یان زومر، در 17 دسامبر سال 1988 و در شهر مورژ، سوئیس متولد شد. وی دروازه بان تیم ملی سوئیس است. او در حال حاضر با قد 183 سانتی متر، دروازه بان باشگاه بایرن مونیخ آلمان است. ارزش زومر در ترانسفرمارکت، 5 میلیون یورو ثبت شد.

یان زومر، از قدیمی ترین بازیکنان بوندسلیگا گفته می شود و توانسته در طول جام جهانی 2022 با تیم ملی سوئیس در 12 بازی، بیشتر از 1000 دقیقه به میدان برود. یان متاهل است و دارای 1 فرزند می باشد.

دوران کودکی یان زومر

حاصل عشق دنیل و موناکو زومر، پسری به نام یان زومر است. این خانواده در محله ای از شهر مورژ، در ایالت وو که 18000 نفر در آنجا بودند، زندگی میکردند. جالب این است که زبان کشور سوئیس، به 4 قسمت تقسیم میشود: فرانسوی، رومانش، آلمانی و ایتالیایی.

زومر خاطرات خوبی را در بچگی و بازی های قشنگی که در کنار والدینش می کرد دارد. وی بعضی وقت ها با پدر خود به استخر محلیشان می رفتند و آنجا درباره آرزو هایش صحبت میکرد و با اینکه سن کمی داشت پدرش را راضی کرده بود که می خواهد فوتبالیست شود.

یان زومر در کنار همسر و فرزندش
یان زومر در کنار همسر و فرزندش

او از اول به دنیل گفته بود که میخواهد دروازه بان شود و پدر او هم سعی کرد که پسر خود آرزوهایش به واقعیت بپیوندد. یان سومر، بزرگ شد و والدین او می خواستند کودکشان تحصیلات بسیار خوبی داشته باشد در کنار درس به علاقه اش هم بپردازد.

آنها می خواستند او را در 6 سالگی در آکادمی فوتبال ثبت نام کنند اما در آن سال ها آکادمی برای سن او نبود. با این حال پدر توانست یان را در آکادمی بالای 7 سال هارلی برگ ثبت نام کند.

اوایل فوتبال یان زومر

یان زومر در 7 سالگی دوران فوتبال را شروع کرد. او توانست به همراه باشگاه خود در مسابقات محلی سوم شود و مدال برنز به او اعطا شود.یک سال بعد به باشگاه کونکوردیا بازل پیوست. او به صورت خصوصی با پدرش تمرین می کرد تا در انعطاف پذیری و محوطه جریمه مسلط شود.

پدر همیشه و در همه حال دنبال باشگاه بهتری بود که پسرش را ثبت نام کند تا اینکه توانست زومر را در سال 2003 در باشگاه نوجوانان بازل کند. یان زومر پس از 2 سال تلاش توانست در باشگاهش به اولین قرارداد حرفه ای، دست پیدا کند و پس از نمایش دیدنی از خود به دروازه بان سوم تیم اصلی زیر 21 ساله ها تبدیل شود.

فوتبال حرفه ای یان زومر

یان زومر پس از نمایش های جذب کنند باشگاه زیر 21 سال بازل، با این بازیکن تا سال 2007 قرارداد بست اما سریعا به صورت موقت به تیم وادوز پیوست تا تجربه های او در دروازه بانی بیشتر شود. عملکرد یان زومر بسیار شگفت انگیز بود و به باشگاه وادوز توانست بسیار کمک کند تا تیمش به لیگ دسته اول سوئیس صعود کند.

باشگاه بازل سوئیس
باشگاه بازل سوئیس

یان پس از برگشت به بازل، این بار به باشگاه گرس هاپر قرض داده شد و با بازگشت دوباره به این باشگاه، قرارداد 5 ساله امضا کرد. یان زومر در در تیم بازل تبدیل به شماره یک شد و در این تیم 4 بار قهرمان در سوپر لیگ سوئیس شد و بار دیگر تا یک چهارم لیگ اروپا بالا رفت ولی در مقابله با چلسی، 5 _ 2 باخت و در مارس سال 2014 به باشگاه مونشن گلادباخ آلمان پیوست و با قیمت 9 میلیون یورو، 5 سال قرارداد بست.

زومر در بوندسلیگا

زومر در اولین فصل حضورش در بوندسلیگا توانست تیم خود را لیگ سوم کند که دستاوردی بزرگ برای تیمش از سال 1978 تا الان بود. یان در فصل اول حضورش در گلادباخ، به این تیم کمک کرد به رده سوم جدول برسد که بهترین جایگاه آن‌ها در بوندس لیگا از سال 1978 بود. آخرین بار Yan Sommer قراردادش با گلادباخ را تا سال 2023 تمدید کرده بود تا حضورش در این تیم را 9 ساله کند و به بیش از 270 بازی با این تیم برسد.

دوران ورزش حرفه ای از سال 2007 آغاز گردید. اوج درخشش زومر در بازی های تیم ملی سوئیس بود.

زومر یک نیم فصل را به همراه گلادباخ در فصل 23-2022 پشت سر گذاشت و در جام جهانی هم تیم ملی کشورش را همراهی کرد، ولی در شروع دوباره بازی‌های باشگاهی و مصدومیت سنگین و طولانی مدت مانوئل نویر حین اسکی و پافشاری بایرن مونیخ، تیمش را ترک و در ازای 8 میلیون یورو راهی مدافع عنوان قهرمانی بوندس لیگا شد تا جای مانو را پر کند.

اولین بازی خود برای این تیم را در 20 ژانویه 2023 برابر لایپزیش انجام داد که یک یک مساوی به پایان رسید.

اوج درخشش زومر در تیم ملی سوئیس

اوج درخشش زومر در درون دروازه بیشتر در بازی‌های ملی به چشم می‌آید. او در جریان بازی‌های یورو 2020 و با مهار پنالتی کیلیان ام‌باپه، پایه‌گذار حضور تیم در مرحله یک چهارم نهایی شد.

برای اولین بار از سال 1954، سوئیس توانست در یک تورنمنت بزرگ به مرحله یک چهارم نهایی راه پیدا کند. در دیدار بعدی‌شان برابر اسپانیا، با ثبت 8 سیو حیاتی، امیدهای پیروزی برای کشورش را زنده نگه داشت، ولی سوئیسی‌ها در نهایت با باخت در ضربات پنالتی، از دور مسابقات کنار رفتند.

یان در تیم ملی سوئیس
یان در تیم ملی سوئیس

رکوردهای مهم و دانستنی‌های جالب در زندگینامه زومر

در 27 آگوست 2022، زومر در مصاف با بایرن مونیخ، با 19 سیو، رکورد بیش‌ترین سیو در تاریخ بوندسلیگا از زمان جمع آوری داده‌های اوپتا در یک بازی را شکست.

یان زومر که با قراردادی 2.5 ساله به بایرن مونیخ پیوسته، چهارمین دروازه‌بان غیر آلمانی تاریخ باواریایی‌ها است. زومر نخستین دروازه‌بان اول غیر آلمانی بایرن مونیخ در قرن 21 شد.

پیوستن به غول اروپا

به گزارش وبسایت رسمی بایرن، بعد از مصدومیت سخت مانوئل نویر، باشگاه بایرن مونیخ، یان زومر 34 ساله سوئیسی را از تیم بروسیا مونشن گلادباخ به خدمت گرفت. یان با عقد قراردادی تا ژوئن 2025 به بایرن پیوست.

زومر به بایرن پیوست
زومر به بایرن پیوست

نظر بزرگان فوتبال درباره این انتقال

اولیور کان:

یان زومر یک دروازه بان با ارزش برای ماست، او تجربیات بین جهانی بسیاری دارد و سال ها در بوندسلیگا بازی کرده. وی، نکات لازم برای کمک به موفقیت ما دارد. ما مطمئنیم که با زومر به اهداف خود خواهیم رسید.

اولیور کان، اسطوره باشگاه بایرن
اولیور کان، اسطوره باشگاه بایرن

حسن صالح حمیدزیچ:

ما باید بعد از مصدومیت نویر واکنشی می داشتیم. ما امسال اهداف بزرگی داریم که می‌خواهیم به آنها برسیم و به همین دلیل است که یان را که یکی از بهترین دروازه ‌بانان اروپا است، به خدمت گرفتیم. یان دروازه بان تیم ملی سوئیس است، سابقه لیگ قهرمانان اروپا را دارد، دروازه بان جاه طلبی که شخصیتش مناسب تیم ماست. از مونشن گلادباخ بابت مذاکره مثبت ممنونم.

حسن صالح حمیدزیچ
حسن صالح حمیدزیچ

یان زومر پس از پیوستن به بایرن

در مورد چالش جدید در بایرن، واقعا هیجان زده هستم. اینجا باشگاه بزرگ و قدرتمند است. ما بارها مقابل هم بازی کرده‌ایم، من کیفیت این باشگاه را می‌دانم. باعث افتخار است که جزئی از این باشگاه هستم. چالش زیادی در پیش داریم. می‌خواهم از بروسیا مونشن گلادباخ برای هشت سال و نیم حضور و اینکه این انتقال را فراهم کردند تشکر کنم.

یان در بایرن
یان در بایرن

آمار زومر قبل از پیوستن به بایرن

زومر، سال 2014 از بازل سوئیس به آلمان آمد و 335 بازی در اکثر مسابقات برای گلادباخ انجام داد. نخستین بازی خود را برای تیم ملی در سال 2012 انجام داد.

از آن زمان تا به امروز با 80 بازی، با سابقه ترین دروازه بان سوئیسی تبدیل شد. زومر در سه دوره جام جهانی و دو یورو بازی کرد. او سه بار به عنوان برترین بازیکن سال سوئیس انتخاب شد. او با بازل چهار مقام اول سوپر لیگ سوئیس و دو بار قهرمان جام حذفی شد.

 

زندگینامه ورزشکاران دیگر را بخوانید در این سایت ورزشی و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

2 دیدگاه در “یان زومر، بیوگرافی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *