علت فرار ستاره‌ها از عربستان چیست؟ | رویایی که به کابوس تبدیل شد

بسیاری از ستارگان و بازیکنان سابق تیم‌های بزرگ در یک سال اخیر به عربستان آمده‌اند و اکنون فراری‌اند! اما علت فرار ستاره‌ها از عربستان چیست؟ دلایل مختلفی برای نارضایتی بازیکنان از حضور در عربستان وجود دارد. بسیاری از این بازیکنان در فکر بازگشت به اروپا هستند.

علت فرار ستاره‌ها از عربستان

به گزارش وب سایت ورزشی، رویای دستمزدهای هنگفت و پروژه‌ای جدید، حالا به کابوس تبدیل شده است. ستاره‌ها به دنبال بهانه‌ای برای بازگشت به اروپا هستند. بسیاری از نام‌های بزرگ در تابستان به خاورمیانه رفتند و دستمزدهای شیرینی برای این انتقال‌ها دریافت کردند. از جمله کریم بنزما، نیمار، روبرتو فیرمینو، انگولو کانته، جردن هندرسون، ریاض محرز، ژوتا، الکساندر میتروویچ و بازیکنانی دیگر. اکثر آنها به چهار باشگاه بزرگ و حکومتی الاتحاد، النصر، الاهلی و الهلال پیوستند. هندرسون کاپیتان سابق لیورپول با استیون جرارد در الاتفاق پیوند خورد.

حالا چند ماه از این انتقالات گذشته و فیرمینو به فولام لینک شده، هندرسون می‌خواهد به آژاکس بپیوندد، ژوتا به فکر رفتن به تاتنهام است و بنزما به چلسی نزدیک شده است.

ولی چرا این بازیکنان می‌خواهند از عربستان فرار کنند؟ نشریه سان برخی از این علل را بیان می‌کند.

آب و هوای غیرقابل تحمل و گرمای شدید

گرمای شدید عربستان باعث عذاب بازیکنان شده است. با توجه به هوای گرم که اغلب در برخی از مناطق کشور تا 40 درجه نیز بالا می‌رود، تمرینات در عصر انجام می‌شود. گفته می‌شود یکی از دلایلی که هندرسون ۳۳ ساله به دنبال راهی برای فرار از عربستان است، گرمای غیر قابل تحمل این کشور است.

کریستیانو رونالدو نخستین بازیکن بزرگ بود که دو سال پیش از فوتبال اروپا به لیگ حرفه‌ای عربستان سعودی پیوست و ظاهراً سازگاری خوبی هم با شرایط جدیدش دارد. ولی تابستان گذشته در گفتگو با لایواسکور گفت: «بزرگترین تفاوتی که عربستان دارد گرمای هوا و تغییر برنامه‌هاست. به همین خاطر مجبوریم شب‌ها تمرین کنیم که هوا بهتر است.»

حضور اندک هواداران

حضور اندک هواداران

حضور تماشاگران لیگ حرفه‌ای عربستان در بیشتر از بازی‌های این فصل به شدت کم بوده است. هندرسون اسطوره‌ی لیورپول به سروصدای آنفیلد عادت داشت. ولی در ماه نوامبر حتی با جمعیتی ۶۱۰ نفری برای الاتفاق روبرو شد. الریاض که در بین ۱۸ تیم در رده اول عربستان در جایگاه پانزدهم قرار دارد، در این فصل در 2 بازی کمتر از 150 نفر تماشاگر داشته است. بیش از نیمی از تیم‌های لیگ به طور متوسط کمتر از ۱۰۰۰۰ نفر تماشاگر دارند. این نشان می‌دهد که حتی حضور ستاره‌ها باعث رشد تعداد تماشاگران نشده است.

تفاوت چشمگیر زندگی اجتماعی

بسیاری از عوامل اجتماعی نیز در نارضایتی بازیکنان موثر بوده است. همسر بازیکنانی که به عربستان نقل مکان کرده‌اند، از نظر قانونی نمی‌توانند در ملا عام حاضر شوند. علی رغم لغو ممنوعیت در سال ۲۰۱۸، زنان به ندرت رانندگی می‌کنند. همچنین از مصرف مشروبات الکلی تمامی شهروندان جلوگیری می‌شود. فرهنگ خاورمیانه از آن چیزی که در اروپا بازیکنان تجربه کرده‌اند بسیار متفاوت است. به گزارش آی‌نیوز، خانواده هندرسون در عربستان ناراحت‌اند و او به دنبال انتقال به آژاکس است.

نگرانی‌ برای بازی‌های ملی

مسئله دیگری که برای بازیکنان وجود دارد استاندارد لیگ است. به همین خاطر ترس از انتخاب نشدن در تیم ملی کشورشان دارند. هندرسون از زمان انتقالش تاکنون در تیم انگلیس باقی مانده، با این حال او هنوز هم نگران حفظ جایگاهش در تیم برای بازی‌های آینده به خصوص یورو ۲۰۲۴ است. در شرایطی که لیگ حرفه‌ای عربستان مملو از ستاره‌های بین‌المللی است، اکثر بازیکنانش در سطح استاندارد به لیگ دو نزدیک‌تر هستند.

خلاصه

پروژه عظیم عربستان برای رشد گردشگری و ورزش این کشور، اکنون با چالش‌های متعددی روبه‌رو است. نام‌های بزرگ و ستارگانی که به رویای ثروت به این کشور آمده‌اند، اکنون در درستی انتخاب خود بسیار به شک افتاده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *