باشگاه ناپولی (تاریخچه + بازیکنان)

باشگاه ناپولی به عنوان یک باشگاه فوتبال ایتالیایی سابقه طولانی دارد. باشگاه فوتبال و کریکت ناپل در سال 1904 تأسیس شد. اینترناسیونال ناپولی نیز در سال 1912 برپا شد. و در سال 1922، این دو باشگاه در قالب FCB اینترناپل ادغام شدند. در سال 1926 نام آ.ث. ناپولی برگزیده شد. در این پست از «ورزشی» به معرفی کامل تاریخچه باشگاه ناپولی خواهیم پرداخت.

سال‌های ابتدایی باشگاه ناپولی

سال‌های ابتدایی باشگاه ناپولی

اینترناپل در مسابقات قهرمانی جنوب ایتالیا شرکت کرد اما در آنجا خیلی موفق نشد. این تیم تنها یک بار به فینال رسید، اما با نتیجه 6-1 از آلبا رم (یکی از باشگاه های پایه آ اس رم فعلی) شکست خورد. اینترناپل در سال 1926 نام جدیدی برای تیم خواست و آن را آ.ث. ناپولی نهاد.

یک سیستم رقابتی جدید در سال 1926 و قبل از اینکه سری A در سال 29 تاسیس شود، معرفی شد. سیستم جدید شامل رقابت دو گروه ده باشگاهی است. ناپولی با یک تساوی در کل رقابت ها در رده آخر جای گرفت. فصل بعد خیلی بهتر پیش رفت و از شانزده تیم هشتم شد. این به اندازه کافی بود تا در رقابت جدید سری آ پذیرفته شود.

ورود به سری آ

ناپولی در روزهای ابتدایی سری آ تیم بزرگی ساخت. آنها در فصل اول پنجم شدند و در شش فصل در جمع 10 تیم برتر قرار گرفتند. آتیلا سالوستیو پاراگوئه ای در آن زمان برای ناپولی بازی می کرد و آنتونیو ووژاک از یوونتوس آمد. او در 190 بازی 102 گل به ثمر رساند.

نوسانات در رقابت

در پایان دهه 1930، اوضاع برای ناپولی کمتر پیش می رفت. در سال‌های 1937 و 1940، ناپولی در آستانه فروپاشی است و آنها تقریباً به سری B سقوط کرده‌اند. سال 1940، تفاضل گل در نهایت باعث شد تا باشگاه فوتبال ناپولی در سری آ باقی بماند. دو سال بعد، ناپولی به سری ب سقوط کرد. بدشانسی دیگر این بود که جنگ جهانی دوم فوتبال ایتالیا را متوقف کرد.

پس از جنگ جهانی دوم، سری آ تقسیم بندی شد تا بهترین تیم ها دوباره بتوانند صادقانه در سری آ بازی کنند. ناپولی به همراه آ اس باری در صدر جنوب ایتالیا قرار گرفتند. در نتیجه، ناپولی توانست بلافاصله در سری A شرکت کند. آنها در اولین فصل پس از جنگ در سری A، هفتم شدند.

پس از آن، آبی‌ها در سری B قرار گرفتند و دو سال بعد دوباره قهرمان سری B شد. برای پنج فصل، ناپولی دوباره در 6 تیم برتر لیگ قرار گرفت. در سال 1958، مقام چهارم به دست آمد. اوضاع برای ناپولی دهه 60 نیز تفاوت چندانی نداشت. اوج‌گیری و افت‌های متوالی و سینوسی همچنان برقرار بود.

با این وجود، ناپولی موفق شد رکورد قابل توجهی را ثبت کند. زمانی که آنها در سری B حضور داشتند، در سال 1962 در مقابل SPAL قهرمان کوپا ایتالیا شدند. این اولین باری بود که یک تیم دسته دومی قهرمان کوپا شد. همچنین این اولین جام تاریخ ناپولی بود.

نام جدید باشگاه ناپولی: Societá Sportiva Calcio Napoli

نام جدید ناپولی: Societá Sportiva Calcio Napoli

در سال 1964 نام باشگاه به SSC Napoli تغییر یافت. ناپولی بلافاصله صعود کرد و آنها در سری آ سوم قرار گرفتند. در سال 1968، این باشگاه پس از میلان دوم شد. ناپولی با سرمایه گذاریآلتافینی، جولیانو و دینو زوف را جذب کرد. تا حدودی به دلیل جذب همین افراد در سال های 1971 و 1974 سوم شدند.

در سال 1975 ناپولی با تنها دو امتیاز کمتر از قهرمان ملی یوونتوس در رده دوم قرار گرفت. راه صعود و اوج‌گیری به خوبی آغاز شده بود. زیرا در سال 1976، ناپولی دومین کوپا خود را به دست آورد. هلاس ورونا در دو بازی مقابل ناپولی با نتیجه 4-0 شکست خورد. جام لیگ آنگو-ایتالیا، یک تورنمنت جام ایتالیا-انگلیس، در سال 1976 توسط ناپلی ها قهرمان شدند. به دلیل قهرمانی در کوپا، ناپولی می تواند در جام اروپا دوم شرکت کند. آنجا به نیمه نهایی می رسد اما اندرلخت بلژیکی به جای ناپولی به فینال می‌رود. در ایتالیا، ناپولی همچنان در جمع شش تیم برتر قرار داشت.

دیگو آرماندو مارادونا

دیگو آرماندو مارادونا

این مهاجم از بارسلونا آمد. یک انتقال قابل توجه بود که پسر طلایی ناپل را به جهان معرفی کرد. کار آسانی نبود و سخت بود. رتبه هشتم در سال 85 به دست آمده است. سال 1986 بالاخره فصل ناپلی ها بود. آتزوری قهرمان کشور شد. ناپولی (فقط) موفق به کسب 42 امتیاز می شود. 13 بار با تساوی به پایان می رسد و 5 بار باخت در کارنامه دارد. علاوه بر قهرمانی، ناپولی کوپا قهرمان شد. آنها آتالانتا را 4-0 شکست دادند.

رئال مادرید در فصل اول جام قهرمانان اروپا در قرعه‌کشی به ناپولی خورد. قرص تلخی که ناپولی نمی توانست آن را ببلعد. رئال در دور اول ناپلی‌ها را حذف کرد اما فصل بعد، جام یوفا قهرمان شد. یوونتوس و بایرن مونیخ نیز در راه رسیدن به فینال متوقف شدند. در المپیاستادیون مونیخ، دیگو مارادونا با صدای آهنگ اوپوس یعنی Life is Live در حال گرم کردن بود. یکی از به یادماندنی ترین و نمادین ترین گرم کردن در تاریخ.

اولین بازی فینال با گل های مارادونا و کارکا 2-1 پیروز شد. بازی برگشت در اشتوتگارت برگزار می شد. در آنجا بازی 3-3 به پایان می رسد و ناپولی اولین جام اروپایی خود را می گیرد. ناپولی به فینال جام حذفی هم در این فصل می رسد اما به سمپدوریا باخت.

ماجرای جام جهانی

در سال 1990 عنوان دوم نیز به کابینه جام اضافه شد. در سال 1990 جام جهانی در ایتالیا برگزار شد. مارادونا از هواداران خواست که آرژانتین را تشویق کنند تا تیم ایتالیا فقط با ایتالیای شمالی بازی کند. ناپلی ها با یک بنر پاسخ او را دادند. «دیگو، تو عشق ما هستی، اما ایتالیا خون ماست.» البته مارادونا وقتی ناپلی‌ها زمان پخش سرود ملی آرژانتین به احترام سکوت کردند، بسیار تحت تاثیر قرار گرفت.

در سال 1991، دیگو در حال مصرف کوکائین دستگیر شد و ناپل را ترک کرد. عشق بین ناپولی و مارادونا هنوز قدرتمند است و هواداران هنوز هم پسر طلایی خود را دوست دارند.

بحران در باشگاه ناپولی

بعد از خروج از مارادونا با ناپولی به سراشیبی رفت. از نظر مالی اوضاع بدتر شد و این با خروج باشگاه همراه است. زولا، فونسکا و کارکا نمونه هایی از بازیکنان کلیدی هستند که باشگاه را ترک کردند. در سال 1997 هنوز هم با هوشمندی به فینال جام حذفی رسید، اما ویچنزا کالچو جام را برد.

فصل بعد، ناپولی تنها با دو برد در کل فصل سقوط کرد و به سراشیبی ادامه می دهد. در سری B، ناپولی موفق به صعود نشد و باعث شد صندوق پول باز هم خالی بماند. در سال 2004 حتی این تیم با بدهی 70 میلیون یورویی ورشکست شد.

این باشگاه از نظر مالی به کمک فیلم ساز معروف آرلیو د لورنتیس نجات داده می‌شود. با این حال، این تیم مجوزی از اتحادیه فوتبال ایتالیا برای بازی در سطح حرفه ای دریافت نکرد. ناپولی با نام جدیدی در سری C1 مجوز گرفت. با این مجوز توانست راه خود را ادامه دهد. پس از شش سال غیبت، ناپولی در سال 2007 به سری آ بازگشت. آنچه در این دوره بحرانی قابل توجه بود، تعداد بازدیدکنندگان بود. هواداران حتی در سری C همچنان به ورزشگاه هجوم می آورند.

بازیابی باشگاه ناپولی

پس از بازگشت ناپولی به سری آ در سال 2007، آنها توانستند دوباره راه خود را ادامه دهند. در سال‌های 2010، آنها هفت بار در بین سه تیم برتر سری آ، چهار بار در بین 2 تیم برتر قرار گرفتند. جام اینترتوتو نیز در سال 2008 به دست آمد. کوپا ایتالیا نیز در سال های 2012، 2014 و 2020 کسب شد. آنها همچنین در سال 2014 سوپرکاپ را بردند. آخرین جام آنها، قهرمانی سری‌آ در فصل 2022-2023 بود.

ورزشگاه باشگاه ناپولی

ناپولی بازی های خود را در ورزشگاه سن پائولو برگزار می کند. این سومین تئاتر بزرگ فوتبال در ایتالیا است. این ورزشگاه در سال 1948 ساخته شد و در سال 1989 برای جام جهانی 1990 بازسازی شد. 60240 نفر می توانند بازی را به صورت زنده در طول مسابقات تیم آبی پوش محبوبشان را تماشا کنند.

اسطوره‌ها و بازیکنان سرشناس ناپولی

بازیکنان شناخته شده ای که پیراهن ناپولی را بر تن کرده اند عبارتند از: خوزه آلتافینی، لوران بلان، کالیخون، کاناوارو، کاوانی، کروز، دی گوزمان، همشیک، هیگواین، کرول، لاوتزی، مارادونا، مرتنس، پاندف، سیوری، استابیله، زوف و زولا.

بازیکنان حال حاضر باشگاه ناپولی در فصل 2024-2023

بازیکنان حال حاضر ناپولی در فصل 2024-2023

  • الکس مرت 1
  • نیکیتا کانتینی 14
  • هوبرت داوید آیداسیاک 16
  • پیرلوئیجی گولینی 95
  • پاسکواله مازوکی
  • ناتان 3
  • خوان عیسی 5
  • ماریو روئی 6
  • امیر رحمانی
  • ماتیاس اولیورا
  • جیووانی دی لورنزو
  • لوئیجی داوینو 50
  • لئو اوستیگارد 55
  • الساندرو زانولی 59
  • دیگو دمی 4
  • پیوتر زیلینسکی 20
  • ینز کاخوسته 24
  • جسپر لیندستروم 29
  • لورنزو روسو 38
  • استانیسلاو لوبوتکا 68
  • جیانلوکا گائتانو 70
  • آندره فرانک زامبو آنگویسا 99
  • ویکتور اوسیمن 9
  • جیووانی سیمئونه 18
  • ماتئو پولیتانو 21
  • آلسیو زربین 23
  • خویچا کوراتسخلیا ۷۷
  • جاکومو راسپادوری 81
Pooria
11 ژانویه 2024

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *