در این مقاله سعی داریم تاریخچه ودستاوردهای استقلال را، برای طرفداران این تیم یادآورشویم . قصد نداریم استقلال را با پرسپولیس مقایسه کنیم ، زیرا بررسی چنین مواردی به صورت منطقی کار ساده ای نیست . اگر بخواهیم به آمار ها نگاه کنیم لباس استقلال ستاره های بیشتری داشته اما با دید دقیق تر ، مسئله این دو کمی پیچیده تر می شود . استقلال به عنوان یکی از قدیمی ترین و پرطرفداران ترین تیم های ایران است .این تیم در چهارم مهر ماه 1324 در شهر تهران بنیان گذاری شد .

در طول سالیان سال ، این تیم حتی یک روز فعالیت خود را ترک نکرده . این یک افتخار بزرگ است که با جذب بهترین و بااخلاق ترین بازیکنان ، خود را به عنوان برترین باشگاه در ایران و آسیا مطرح کرده است . باشگاه این تیم تا پیش از انقلاب ابتدا به نام دوچرخه سواران و سپس تاج شناخته شد . اولین بنیانگذار این باشگاه نام آن را دوچرخه سواران گذاشت .در ابتدا نیز تنها رشته ی این باشگاه بود اما بعدها رشته هایی همچون والیبال ، پینگ پونگ ، وزنه برداری و … نیز به آنها اضافه شد .

بعد از گذشت چند سال با همکاری علی دانائی ، رشته فوتبال نیز اضافه شد .استقلال توانسته افتخارات زیادی را در تاریخ فوتبال ایرن رقم بزند .استقلال با کسب 38 عنوان قهرمانی رسمی در جام های قاره ای ،کشوری و استانی ( بالاترین سطح ) پرافتخارترین تیم تاریخ فوتبال ایران محسوب میشود. 2 عنوان قهرمانی ، 2 جایگاه نایب قهرمانی و 3 مقام سومی به عنوان تیمی پرافتخاروسومین تیم برتر قاره آسیا شناخته می شود. در انتهای این مقاله لیست افتخارات استقلال را در اختیار شما قرار میدهیم .

شهرت و نماد استقلال

لباس این تیم از همان ابتدا به رنگ آبی بود . از میان باشگاه های سطح اول ایران ، استقلال و تیم های هم نامش همچون استقلال اهواز و استقلال خوزستان ، تنها تیم هایی هستند که آبی میپوشند . به این تربیت رنگ آبی به یکی از نماد های این باشگاه تبدیل شده .استقلال در سابقه ی درخشان خود القابی همچون آبی های پایتخت ، پسران آبی ، تاج ایران ، آبی پوشان ، اس اس و غول آبی آسیایی گرفته است .

این تیم پیش از انقلاب با نام تاج فعالیت داشت اما در سال 1358 نام آن به تیم استقلال تغییر یافت . با توجه به اولین نام باشگاه ، نشان واره و ورزش مطرح در آن دوچرخه سواری بود . با تغیر نام تیم به تاج ، نماد آن نیز به تاج سلطنتی دودمان پهلوی و دو حلقه در هم تنیده درهرطرفش، تغییر یافت.این نشان واره 28سال ثابت ماند تا پس انقلاب دوباره دستخوش تغییرات شد. نام تاج برگرفته از تاج پهلوی بود و طرفداران آن نیز به تاجی معروف بودند.

استقلال در 87-1386 دو ستاره طلایی رنگ به نشانه دو قهرمانی در جام باشگاه های آسیا ، به نمادش اضافه شد . این امر از همان ابتدا باعث بحث و درگیری میان هواداران تیم استقلال و دیگر تیم های ایران شد .

مربیان و بازیکنان مهم استقلال چه کسانی بودند؟

علی دانایی فرد نخستین مربی تیم کلوب دوچرخه سواران بود . منصور پورحیدری از این لحاظ میان تمام مربیان دیگر باشگاه رکورد دار است . فرهاد مجیدی از سرشناس ترین چهره های استقلال بوده است . هوادارانش به آن لقب 7 مقدس آبی داده اند . عده ای محبوبیت او را از علیرضا منصوریان ، آرش برهانی ، مجتبی جباری ، جواد زرینچه می دانند . از دیگر بازیکنان محبوب این تیم میتوان به علیرضا واحدی نیکبخت ، خسرو حیدری ، پیروز قربانی ، جواد نکونام و… اشاره کرد.

زدراکو رایکوف ، ولادمیر جکیج ، بونژاک، یوگنی سوکومور خوف ، جکیچ دلیچ ، لئونید بیلفسکی و رولند کوخ از مربین خارجی بوده اند . در این میان رایکوف بیشترین سابقه حضور و دو دوره قهرمانی باشگاه های آسیا و قهرمانی جام اتحاد را در کارنامه خود دارد. در میان مربیان ایرانی امیر قلعه نویی هم در جایگاه بازیکن و هم در جایگاه مربی افتخارات بی شماری را به دست اورد .او بی شک یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران به شمار می آید .

 

­­استقلال در کدام ورزشگاه بازی میکند؟

تیم استقلال ورزشگاه آزادی را به منظور بازی های خانگی خود اجاره کرده . تا قبل از اینکه ورزشگاه آزادی ساخته شود ، استقلال در ورزشگاه امجدیه ( شهید شیرودی کنونی ) بازی میکرد . استقلال مدتی در ورزشگاه تختی در فصل 82-81 ( به دلیل بازسازی زمین چمن ورزشگاه آزادی ) بازی کرده است . در بهار سال 1390 مدیرعامل استقلال تهران به نام علی فتح الله زاده ، کمپ اختصاصی باشگاه را افتتاح کرد . نام این کمپ را ناصر حجازی گذاشتند . علت این نام گذاری برای کمپ ، زنده نگه داشتن یاد و نام بازیکن و مربی سابق استقلال میباشد .

لذت اولین قرمانی در آسیا

تیم های امجدیه ، تیم تاج از ایرن و هاپوئل در فروردین سال 1349 به فینال جام باشگاه های آسیا دست یافتند . تیم تاج در این بازی تا دقیقه 83 با نتیجه یک بر صفر عقب مانده بود که گل اول را غلام وفاخواه به تیم حریف زد . گل دوم نیز به وقت اضافه کشیده شد و توسط مسعود معینی به ثمر نشست . اینگونه مقام قهرمانی آسیا از آن تیم تاج شد . این قهرمانی خوشحالی فراوانی برای مردم ایران به ارمغان آورد .

 

هواداران استقلال چه کسانی هستند؟

به طور تاریخی هوادارن استقلال از میان طبقه متوسطه و نخبه جامعه ایران بوده اند . اولین دسته در دهه 1320 شکل گرفت . بعد از اتمام جنگ جهانی دوم  به علاقه مندان ورزش اضافه شد . در آن زمان مردم ورزش جدید و فوتبال را پیگیری میکردند . با انحلال تیم توفان طرفداران این تیم به سمت تیم های دیگر هم همچنین دوچرخه سواران متمایل شدند. فوتبال در تهران بین سه تیم تاج ، دارایی و شاهین تقسیم شد . با انحلال دارایی و شاهین در اواخر دهه 1340 ، عمده طرفداران را تیم های پرسپولیس و تاج جلب خود کردند .

افتخارات استقلال

در این بخش افتخارات و دستاورد های استقلال را به صورت خلاصه به شما ارائه میدهیم .38عنوان قهرمانی رسمی در طول تاریخ برای استقلال ثبت شده است.

  1. عنوان قهرمانی2 بار برای استقلال ثبت شده است.
  2. جایگاه نایب قهرمانی 2 بار برای استقلال ثبت شده است.
  3. در لیگ قهرمانان آسیا 2 بار برای استقلال ثبت شده است.
  4. قهرمانی های لیگ ایران برای استقلال10 بار ثبت شده است.
  5. قهرمانی جام حذفی ایران برای استقلال 7 بار ثبت شده است.
  6. قهرمانی سوپر جام ایران برای استقلال 4 بار ثبت شده است.
  7. سومی در آسیا برای استقلال 3 بار ثبت شده است.
  8. بهترین برد دربی برای استقلال در سال 1390 بود که نتیجه آن 3 بر 0 به نفع استقلال به پایان رسید.

سخن پایانی

ما در این مقاله به صورت کلی در مورد، تاریخچه استقلال و افتخارات آن با شما صحبت کردیم. به نظر شما کدام تیم برای ایران پر افتخار تر است. تیم استقلال و یا تیم پرسپولیس؟ به نظر شما چرا تیم استقلال از محبوبیت بالایی برخوردار است ؟ قطعا جمعیت این هواداران روزانه بیشتر و بیشتر میشود. شما می توانید نظر خود را در بخش کامنت های همین مقاله با ما در میان بگذاریم واعلام کنید که هوادار کدام تیم هستید.

sajadjafari
19 ژانویه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *