تیم ملی والیبال ایران در سالهای اخیر خوش درخشیده و افتخاراتش را به سراسر دنیا نشان داده است. لقب این تیم سرو قامتان است . از بزرگترین افتخاراتش 1 دوره جام بزرگ قهرمانان جهان و 7 دوره قهرمانی آسیا است. این تیم زیر نظر فدراسیون والیبال ایران فعالیت می‌کند. تیم ملی تا کنون موفق به کسب چهار عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسیا، دو طلای بازی‌های آسیایی، یک مقام چهارمی لیگ جهانی و یک مقام ششمی در قهرمانی جهان شده‌است.

از پیشینه و تاریخ این تیم که بگذریم ، به سالهایی خواهیم رسید که تیم ملی والیبال با پیشرفت چشم گیرش نظر مردم را به خود جلب کرد . درست در همان زمان ها به اوج شهرت خود رسید که در ادامه مطلب به آنها میپردازیم .

پیشینه تیم ملی والیبال

والیبال  در اواخر سال 1299 شمسی توسـط میرمهدی ورزنده، بــه ایـران وارد شد . ابتدا تعلیم آن از دارالمعلمین ورزش آغــاز شد . بازی والیبال در ایران در ابتدای دارای قواعد خاصی نبود و به شــکــل های مختــلفی انجام می شد. تاکتیک های والیبال نیز مانند قوانین آ در سال 1302 شمسی با استفاده از تــرجــمـه مجلات خارجی قوانینی که در آن زمان اجرا می شد، در ایران نیز اجرا شد.

از سال 1304 توجه مردم به این ورزش بیشتر شد و ظرف مـــدت کوتاهی طرفداران بسیاری جذب کرد. به طوری که تمرینات والیبال در سه محل ، به طــور جدی شروع و دنبال شد. این سه محل عبارت بودند از:

  1. دارالمعلمین ورزش

2.کلوپ شایسته یا اجتماعیون

  1. کلوپ ورزشی کالج البرز

کالج البرز نسبت به دیگر مراکز ورزشی ، از امکانات بیشتر و بهتری برخوردار بود و در نتیجه اکثرافراد برای تمرین های خود به این محل می رفتند. شهرستان اصفهان اولین شهری بود که بعد از تهران از والیبال استقبال کرد. ابتدا تهیه توپ والیبال نیز یکی از مشکلات آن زمان بود . برای بازی والیبال اکثراً از توپ فوتبال استفاده می شد. سرانجام اولین توپ والیبال توسط فردی به نام قمشه ای ساخته شد.

        ­

پیشرفت تیم ملی والیبال از 2010 تا 2014

از سال 2010 میلادی ، والیبال ایران پیشرفت و شگفتی قابل توجه‌ای نسب به والیبال سنتی قبل خود پیدا کرد . علت این دستاورد در این بود که رو به والیبال مدرن آورد و فدراسیون والیبال ایران در صدد جذب مربی مطرح بود برای این تیم بود . بالاخره توانست مربی مطرح آرژانتینی را جذب کند و ولاسکو به ایران آمد . از کاری‌های اولیه ولاسکو، جذب بازیکنان جوان تر و تمرینات مدرن و جذب دستیاران جدید بود. ایران با ولاسکو در سال 2011 در اولین تورنمنت مهم خود پس از 32 سال قهرمان والیبال قهرمانی آسیا شد .

آرش کمالوند باارزش‌ترین بازیکن، امیر حسینی بهترین پاسور و فرهاد ظریف هم به عنوان بهترین بازیکن آزاد انتخاب شد.  در پی کسب جام قهرمانی آسیا ، تیم ملی والیبال ایران به جام جهانی 2011 صعود کرد. در اولین مسابقات خود تیم ملی لهستان و تیم ملی صربستان را شکست داد و در مجموع به مقام نهم دست یافت. این پیروزی روحیه ی مضاعفی به بازیکنان و هوادارن این تیم داد .ایران در گام بعدی، در مسابقات انتخابی لیگ جهانی 2013 موفق به پیروزی شد و در لیگ جهانی2013  حضور پیدا کرد . تیم ملی والیبال برای اولین بار در تاریخ به لیگ جهانی رفت.

 

اسامی کاپیتان های تیم

حسن کرد – ایرج مظفری – سعید معروف – میلاد عبادی‌پور- امیر حیدری – علیرضا نادی

محمد حیدرخان – پیمان اکبری

اسامی مربیان سال های اخیر

بهروز عطایی – ولادیمیر الکنو – ایگور کولاکوویچ – رائول لوزانو – اسلوبودان کواچ – خولیو ولاسکو – حسین معدنی

 

ورزشگاه تیم ملی والیبال

تیم ملی ایران اکثر بازی‌های خانگی خود را در سالن دوازده هزار نفری آزادی تهران برگزار می‌کند. در کنار این سالن، از سالن فدراسیون والیبال آزادی تهران نیز، گاهی استفاده می‌شود. این سالن ورزشی همزمان با بازی‌های آسیایی 1974 تهران گشایش یافته‌است . از دیگر سالن‌هایی که تیم ملی والیبال ایران تاکنون درآنها میزبانی کرده است می‌توان سالن رضازاده اردبیل و سالن غدیر ارومیه را نام برد.  ورزشگاه دیگری که ممکن است در آینده در اختیار تیم ملی والیبال باشد، ورزشگاه کاله با گنجایش ده هزار نفر خواهد بود که در نزدیکی آمل در دست احداث است.

نماد تیم ملی والیبال

لباس تیم ملی ایران ، نماد مشخصی نداشت . برای اولین بار در سال 1393 ، مقرر شد که درنای سیبری با شعار آب هست ولی کم هست  روی پیراهن تیم‌ درج شود . اما پس از دو سال این موضوع به سرانجام نرسید. البسه بازیکنان دوباره طراحی شدند که در المپیک 2020 بر تن ملی پوشان رفت . این لباس با زمینه سفید و با نماد بال سیمرغ به چشم می‌خورد.

تولید البسته تیم ملی از سال 1368 تا سال 1389 به دست کمپانی‌های المپیک، میکاسا، اسیکس، فورزا و ایده‌آل بوده‌است. از سال 1389 کمپانی مروژ تأمین کننده و طراح لباس تیم ملی والیبال است . رنگ لباس تیم تحت عنوان میزبان به رنگ قرمز است . تحت عنوان میهمان به رنگ آبی و تحت عنوان سوم به رنگ سفید میباشد .

 

هواداران تیم ملی والیبال

ورزشگاه در هنگام برگزاری بازی‌های تیم ملی ایران از ساعت‌ها پیش از بازی، پر از تماشاگر می‌شود . حتی در بسیاری از وقت‌ها، بیشتر از ظرفیت ورزشگاه  ، تماشاگران ورود میکنند . از سال 2011 که ایران دوباره به قهرمانی رسید ، در جام ملت‌های آسیا و صعود به لیگ جهانی و قهرمانی جهان همراه شد. والیبال در در نزد مردم مورد توجه بیشتری قرار گرفت و مردم علاقه ی بیشتری نسبت به قبل به این رشته ورزشی نشان دادند. پیشرفتی که در تیم ملی والیبال ایران در طی سال‌های 2010 تا 2014 به‌دست آمد، موجب به وجد آوردن مردم شد .

 انتقادات شدید نسبت به دستمزد

پاداش واردات خودروی خارجی به ملی‌پوشان فوتبال با وجود شکست مقابل آمریکا و حذف از مرحله گروهی جام جهانی 2022 قطر با واکنش‌های اعتراضی ستاره‌های دیگر رشته‌های ورزشی همراه بوده است. ملی‌پوش والیبال ایران به این اتفاق واکنش نشان داده است. محمدرضا حضرت پور که برای حضور در مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های جهان راهی برزیل شده در این باره اظهار داشت:

من دو، سه سال پیش به تفاوت پاداش فوتبالیست‌ها با بقیه ورزشکاران اعتزاض کردم. البته نوش جان فوتبالیست‌ها باشد اما این قدر فاصله درست نیست . وی افزود: مثلا ما با پرواز معمولی برای مسابقات می‌رویم و فوتبالیست‌ها با پرواز اختصاصی. آنها بهترین امکانات و هتل را دارند. اگر 10 دردصد امکانات و پاداش فوتبالیست‌ها به والیبال تزریق شود، خیلی تاثیرگذار است و شک نکنید والیبال خیلی بیشتر از قبل پیشرفت می‌کند.

ملی‌پوش تیم والیبال پیکان با اشاره به تفاوت پاداش تیم فوتبال با بقیه رشته‌ها گفت: وقتی تیم ما آمریکا را می‌برد حتما پتانسلی خوبی دارد و لایق بهترین هاست، نه تنها والیبال که بقیه رشته‌ها هم همین طور هستند اما من ندیده‌ام بابت شکست آمریکا از والیبال تجلیل کنند و پاداش خوبی هم بدهند. ما آمریکا را بردیم و فدراسیون نهایتا 200 دلار پاداش داد اما فوتبالیست‌ها فکر نمی‌کنم زیر10 ، 20 هزار دلار گرفته باشند. کاش مسئولان اجازه می‌دادند کمی فوتبالیست‌ها هم سختی بکشند. چرا همیشه جیب آنها پر است و ما این همه سختی می‌کشیم؟ ما نمی‌گوییم به تیم ملی فوتبال پاداش ندهند، به آنها هم برسند اما جوری که ارزش داشته باشد.

 

اسامی بازیکنان تیم ملی والیبال ایران

پاسورها : علی رمضانی، محمد طاهر وادی، جواد کریمی و فاضل پژمان

لیبروها : محمدرضا حضرت‌پور، محمدرضا موذن و ابوالفضل قلی‌پور

دریافت کننده های قدرتی: میلاد عبادی پور (کاپیتان)، اسماعیل مسافر، مجتبی میرزاجانپور، میثم صالحی، احسان دانش‌دوست، امیرحسین اسفندیار، امیرحسن فرهادی و مرتضی شریفی

مدافعان میانی: مهدی جلوه، رضا عابدینی، امیرحسین توخته، علی اصغر مجرد، امیرضا سرلک و محراب ملکی‌سرخی

پشت خط زن: صابر کاظمی، امین اسماعیل نژاد، پوریا یلی و بردیا سعادت

کادر فنی: امیر خوش‌خبر (سرپرست)، بهروز عطایی (سرمربی)، علیرضا طلوع کیان (دستیار اول)، توماس توتولو و عظیم جزیده (دستیار دوم)، رضا قلی‌پور (فیزیوتراپ)، یاناس وویچک مارک (مربی بدنساز)، حسین خوریانی و امین علی اکبری (آنالیزور).

sajadjafari
22 ژانویه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *