاع در فوتبال بسیار مهم است. در ادامه شما را با تعریف پست دفاع و روش های یک دفاع خوب بیشتر آشنا می کنیم پس در ادامه سایت ورزشی با ما همراه باشید.

 

آموزش دفاع در فوتبال:

پست مدافع فوتبال نیاز به هوش و تجربه زیادی دارد. همه ما می دانیم که خط حمله تیم مقابل یا تیم حریف می تواند بسیار خطرناک باشد. معمولا تیم های بزرگ خط حمله زهرآگین دارند که با سرعت زیادی می توانند به گل برسنند. بازیکن مدافع باید بداند توپ در یک جا باقی نمی ماند و همیشه در حال جابه جایی است. مدافعین باید از تمام حواس خود استفاده کرده و توپ را از حریفان بگیرند. آنها باید از دروازه خود به خوبی حفاظت کنند. پست دفاع بیشتر در کنار محوطه جریمه و اطراف حضور دارد.

مدافعین تیم وظایف سخت و سنگینی را برعهده دارند. آنها باید همیشه از دروازه بان و محوطه جریمه محافظت نمایند. پست دفاع عقب تر از هافبک ها و بازیکنان میانی است. یکی از وظایف مهم مدافعین حمایت از دروازه بان و جلوگیری از گل خوردن توسط تیم حریف است.

چگونه در فوتبال یک دفاع خوب باشیم

وظایف دفاع کردن در ورزش فوتبال:

دفاع کردن در برابر مهاجم با توپ و مهاجم بدون توپ را شامل می شود. مهاجم معمولا با توپ بسیار خطرناک تر از مهاجمین بدون توپ هستند. البته به روش های بازیکنان مهاجم حریف نیز بستگی دارد. برخی از مهاجم ها نظیر مسی یا رونالدو بسیار خطرناک هستند و یک لحظه غفلت از آنها قطعا باعث گل خوردن می شود. مدافع باید همیشه در برابر حملات تیم مقابل هوشیار عمل نماید. مدافع باهوش می تواند عملکرد موفق تری داشته باشد.

آموزش دفاع در فوتبال

مدافعین چه کارهایی را انجام می دهند؟

مدافعین باید تمرکز زیادی در بازی داشته باشند و از دروازه بان تیم حمایت کنند. آنها از هر موقعیت باید استفاده کنند تا گل نخورند. مدافع باید همیشه نگاه خود را به حملات مهاجمین حریف معطوف نماید. وقتی که مهاجم بدون توپ برای گلزنی تلاش می کند و به دورازه نزدیک می شود باید یک دفاع او را سد کند. دفاع خوب باید بتواند روش بازی یک پلیر را تشخیص دهد. با تشخیص حرکات یک بازیکن می تواند ورود توپ به دروازه تیمش را کم کند. اما زمانی که یک مهاجم توپی را در اختیار دارد، مدافعین باید سرسختانه روبروی او بیاستند تا از آنها عبور نکند.

مهاجمین بزرگ دنیا اگر پا به توپ شوند در یک لحظه غفلت مدافع می تواند گلزنی کند. برخی از مهاجمین حتی خارج از زنجیره دفاعی نیز توپ را گل می کند. مهاجم با توپ به خط دفاعی نزدیک شده و حتی از آنها می خواهد عبور نماید. در چنین مواقعی یک دفاع خوب باید خودش را در مقابل او و دروازه قرار دهد. مدافعین باید قدرت تشخیص دهی خوبی نیز داشته باشند و باید بفهمند که یک خط حمله یا بازیکن مهاجم تیم مقابل به کدام پای خودش مسلط تر است. باید مسیری که به سمت شما می آید را مشاهده کرده و قدم های بعدی او را حدس بزنید.

چگونه در فوتبال یک دفاع خوب باشیم

نقش های یک مدافع در فوتبال:

مدافعان نقش های زیادی در زمین فوتبال ایفا می کنند. مدافعین وسط همیشه جنگجو هستند و توپ را باید از مهاجمین در زمین فوتبال بگیرند. مدافعان کناری نیز باید سرعت عمل بالاتری داشته باشند و با حمل توپ در کناره ها و ارسال دقیق ضد حملات را تشکیل دهند. مدافع چه در کنار باشد و چه در وسط زمین باید نقش مهم خودش را ایفا کند. وجود هر دو دفاع ضروری است و در ادامه شما را با انواع مختلف مدافعین و وظیفه آنها آشنا خواهیم کرد.

مدافعین وسط:

مدافعین وسط یا مرکزی با جا گرفتن درست و با تکل زدن و سد به موع توپ حریف مانع گلزنی می شوند. تیم های بزرگ دنیا امروزه از مدافع کلاسیک برای دفع سریع توپ و دور کردن توپ از کنار دروازه و محوطه جریمه و مدافع پا به توپ برای بازی سازی و ضد حمله و … در قلب دفاع استفاده می کنند.

 

مدافعان کناری:

مدافعین کناری با فول بک که در نقش دفاع و حمله نقش می آفرینند. آنها باید با یارگیری بازیکن تهاجمی در جناحین و جلوگیری از ارسال توپ به داخل وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهند. این مدافعین باید توپ ها را به جلو ارسال کنند و به مهاجم های کنار خود در اعمال فشار به مدافعان حریف کمک زیادی نمایند.

 

بال های تدافعی یا وینگ بک:

وینگ بک یا همان بال تدافعی که بین مدافع و وینگر قرار می گیرد. این بازیکنان باید توپ ها را بگیرند و ارسال های سریعی از کناره ها ایجاد نمایند. وینگ بک در تیم هایی با سه دفاع مرکزی بازی می نمایند. وظیفه دفاعی آنها نسبت به فول بک کمتر است.

سید جلال بهترین مدافع ایران

مهم ترین ویژگی های مدافعین عالی در زمین فوتبال:

اگر شما به صورت حرفه ای فوتبال بازی می کنید و این سوال برایتان پیش می آید که چگونه در فوتبال یک دفاع خوب باشیم؟ در ادامه برخی از مهمترین ویژگی های مدافع خوب را قرار داده ایم.

جایگیری درست و اصولی:

یک دفاع خوب باید جاگیری درستی داشته باشد. مدافع حرفه ای باید بازی را خوانده و پیش بینی نماید. مدافع مناسب در زمین مسابقه کمتر اشتباه می کند. اگر یک دفاع از موقعیت خارج باشد این فشار را به هم تیمی های خود اضافه می کند و حتی به حریفان این امکان را می دهد تا از شکاف دفاعی استفاده نمایند.

 

ارتباط برقرار کردن درست:

معمولا مدافعان حرفه ای ارتباط خوبی با بازیکنان هم تیمی دارند. مدافعان بزرگ دنیا معمولا فریادهای زیادی بر روی هم تیمی هایشان می کشند و آنها را مدیریت و سازماندهی می کنند. مثلا سید جلال حسینی یکی از بازیکنان مدافع تیم پرسپولیس و تیم ملی فوتبال ایران یا کریم باقری از جمله این موارد بودند که می توانستند بر روی دفاع مدیریت عالی داشته باشند. ارتباط در پست مدافع فوتبال از اهمیت زیادی برخوردار است.

قدرت دفاعی بالا:

معمولا مدافعین قدرتی بهترین عملکرد را دارند. آنها در برابر بازیکنان حریف از فیزیک خوبی برخوردار هستند و اسیر سرعت و قدرت بدنی بازیکن مقابل نمی شوند. مدافع مناسب در زمان ورود توپ به محوطه جریمه در قدرت بدنی و مقابله با بازیکن حریف اصلا کنار زده نمی شود.

دفاع کاملا تکنیکی در فوتبال:

هر بازیکن فوتبال که تکنیکی است بیشتر موفق می شود. برای پست دفاع نیز این موضوع کاملا صدق می کند. مدافع بزرگ باید تمام مهارت های تکنیک فوتبال را مسلط باشد. هر زمان که توپی به مدافع می رسد باید تجربه و تکنیک خوبی داشته باشد و توپ را تا جای ممکن دور سازد. چنین مدافعان موفقی توانایی فنی پاس دادن و استفاده از موقعیت ها و ضد حملات را بلد هستند.

حفظ خونسردی در رویارویی با حریفان:

معمولا بزرگترین مدافعان فوتبال دنیا زیر فشارها کم نمی آورند. این بازیکنان خونسردی خود را کاملا حفظ می کنند. اصلا احساس خستگی یا درماندگی نمی نمایند. بهترین مدافع کمترین اشتباه را می کند و با حفظ آرامش به تیم خود کمک زیادی می کند. معمولا مدافعین خوب در بازی فوتبال سرعتی و پر استقامت هستند. آنها حتی توانایی سر زدن و گلزنی را نیز دارا می باشند.

چه مدافعی خوب و چه مدافعی بد است؟

چه مدافعی خوب و چه مدافعی بد است؟

یک دفاع خوب باید عملکرد بی نظیر و قدرتمندی داشته باشد. مدافعین تیم های بزرگ معمولا مدیریت و سازماندهی و نظم را در دفاع و کل تیم به وجود می آورند. بازیکنان مدافع با تجربه آگاهی زیادی در زمین مسابقه دارند و برای هر مقابله با ضدحملات و تهاجمات حریف آماده اند. این فوتبالیست ها خونسردی خود را حفظ نموده و در مقابل حملات پرفشار تمرکز زیادی دارند. بازیکنان دفاع تیم نقش زیادی در ارسال پاس های دقیق و حساب شده برای ایجاد حملات و … دارند. مدافعان تیم در واقع یک سپر در برابر دروازه خود هستند. دروازه بان را در زمان پرس کردن و موقعیت های خطرناک کمک کرده و باعث ناکامی حریفان در باز کردن دروازه می شوند.

مدافع بد!

مدافعین بد نیز در فوتبال باعث باخت و حذف تیم خود می شوند. معمولا چنین مدافعانی همیشه موقعیت خود را رها می کنند یا در مقابل یک بازیکن احساس ضعف و ناتوانی دارند. اصلا سربالا بازی نمی کنند و از فضای پشت سر خود نیز استفاده نکرده و آنجا را خالی می گذارند. مدافعان بد اشتباهات زیادی انجام می دهد و حتی هم تیمی های آنها مجبور به پوشش چنین بازیکنانی می شوند.

یک دفاع ضعیف می تواند حتی پاس اشتباه، دفع ناقص ، پنالتی در محوطه جریمه ، خطا و اخراج، گل به خودی را انجام دهد. معمولا تیم هایی که مدافعان بد و ضعیف در اختیار دارند در همان زمان های اولیه چندین گل می خورند و در نیمه اول به طور کامل امید خود را از دست می دهند. یک دفاع باید همیشه باهوش عمل کند. تنها یک مدافع بد می تواند باعث باخت کل تیم شود و حتی بازی را برای ادامه هم تیمی ها و سرمربی سخت کند.

مدافعان فوتبال

پایان:

شما راهکارهایی برای اینکه چگونه در فوتبال یک دفاع خوب باشیم دارید؟ در ادامه و در بخش نظرات و دیدگاه ها می توانید بهترین روش های تبدیل شدن به یک دفاع خوب را درج نمایید.

mohamadnd
8 فوریه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *