یوهان کرایف بازیکن و مربی فوتبال هلندی بود که به طور گسترده به عنوان یکی از بهترین فوتبالیست های تمام دوران شناخته می شود. وی در 25 آوریل 1947 در آمستردام هلند به دنیا آمد و در 24 مارس 2016 در بارسلون اسپانیا درگذشت.

شروع دوران فوتبالی یوهان

کرایف فوتبال خود را در آژاکس آمستردام آغاز کرد، جایی که به سرعت به یک بازیکن ستاره تبدیل شد و به این باشگاه کمک کرد تا در اوایل دهه 1970 سه جام متوالی اروپا را به دست آورد. او همچنین عناوین داخلی متعددی را با آژاکس به دست آورد و سه بار به عنوان بهترین بازیکن سال هلند انتخاب شد.

در سال 1973، کرایف به باشگاه بارسلونا نقل مکان کرد، جایی که او همچنان به عنوان بازیکن برتر بود و به این باشگاه کمک کرد تا اولین قهرمانی خود در لالیگا را در 14 سال کسب کند. او همچنین در دوران بازی برای بارسلونا سه بار برنده جایزه توپ طلا شد.

یوهان در جوانی
یوهان در جوانی

کرایف پس از بازنشستگی

کرایف پس از بازنشستگی از فوتبال، مربی موفقی شد. او در سال 1988 به بارسلونا بازگشت و این باشگاه را به چهار قهرمانی متوالی لالیگا و اولین قهرمانی آنها در جام ملت های اروپا در سال 1992 هدایت کرد. او همچنین مربی تیم ملی هلند بود و به آنها کمک کرد تا به فینال جام جهانی در سال 1974 برسند.

کرایف به خاطر سبک بازی نوآورانه‌اش و کمک‌هایش به توسعه سبک بازی «فوتبال کامل» که در دهه 1970 رایج شد، شهرت داشت. او همچنین به دلیل مهارت های دریبل زنی و توانایی اش در خوانش بازی معروف بود.

یوهان کرایف در تیم ملی هلند
یوهان کرایف در تیم ملی هلند

در کنار فوتبال حرفه ای

کرایف علاوه بر موفقیت در زمین، به خاطر فعالیت های بشر دوستانه اش، از جمله ایجاد بنیاد یوهان کرایف، که فرصت های ورزش و بازی را برای کودکان در سراسر جهان فراهم می کند، نیز شناخته شد.

به طور کلی، یوهان کرایف به طور گسترده به عنوان یکی از بهترین بازیکنان و مربیان فوتبال در تمام دوران شناخته می شود. و میراث او همچنان بر ورزش تأثیر می گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *