بهترین بازیکن فوتبال زن جهان

دنیای فوتبال بازیکنان با استعداد کم ندارد، اما برخی هستند که از بقیه متمایز هستند. وقتی صحبت از فوتبال زنان می شود، یک بازیکن وجود دارد که به طور گسترده به عنوان بهترین بازیکن فوتبال زن جهان شناخته می شود. او کسی نیست جز مارتا ویرا داسیلوا که معمولاً به نام مارتا شناخته می شود.

بهترین بازیکن فوتبال زن جهان

مارتا در 19 فوریه 1986 در دویس ریاچوس، شهر کوچکی در ایالت آلاگواس، برزیل به دنیا آمد. مارتا که بزرگ شد، علاقه زیادی به فوتبال داشت و اغلب با پسران همسایه‌اش بازی می‌کرد. او به زودی توجه باشگاه های محلی را به خود جلب کرد و به او پیشنهاد شد که در تیم جوانان واسکو داگاما حضور داشته باشد. مارتا در 14 سالگی به ریودوژانیرو نقل مکان کرد تا برای تیم بزرگسالان واسکو بازی کند، جایی که او به سرعت خود را به عنوان یکی از آینده دارترین بازیکنان جوان برزیل معرفی کرد.

استعداد مارتا بی توجه نماند و در سال 2004 به عنوان نماینده برزیل در المپیک آتن انتخاب شد. او نقش کلیدی در مبارزات برزیل ایفا کرد و در چهار بازی سه گل به ثمر رساند و به تیمش برای کسب مدال نقره کمک کرد. عملکرد مارتا در المپیک توجه چندین باشگاه اروپایی را به خود جلب کرد و در سال 2004 با Umea IK، یک تیم سوئدی درجه یک قرارداد امضا کرد.

دوران حضور مارتا در Umea چیزی کم از هیجان انگیز نبود. در اولین فصل حضورش، او در 20 بازی 22 گل به ثمر رساند و به Umea کمک کرد تا قهرمان لیگ سوئد شود. مهارت، سرعت و چابکی مارتا او را تبدیل به یک کابوس برای مدافعان کرد و او به سرعت در سوئد مورد علاقه طرفداران قرار گرفت. مارتا با اومئا چهار قهرمانی متوالی لیگ را به دست آورد و در 103 بازی 111 گل به ثمر رساند.

مارتا برترین بازیکن زن در دنیای فوتبال
مارتا برترین بازیکن زن در دنیای فوتبال

موفقیت های مارتا

موفقیت مارتا در سوئد بی تاثیر نبود و در سال 2009 برای سومین سال پیاپی به عنوان بهترین بازیکن سال فیفا انتخاب شد. مارتا اولین بازیکن زن یا مرد شد که سه بار متوالی برنده این جایزه شد و موقعیت خود را به عنوان بهترین بازیکن زن فوتبال جهان تثبیت کرد.

مارتا به تسلط خود در صحنه بین المللی نیز ادامه داد و به عنوان نماینده برزیل در جام جهانی 2011 آلمان حضور داشت. او در این تورنمنت چهار گل به ثمر رساند، از جمله یک دو گل مقابل ایالات متحده در مرحله یک چهارم نهایی. علیرغم حذف نهایی برزیل در مرحله یک چهارم نهایی، عملکرد مارتا برای او جایزه توپ طلای بهترین بازیکن مسابقات را به ارمغان آورد.

موفقیت مارتا در اروپا و با تیم ملی برزیل، او را به عنوان یکی از بهترین بازیکنان زن فوتبال در تمام دوران معرفی کرد. در سال 2019، مارتا جایزه پای طلایی جام جهانی زنان فیفا را دریافت کرد، جایزه ای که بهترین بازیکن تمام دوران در بازی زنان را به رسمیت می شناسد. مارتا اولین زنی بود که این جایزه را دریافت کرد و به یک گروه نخبه از اسطوره های مرد فوتبال مانند پله، دیگو مارادونا و لیونل مسی پیوست.

امروز، مارتا به بازی در بالاترین سطح ادامه می دهد و به عنوان نماینده برزیل در المپیک 2021 توکیو به میدان می رود. اگرچه برزیل موفق به کسب مدال نشد، عملکرد مارتا بار دیگر فوق العاده بود و در چهار بازی دو گل به ثمر رساند و کلاس و مهارت ماندگار خود را در زمین نشان داد.

مارتا و جایزه the best فیفا
مارتا و جایزه the best فیفا

تاثیر مارتا بر روی فوتبال

میراث مارتا به عنوان بهترین بازیکن زن فوتبال جهان امن است. استعداد، فداکاری و سخت کوشی او، او را به الگویی برای بازیکنان زن مشتاق فوتبال در سراسر جهان تبدیل کرده است. مارتا نشان داده است که با اشتیاق، تعهد و مهارت، هر چیزی ممکن است. همانطور که او همچنان به بازی و الهام بخشیدن ادامه می دهد، شکی نیست که مارتا به عنوان یکی از بهترین بازیکنان فوتبال در تمام دوران در خاطره خواهد ماند.

تأثیر مارتا در بازی فراتر از عملکرد او در زمین است. او مدافع پر سر و صدای فوتبال زنان بوده و برای دستمزد برابر و فرصت های برابر برای بازیکنان زن مبارزه کرده است. مارتا همچنین در علل مختلف اجتماعی از جمله ترویج آموزش و مبارزه با فقر و تبعیض مشارکت داشته است.

مارتا علیرغم تمام موفقیت‌هایش، متواضع باقی می‌ماند و روی بهبود بازی‌اش تمرکز می‌کند. او یک بار گفت: “من همیشه در حال یادگیری هستم. همیشه سعی می کنم بهتر شوم. فکر می کنم این چیزی است که مرا با انگیزه نگه می دارد.”

تأثیر مارتا بر بازی فوتبال بسیار زیاد بوده است و میراث او همچنان الهام‌بخش نسل‌های آینده بازیکنان زن خواهد بود. او نشان داده است که زنان می توانند به اندازه بازیکنان مرد با استعداد و موفق باشند و به شکستن موانع و کلیشه ها در ورزش کمک کرده است.

برترین فوتبالیست زن جهان
برترین فوتبالیست زن جهان
در ادمه …

در پایان، مارتا ویرا داسیلوا بدون شک بهترین بازیکن زن فوتبال جهان است. مهارت، فداکاری و دستاوردهای او در داخل و خارج از زمین او را به یک اسطوره واقعی بازی تبدیل کرده است. میراث مارتا به الهام بخشیدن و توانمندسازی بازیکنان زن فوتبال در سراسر جهان ادامه خواهد داد و تأثیر او بر این ورزش برای نسل‌های آینده محسوس خواهد بود.

دستاورد های مارتا

موفقیت مارتا در صحنه بین المللی راه را برای سایر بازیکنان زن برزیلی و سایر کشورها نیز برای موفقیت در این بازی هموار کرده است. او نشان داده است که فوتبال زنان می تواند به اندازه فوتبال مردان سرگرم کننده و هیجان انگیز باشد و به ارتقای سطح بازی زنان در سراسر جهان کمک کرده است.

یکی از چیزهایی که مارتا را از سایر بازیکنان متمایز می کند، توانایی او در گلزنی تقریباً از هر موقعیتی در زمین است. مهارت و چابکی او به او اجازه می دهد تا مدافعان را ببافد و موقعیت های گلزنی برای خود و هم تیمی هایش ایجاد کند. بینش و خلاقیت مارتا در زمین نیز تحسین او را از سوی هواداران و مربیان به همراه داشته است.

مارتا علاوه بر دستاوردهای فردی خود یکی از اعضای اصلی تیم ملی برزیل نیز بوده است. او به تیمش کمک کرده است تا در چندین تورنمنت بزرگ بین المللی از جمله کوپا آمریکا، بازی های پان آمریکا و جام قبرس قهرمان شود. بازی های مارتا برای برزیل او را به یک قهرمان ملی و نماد امید برای بازیکنان زن جوان فوتبال در سراسر کشور تبدیل کرده است.

مارتا و قهرمانی جهان
مارتا و قهرمانی جهان

نتیجه

خارج از زمین، مارتا همچنین الگوی دختران و زنان جوان در سراسر جهان بوده است. او از بستر خود برای صحبت در مورد موضوعاتی مانند برابری جنسیتی، تنوع و عدالت اجتماعی استفاده کرده است. مارتا همچنین در سازمان های خیریه مختلف مشارکت داشته و زمان و پول خود را برای کمک به نیازمندان اهدا کرده است.

در پایان، مارتا ویرا داسیلوا نه تنها بهترین بازیکن زن فوتبال در جهان است، بلکه یک الهام بخش واقعی و الگوی واقعی برای افراد در هر سن و پیشینه ای است. استعداد، سخت کوشی و فداکاری او در این بازی، او را به اسطوره این ورزش تبدیل کرده است و تأثیر او در بازی زنان تا سال های آینده محسوس خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *