ورزش یوگا ورزشی باستانی است که بیشتر جنبه روحی روانی دارد. این ورزش علاوه بر متعادل کردن ذهن اثرات بدنی مثبتی را نیز برای شما به ارمغان می آورد. اگر درد عضلانی دارید، دوره پزشکی یا روان درمانی خاصی را دنبال می کنید، به دنبال آرامش برای روان آشفته تان می گردید و یا هر چیز این چنینی دیگر این مطلب برای شماست! پس با ما تا انتها آن همراه باشید. ما در این چند دقیقه به شما از فواید یوگا خواهیم گفت و در آخر نیز موثر ترین راه انجام مدیتیشن را بهتان خواهیم آموخت:

 

تاریخچه ورزش یوگا

یوگا در واقع تنها ورزشی برای رسیدن به سلامت جسمانی نیست، بلکه مجموعه کاملی از اعمال جسمی، ذهنی و روحانی است که در کنار جسم به سلامت روح افراد نیز کمک می کند. اکثر مردم و صاحب نظران نقطه پیدایش ورزش یوگا را هند باستان می دانند، هر چند که نحوه پیدایش دقیق آن هنوز هم مشخص نیست. قدمت این ورزش به هفت هزار سال قبل بر می گردد. یوگا یکی از شش مکتب فلسفه سنتی هندو است که آستیکه نام دارد. واژه یوگا در واقع از واژه یوج در زبان سانسکریت به دست آمده که به معنای یکپارچه سازی و یگانگی است؛ این واژه در ورزش یوگا به هماهنگی که آن به بدن می بخشد اشاره دارد. رژیم غذایی یوگی ها گیاهی و کم ادویه است، این رژیم بدن آنها را متعادل می سازد و به آنها احساس سبکی نیز می بخشد. بله! یوگا نه تنها ورزشی چند دقیقه ای بلکه عملی برای تمام سبک زندگی فرد است. در ادامه بیشتر با فواید این ورزش برای تن و روح آشنا خواهیم شد:

 

فواید یوگا برای بدن

  • بهبود بیماری ها: ورزش یوگا به عنوان یک مکمل در کنار درمان های پزشکی به بهبود سلامت فرد می پردازد. از آنجایی که این ورزش جنب و جوش و تحرک خیلی زیادی ندارد، محدودیت انجام خاصی را نیز به وجود نمی آورد. در پی این موضوع گفتنی است که یکی از زیر شاخه های یوگا «یوگا بارداری» نام دارد و این موضوع خود به خوبی بیانگر بی خطر بودن این ورزش است. بهبود سرطان پروستات، بهبود عملکرد جنسی، رفع روماتیسم مفصلی و کاهش اثرات سکته مغزی از مجموعه مثال های فواید یوگا برای درمان بیماری ها هستند‌.
  • افزایش انعطاف پذیری: افزایش انعطاف عضلات برای تمام گروه های سنی و به خصوص افراد مسن از اهمیت بالایی برخوردار است. افزایش انعطاف و انجام حرکات کششی باعث بهبود عملکرد دستگاه خون رسانی شده و سلامت فرد را بهبود می بخشد. علاوه بر این جالب است بدانید که افزون بر افزایش انعطاف پذیری بهبود تعادل نیز در رده فواید یوگا قرار دارد.
  • افزایش قدرت عضلات: درست است که کسی که به دنبال عضلات قوی و حجیم است به دنبال یوگا نمی رود، اما خود یوگا کاران در کنار اهداف دیگر شان به افزایش قدرت بدنی نیز خواهند رسید. به هرحال هر ورزشی قدرت بدن را بالا می برد دیگر، پس چرا یوگا باید از این قضیه مستثنی باشد؟
  • بهبود عملکرد ریه ها: تمرین و دقت روی نحوه انجام تنفس، نفس عمیق کشیدن و توجه به هر یک از آن نفس ها از سری ملزومات ورزش یوگا هستند. این موضوع باعث می شود که ظرفیت ریه ها بالا تر رفته و با بهبود تنفس اکسیژن بیشتری به بافت های بدن برسد.
  • چربی سوزی: ورزش یوگا آن چنان پر تحرک و تعرق آور نیست، اما بدنی سبک و متعادل را به شما می بخشد و بدیهی است که در این چنین بدنی جایی برای چربی اضافه نیست. در واقع یوگا به مرور زمان چربی های بدن شما را می سوزاند و وزن شما را کم می کند.
  • جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی: یوگا با کاهش فشار خون نقش بسزایی در سلامت قلب و جلوگیری از بیماری های مربوط به آن دارد. یوگا همچنین حضور دشمن قلب یعنی استرس را کمرنگ می کند.
  • ریکاوری بدن: شما ورزشکار هر رشته ای که هستید برای ریکاوری و آرامش عضلات تان به چند دقیقه یوگا نیاز دارید. این ورزش از آسیب به عضلات جلوگیری کرده و به بهبود عملکرد آنها نیز کمک می کند.

 

فواید یوگا برای ذهن

  • افزایش روحیه کار گروهی و بهبود هویت اجتماعی: همکاری با گروهی از مردم، انجام کاری مشترک به قصدی مشترک با آنها و… موهبتی است که یوگا به متقاضیانش می بخشد. با رفتن به کلاس یوگا شما مجبور می شوید که با گروهی از مردم ارتباط برقرار کنید و این موضوع مناسبی برای بهبود روحیه تان است.
  • بهبود افسردگی: یوگا یک راه مطمئن، ارزان و راحت برای بهبود افسردگی است. با افزایش اعتماد به نفس شما کم کم از دوره سیاه، تاریک و بی انگیزه افسردگی در خواهید آمد و به زندگی سلامی دوباره خواهید کرد. یوگا یک عمل مکمل برای جلسات مشاوره است و حتی وقتی که آنها ناکارآمد واقع می شوند نیز آن خاصیت خود را از دست نمی دهد.
  • بهبود استرس: استرس و اضطراب عامل بسیاری از بیماری های روحی، روانی و جسمی هستند پس جلوگیری از آنها نیز به منزله پیشگیری از بسیاری از بیماری هاست. رفتن به کلاس یوگا آرامش فکری و فراموشی استرس را در پی خود دارد و این چیزی کمی نیست. در مورد صحت این ماجرا به ما اعتماد کنید، آخر این تجربه همه ورزشکاران است!
  • بهبود روحیه شادی و نشاط: یوگا باعث ترشح بیشتر اندورفین شده و این حال شما را بسیار خوب تر خواهد کرد. در واقع همان طور که می دانید ترشح این هورمون به هنگام ورزش باعث می شود که ورزشکاران اغلب خوش خلق ترین و خوش برخورد ترین قشر جامعه باشند.
  • بهبود کیفیت خواب: خواب سنگین، راحت و موثر موهبتی است که بسیاری از آن بی نصیب اند. اما انجام یوگا بدن شما را خسته کرده و این گونه خواب راحت تری را به شما می بخشد. با انجام ورزش یوگا شما صبح های پر انرژی تری را نیز تجربه خواهید کرد‌.

 

نحوه انجام ورزش یوگا

برای انجام حرکات ورزش یوگا شما در ابتدا به تمرکز، هماهنگی و بهبود تنفس نیاز دارید. به این منظور یک موزیک ملایم پلی کنید، چهار زانو بنشینید و دستان تان را رو به سقف روی زانو های تان بگذارید. کمر تان را صاف کنید و بدن تان را شل بگذارید تا بهتان فشاری وارد نشود.

حالا چشمان تان را ببندید. به هیچ چیز فکر نکنید، حتی به فکر کردن نیز فکر نکنید. ذهن تان را کاملا خالی کنید (این در ابتدا کار خیلی سختی نمود می کند اما با تمرین آن را بهتر درک خواهید کرد، این را بهتان قول می دهم). در مرحله بعد برای سبک شدن از پاهای تان شروع کنید.

فکر کنید آنها سنگین و سنگین تر و سپس رها می شوند. همین گونه تا سرتان بالا بیایید و یکی یکی اندام های تان را با همین روش بی حس کنید. حالا که کارتان تمام و بدن تان مثل پر شده و نوبت ذهن تان است. یک کلمه را انتخاب و آن را تکرار کنید، تمام تمرکز تان را به روی آن بگذارید.

می توانید به جای این کار شمعی را روشن کرده و به آن چشم بدوزید. پروژه های کاری تان، دغدغه بچه ها و غذای روی گاز را فراموش کنید، در اکنون غرق شوید. این لحظه فقط برای شماست! ذهن تان که خالی شد چند دقیقه در همان حالت بمانید. در پایان حالت تان بهتر خواهد شد، به حتم.

raha36
21 ژانویه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *