بیوگرافی پله و زندگینامه

پله یک ستاره فوتبال برزیلی است که با حضور در سه جام جهانی به اسطوره فوتبال جهانی تبدیل شد. در این مقاله به بیوگرافی پله خواهیم پرداخت. با سایت اخبار ورزشی همراه باشید.

بیوگرافی پله

پله بازیکن فوتبال زندگینامه و بیوگرافی
پله بازیکن فوتبال زندگینامه و بیوگرافی

ادسون آرانتس دو ناسیمنتو  Edson Arantes do Nascimento) که با اسم پله او را می شنایند. در ۲۳ اکتبر ۱۹۴۰ به دنیا آمده است. در حقیقت پله (Pele) بعد از حضور و بازی طلایی خود در جام جهانی سال 1958 به اوج شهرت و محبوبیت رسید. او به مدت دو دهه در برزیل به صورت حرفه ای بازی کرد و در این راه موفق به کسب سه جام جهانی شد و در اواخر دوران حرفه ای خود به نیویورک کاسموس ملحق شد. او که در سال 1999 به عنوان یکی از بازیکنان قرن فیفا انتخاب شد، یک سفیر جهانی برای فوتبال و سایر اهداف بشردوستانه است.

حتما بخوانید: زندگی نامه کریستیانو رونالدو | بیوگرافی+ داستان زندگی+عکس و …

اوایل زندگی

پله با نام Edson Arantes do Nascimento در 23 اکتبر 1940 در Três Corações برزیل متولد شد و اولین فرزند خوائو راموس و دونا سلست بود. در نهایت پله با خانواده خود به شهر بائورو نقل مکان کرد.
ژائو راموس، معروف به “دوندینیو” برای کسب درآمد به عنوان یک فوتبالیست تلاش کرد و پله در فقر بزرگ شد. با این حال، او با لگد زدن به یک جوراب غلاف شده پر از ژنده در اطراف خیابان های Bauru، استعداد ابتدایی خود را در فوتبال ایجاد کرد. منشأ نام مستعار “پله” نامشخص است، اگرچه او به یاد می آورد که زمانی که دوستانش برای اولین بار از او به این شکل یاد کردند، آن را تحقیر کرد.

پله در دوران نوجوانی به تیم جوانانی که والدمار دی بریتو، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال برزیل مربی آن بود، پیوست. دی بریتو در نهایت خانواده پله را متقاعد کرد که به پدیده نوظهور اجازه دهند خانه را ترک کنند و در سن 15 سالگی برای باشگاه فوتبال حرفه ای سانتوس تلاش کنند. همچنین اخیرا ماجرای بیماری او و آماده باش برای تشیع جنازه پله برای طرفداران فوتبال و ورزش بسیار نگران کننده شده است. در بیوگرافی پله موفقیت ها و دستاورد های فراوانی وجود دارد.

بیماری وخیم پله
بیماری وخیم پله

حتما بخوانید: زندگی نامه لیونل مسی | همه چیز در مورد به

ترین بازیکن جهان

عناوین بیشتر جام جهانی

پله در دو بازی جام جهانی 1962 شیلی آسیب دیدگی کشاله ران را تشدید کرد، در حالی که برزیل به دومین قهرمانی متوالی خود ادامه داد. چهار سال بعد، در انگلستان، یک سری حملات وحشیانه توسط مدافعان حریف دوباره او را به دلیل آسیب دیدگی از پا به کناری کشاند و برزیل پس از یک دور از جام جهانی خارج شد.

با وجود ناامیدی در صحنه جهانی، افسانه پله به رشد خود ادامه داد. در اواخر دهه 1960، دو جناح در جنگ داخلی نیجریه طبق گزارشات، با آتش بس 48 ساعته موافقت کردند تا بتوانند بازی پله را در یک بازی نمایشگاهی در لاگوس تماشا کنند.

جام جهانی 1970 مکزیک بازگشتی پیروزمندانه به افتخار پله و برزیل را رقم زد. پله با سرگروهی تیمی قدرتمند، چهار گل در این تورنمنت به ثمر رساند، از جمله یک گل در فینال تا برزیل 4-1 بر ایتالیا پیروز شود.

پله در سال 1974 بازنشستگی خود را از فوتبال اعلام کرد، اما سال بعد برای بازی در نیویورک کاسموس در لیگ فوتبال آمریکای شمالی به میدان بازگشت. همچنین به طور موقت کمک کرد تا NASL به یک جاذبه بزرگ تبدیل شود. او آخرین بازی خود را در نمایشگاه بین نیویورک و سانتوس در اکتبر 1977 انجام داد و برای هر دو تیم رقابت کرد و با مجموع 1281 گل در 1363 بازی بازنشسته شد. در زیر به سالهای بعد و میراث بیوگرافی پله خواهیم پرداخت.

حتما بخوانید: دیگو مارادونا | ناگفته های زندگی یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال

سالهای بعد و میراث

زندگینامه پله
زندگینامه پله

بازنشستگی باعث کاهش وجهه عمومی پله نشد که همچنان یک بازیکن محبوب و فعال در بسیاری از عرصه های حرفه ای بود.

پله در سال 1978 جایزه صلح بین‌المللی را برای همکاری با یونیسف دریافت کرد. او همچنین به‌عنوان وزیر فوق‌العاده ورزش برزیل و سفیر سازمان ملل در امور محیط‌زیست و محیط‌زیست بوده است.

پله در سال 1999 به همراه دیگو مارادونای آرژانتینی به عنوان “بازیکن قرن” فیفا انتخاب شد. از نظر بسیاری، دستاوردهای او در زمین فوتبال هرگز برابر نخواهد بود، و تقریباً همه ورزشکاران بزرگ در این ورزش با برزیلی که زمانی جهان را مجبور به تماشای بازی متعالی خود می‌کرد، سنجیده می‌شوند.

برخی از نکات برجسته حرفه پله

  1. ورزشکار قرن، توسط خبرگزاری رویترز: 1999
  2. ورزشکار قرن، منتخب کمیته بین المللی المپیک: 1999
  3. بازیکن قرن فوتبال یونیسف: 1999
  4. TIME یکی از 100 فرد مهم قرن بیستم: 1999
  5. بازیکن قرن فیفا: 2000

حتما بخوانید: دیوید بکهام |زندگینامه+زندگی شخصی و حرفه ای+عکس همسر و فرزندانش

زندگی شخصی پله

پله سه بار ازدواج کرد و چندین فرزند داشت که برخی از آنها خارج از ازدواج بودند. در سال 1970، او توسط دولت مستبد برزیل به اتهام همدردی با زندانیان سیاسی چپ مورد بازجویی قرار گرفت. پله به دلیل پخش اعلامیه هایی که خواستار آزادی زندانیان سیاسی شده بود مورد بازجویی قرار گرفت. پس از تحقیقات، او دیگر وارد سیاست نشد.

پس از بازنشستگی، سفیر بزرگی برای فوتبال و ورزش به طور کلی شده است. در سال 1992، پله به عنوان سفیر سازمان ملل در امور محیط زیست و محیط زیست منصوب شد. وی همچنین به عنوان سفیر حسن نیت یونسکو منصوب شد. او نه تنها یکی از بااستعدادترین فوتبالیست های نسل خود است. بلکه مردی ملایم است که از شهرت و اعتبار خود برای تأثیرگذاری مثبت استفاده کرده است.

همه چیز در مورد زندگی نامه فوتبالیست ها را در سایت ورزشی بخوانید.

Pooria
26 دسامبر 2022

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *