چگونه یک مدافع خوب باشیم؟ این سوال سوالی اساسی و البته بسیار حائز اهمیت برای کسانی است که می خواهند فوتبال خود را به طور جدی در نقش مدافع دنبال کنند. و البته بدیهی است که سوال خوب نیاز به پاسخ خوب نیز دارد. شما می توانید برای پیدا کردن بهترین پاسخ برای سوال تان با ما در ادامه این مطلب همراه باشید:

 

نقش های متفاوت یک مدافع

مدافعین نیز همانند دیگر صاحبان پستهای مختلف فوتبال نقش های گونه گونی را در زمین بازی میپذیرند. از مدافع وسط های کلاسیک تکل زن و جنگجو گرفته تا مدافعین کناری چابک که با حمل توپ در دو جناح و ارسال های دقیق پایه گذار حملات تیم شان هستند همه و همه در رده مدافعین بازی فوتبال قرار می گیرند.
نقش هر دو این مدافع های ذکر شده در موفقیت تیم بسیار ضروری است. پس در پی این بگذارید با هم به انواع مختلف مدافعین و وظایفی که آنها در زمین ایفا میکنند نگاهی داشته باشیم:

۱.مدافع مرکزی (Central Defender)
مدافع مرکزی در پی آن است که با جایگیری صحیح در لحظات تاثیر گزار با تکل زدن و سد کردن به موقع توپ مانع گلزنی تیم حریف شود. امروزه اکثر تیم های فوتبال از یک زوج مدافع متشکل از مدافع کلاسیک، که به دنبال دفع توپ در سریعترین زمان ممکن و تا دور ترین نقطه از خط دروازه است و یک مدافع پا به توپ، که توانایی بازی خوانی و بازی سازی با پاس های کوتاه از عقب زمین را دارا است به شکل مکمل در مرکز دفاع خود استفاده میکنند.

۲. مدافع کناری (Full-Back)
فولبک ها یا همان مدافعین کناری موظفند هر دو پست دفاعی و هجومی را به شکل همزمان به انجام رسانند. آنها ملزم به یارگیری بازیکنان تهاجمی حریف در دو جناح و جلوگیری از ارسال توپ به داخل توسط آنها هستند.  این بازیکنان همچنین باید به سمت جلو رفته و به مهاجمین کناری خود در اعمال فشار به مدافعین حریف کمک کنند.

۳.بال تدافعی (wing-back)
وینگ بک یا بال تدافعی چیزی میان مدافع و وینگر است. پست این بازیکنان بیشتر شامل گرفتن توپ در دو جناح و ارسال های سریع آن از کناره هاست.  وینگ بک ها معمولاً در تیمهایی با سه مدافع مرکزی توپ می زنند، بنابراین طبیعتا وظایف دفاعی آنها بسیار کمتر از فولبک ها خواهد بود.


چگونه مدافع خوبی شویم؟ ویژگی های یک مدافع عالی چیست؟

بدیهی است که ویژگی های مورد نیاز برای درجه یک بودن در هر نقشی از فوتبال با دیگری متفاوت است، اما ویژگی هایی هستند که به طور کل هر مدافعی برای موفقیت باید آنها را دارا باشد و ما در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

۱.جایگیری: جایگیری درست و دقیق به مدافع این امکان را می دهد تا بازی را بخواند، آن را پیش بینی کند و این گونه اشتباهاتش را به حداقل برساند. اگر مدافع خارج از موقعیت خود باشد و جایگیری درست نداشته باشد فشار زیادی را به هم تیمی های خود تحمیل می کند و به حریفان نیز اجازه می دهد که تا از شکاف های دفاعی تیمش استفاده کنند.

۲.برقراری ارتباط: کلیدی ترین جزء دفاع کردن، ارتباط با هم تیمی هاست. یک مدافع خوب می تواند با فریاد های مداوم خود هم تیمی هایش را سازماندهی کند. یک ارتباط دهنده قاطع نیز به عنوان یک الگو، دفاع را به عنوان یک کل منسجم رهبری میکند.

۳.قدرت:  قدرت بدنی یک ویژگی مهم است چرا که مانع از مغلوب شدن مدافع در نبرد فیزیکی با مهاجمین حریف میشود. یک مدافع عالی هنگام ورود توپ به محوطه اش در زور آزمایی با مهاجم تنومند حریف کنار نمیرود.

۴.تکنیک: هر مدافع موفقی باید از نظر فنی مهارت های خوبی در کار با توپ داشته باشد.  یک مدافع خوب میتواند با هر دفعه نزدیک شدن توپ آن را تا حد ممکن از خود دور کند، اما یک مدافع عالی از توانایی فنی خود برای پاس دادن توپ و بازیابی موقعیت استفاده کرده و به طراحی ضد حملات تیمش کمک کند.

۵.خونسردی: مدافعان استثنائی زیر فشار کم نمی آورند. آنها هنگام حملات متعدد حریف همچنان خونسرد میمانند، احساسی مرتکب خطا نمیشوند و به حفظ آرامش کل تیمشان نیز کمک میکنند.

همان طور که در ابتدا ذکر کردیم ویژگی های دیگری نیز وجود دارند که برای هر نقش متفاوت هستند، مانند سرعت و استقامت بالا برای فولبک ها و وینگ بک ها، توانایی سرزنی عالی برای مدافعین میانی و…  با این حال در صورت فقدان پنج خصیصه ذکر شده در بالا، حتی بهترین سرزنها و سریعترین فولبک ها را هم نمیتوان مدافعانی عالی دانست.


مدافع خوب، مدافع بد

مدافع خوب: یک مدافع عالی موجب انسجام، استحکام، نظم و سازماندهی دفاع تیمش می شود. آگاهی بالای تیم دفاع در زمین موجب می شود که آنها همیشه برای مقابله با هر تهاجمی از سوی حریف آماده باشند. خونسردی این گروه تمرکز آنها را هنگام حملات پر فشار حریف ضمانت میکند و مهارت بالا در کار با توپ نیز آنها را قادر میسازد که با پاس های دقیق و حساب شده مالکیت همیشگی توپ را برای تیم شان به ارمغان آورند.  مدافعان خوب همانند سپری در مقابل دروازه از تحمیل فشار های غیر ضروری بر دروازه بان جلوگیری کرده و در نهایت موجب ناکامی حریف در باز کردن دروازه شان میشوند.
مدافع بد: در مقابل همه این ها یک مدافع بد به راحتی موقعیتش را رها میکند، زیر فشار دست و پایش را گم می کند و فضای پشت سر خود را برای استفاده حریف خالی میگزارد. گروه دفاع بد دچار اشتباهات زیادی میشوند، به این معنی که نقش ها عوض شده و هم تیمی های شان مجبور به پوشش آنها میشوند. یک مدافع خوب میتواند با یک تکل سرنوشت ساز و پاسی دقیق منجر به شکل گیری یک ضد حمله موفق شده و با رهبری تیم از عقب زمین موجبات پیروزی تیمش را فراهم آورد.  در مقابل این مدافعان بد باعث باخت تیم شان میشوند و ادامه بازی را نیز برای اطرافیان دشوار می کنند.

دو تن از بهترین مدافعان تاریخ

 

با ما باشید با مختصری از زندگی دو تن از بهترین مدافعان تاریخ:

فرانتس بکن باوئر

اگر بخواهیم بگوییم که مور بزرگترین مدافع تاریخ انگلیس است در این صورت قطعا بکن باوئر هم بهترین مدافع تاریخ آلمان است. فرانتس در واقع در ابتدا یک هافبک بود اما به یک خط عقب تر منتقل شد و نقش “سوییپر” را پذیرفت، پستی که بسیاری وی را خالق آن میدانند. در زمین او موقر، مسلط و یک رهبر تمام عیار بود. ویژگی های دفاعی که داشت به او اجازه می داد پشت خط دفاعی به اصطلاح “جارو بکشد” و در کار با توپ نیز خونسرد و ماهر باشد. پاس های فرانتس بکن باوئر تقریبا پایه گذار تمام ضد حملات تیمش بودند و او همواره از اضافه شدن به حملات لذت میبرد.  بسیاری از بزرگان فرانتس را یکی از بهترین فوتبالیست هایی میدانند که تا به حال پا در مستطیل سبز گذاشته است.

پائولو مالدینی

ال کاپیتانو” بهترین دفاع چپ تاریخ فوتبال است که بسیاری او را بزرگترین مدافع تمام دوران نیز می دانند. در ابتدا مالدینی کار خود را به عنوان یک مدافع راست شروع کرد اما خیلی زود به سمت چپ دفاع منتقل شد و در آنجا درخشید! اصلا در همین پست بود که او توانست نام خود را در تاریخ جاودانه سازد.  مالدینی بسیار با استعداد بود و تسلط او به بازی در پست مدافع میانی سمت چپ از او مدافعی بی نقص و تمام عیار ساخته بود. او یکی از محدود بازیکنان مدرنی بود که توانایی بازی در پست سوییپر (پست تاسیس شده توسط بکن باوئر) را داشت. نفوذ های او از دو جناح و ارسال های بی نقص وی بارها و بارها در طول یک مسابقه مدافعان کناری حریف را آزار میدادند. جایگیری عالی، آگاهی بالا از مسابقه، هماهنگی، رهبری، توانایی فنی، مارکینگ، توانایی بالا در نبردهای هوایی، تکل زنی بی نظیر، استقامت، سرعت و دانش تاکتیکی و همه و همه تنها برخی از خصوصیات تکرار ناپذیر او بودند.

raha36
11 فوریه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *