باشگاه رئال مادرید از آن تیم های پرطرفدار و با تجربه است که در سطح جهانی حرف هایی برای گفتن دارد. کلمه رئال در نام این تیم در زبان اسپانیایی  به معنی «سلطنتی» است؛ این لقب را شاه آلفونسو سیزدهم در سال۱۹۲۰  بر روی تیم رئال مادرید کنونی قرار داده. همچنین در همان سال شکل یک تاج نیز بر روی آرم این باشگاه قرار گرفته است. Real Madrid Club de Fútbol عبارتی به زبان اسپانیایی است که معنای آن «باشگاه فوتبال مادرید پادشاهی» می باشد.

 

مقدوه ای برای آشنا بیشتر با تیم کرکس ها

رئالی ها در تمام طول تاریخ خود، حتی یک بار هم از لیگ برتر اسپانیا یعنی »لالیگا» خارج نشدند و همیشه در این لیگ استثنائی به طور مستمر حضور درخشان داشتند. آن ها از دهه۵۰ میلادی بود که یکبار و برای همیشه خود را به عنوان یکی از قدرت های فوتبال اسپانیا و اروپا به همگان شناساندند.
رئالی ها در دههٔ ۸۰ یکی از بهترین دوران های پر افتخار خود را داشتند. در آن سالها آنها یکی از بهترین تیم های فوتبال جهان و معروف به «تیم کرکس ها» بودند که موفق به کسب ۲ جام یوفا، ۵ قهرمانی متوالی اسپانیا، ۱ قهرمانی جام اسپانیا و۳  قهرمانی سوپر کاپ اسپانیا نیز شده بودند.

اکنون نیز پس از تمام این ماجرا ها رئال مادرید سال هاست که در لالیگا، از تیم های قدرتمند جهان فوتبال محسوب می شود که رقیب اصلی آن نیز باشگاه ثروتمند بارسلونا است.

تاریخچه و چگونگی تاسیس باشگاه رئال مادرید

جالب است بدانید که گروهی از دانشجویان و دانشگاهیان اروپایی اولین کسانی بودند که برای نخستین بار فوتبال را به شهر مادرید آوردند. تعدادی از این افراد در همان سال ها باشگاهی را با نام باشگاه فوتبال آسمان به وجود آوردند و در صبح های دوشنبه نیز در آنجا به بازی فوتبال می پرداختند. کمی بعد تر از این قضایا و در سال بعد از آن یعنی سال ۱۹۰۰ این باشگاه به دو باشگاه مجزا تبدیل شد.
دو سال بعد و در تاریخ ۶ مارس سال ۱۹۰۲ این باشگاه نام خود را به باشگاه فوتبال مادرید تغییر داد. ۳ سال بعد نیز این تیم موفق شد اولین جام خود را با شکست تیم اتلتیک بیلبائو در جام اسپانیا به دست بیاورد. درست در تاریخ ۴  ژانویه ۱۹۰۹ بود که »آدولفو ملندز» مدیر وقت رئال در آن زمان، اساسنامه جام اسپانیا را امضا و رسما تأیید کرد تا بدین وسیله این باشگاه رسما به یکی از اعضای فدراسیون سلطنتی فوتبال اسپانیا تبدیل شود. در سال۱۹۲۰ این باشگاه پر ماجرا برای بار سوم نام خود را تغییر داد و این بار به »رئال مادرید» ارتقا پیدا کرد. البته اینکار پس از اهدای عنوان رئال توسط شاه آلفونسو سیزدهم انجام شد.
در سال۱۹۲۹ اولین لیگ فوتبال اسپانیا راه اندازی شد و رئالی ها تا هفته پایانی این لیگ در صدر جدول حضور داشتند اما آنها سرانجام به سبب باخت هفته پایانی شان به اتلتیک بیلبائو، بارسایی ها را قهرمان کرده و خود نائب قهرمان شدند.
رئالی ها اولین قهرمانی لیگ خود را در فصل ۱۹۳۲ کسب کردند و سال بعد نیز این عنوان را به تکرار بدست آوردند تا بدین وسیله اولین تیمی باشند که این جام را دو سال پیاپی کسب می کند.

 

آرم های باشگاه رئال از ابتدا تاکنون

طراحی ابتدایی آرم باشگاه رئال بسیار ساده بود. این آرم متشکل از سه حرف MCF بود که ۳ حرف آن، ۳ حرف ابتدای نام باشگاه (Madrid Club de Fútbol)  را تشکیل می دادند. این حروف در زمینه ای آبی طراحی شده بودند و بر روی لباس سفید اعضا تیم قرار می گرفتند.
پس از این شروع بی زرق و برق بالاخره در سال ۱۹۰۸ بود که نخستین تغییر در آرم باشگاه رخ داد؛ طی این تحول برای زیباتر شدن آرم، نوشته ها درون یک دایره قرار گرفتند. تغییرات بعدی، تغییرات جزئی و بی اهمیت بودند تا اینکه در سال ۱۹۲۱ شاه آلفونسو سیزدهم، به عنوان هدیه، عنوان رئال را به این تیم اهدا کرد و بدین منظور در آرم باشگاه نیز تغییراتی ایجاد شد. طی این عمل شکل یک تاج بر روی آرم باشگاه قرار گرفت.
این ها همه بودند تا زمانی که در سال ۱۹۳۱ که آلفونسو از حکومت کنار رفت! آن گاه هم کلمه رئال از نام باشگاه حذف شد و هم شکل تاج از روی آرم باشگاه کنار رفت، در واقع بعداً به جای آن، خطی تیره بر روی آرم باشگاه قرار گرفت.
در سال ۱۹۴۱ و دو سال بعد از جنگ های داخلی، مجدداً کلمه رئال به نام باشگاه اضافه و تاج پادشاهی نیز به جای خط تیره بالای آرم باشگاه افزوده شد.
این آرم تا سال ۱۹۹۷ دیگر تغییری پیدا نکرد تا اینکه در همین سال تغییراتی جزئی داشت، سپس برای آخرین بار در سال ۲۰۰۱ بود که باشگاه برای مدرن کردن آرم و بروز رسانی آن، آرم خودش را تغییر داد که البته این تغییرات تغییراتی جزئی بودند به عنوان مثال خطی که از وسط آرم رئال می گذشت در آن سال به رنگ آبی متمایل شد.

لباس تیم رئال مادرید

از همان ابتدا، لباس خانگی رئالی ها، یکدست سفید بود هرچند که یک خط تیره نیز از وسط آن می گذشت (این خط بعدها از لباس بازیکنان حذف شد اما همچنان در آرم باشگاه باقی ماند). ضمنا بهتر است ناگفته نماند که در آن زمان جوراب های بازیکنان نیز رنگ آبی داشت در حالی که اکنون آنها به رنگ سفید هستند.
در سال ۱۹۰۲ لباس های راه راه رئالی ها یکدست سفید شدند و جوراب های آبی رنگ آنها نیز سیاه. همچنین  در سال ۱۹۷۴ نیز مدیر این باشگاه، تصمیم گرفت تا به پیراهن های بازیکنانش، دکمه اضافه کند و آرم باشگاه را هم  روی سینه سمت چپ آنها اضافه کند؛ تصمیمی که تاکنون نیز پا برجاست. همچنین گفتنی است که در نوامبر ۱۹۴۷ در بازی برابر اتلتیکو مادرید، رئالی ها به نخستین تیم اسپانیایی بدل شدند که لباس های شان دارای شماره شد.

 

رکوردها و افتخارات باشگاه رئال مادرید

رکورد بازیکنان:

 

رائول گونزالس دارای رکورد بیشترین تعداد حضور در بازی های رئال است. رائول از سال 1994 تا آوریل سال 2010  به طور پیاپی در 550  بازی برای رئال مادرید حضور داشته است.
رکورد بیشترین گل زده برای این باشگاه، همان طور که انتظار می رفت در اختیار کریستین رونالدو است. وی با زدن 401 گل در 7 فصل حضور خود در رئال، رکورد دار این تیم افسانه ای است.

افتخارات خود تیم:

تیم رئالی ها با 12 قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا و 23 بار حضور در مرحله نیمه نهایی این رقابت ها، رکور دار جهان فوتبال هستند.
در ژوئن 2009  این باشگاه رکورد گران قیمت ترین خرید تاریخ فوتبال که پیشتر در اختیار خودش بود را شکست.  مدیران رئال با پرداخت 96 میلیون یورو، معادل 80 میلیون پوند به باشگاه منچستر یونایتد، کریستیانو رونالدو را از آن خود کردند.
در مجموع، رئال مادرید با کسب 58 جام، موفق ترین باشگاه در تاریخ اسپانیا و اروپا است. رئال همچنین با کسب 16 جام بین المللی، یکی از پرافتخار ترین تیم های دنیا و با 12 قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا در رده اول پرافتخار ترین تیم های اروپا نیز قرار می گیرد. این تیم در کل جهان نیز در رده چهارم قرار دارد. رئال همچنین با کسب 33 جام، پرافتخار ترین تیم لالیگا به حساب می آید.
در 23 دسامبر 2000  باشگاه رئال از طرف فیفا، به عنوان موفق ترین تیم قرن بیستم انتخاب شد.  این باشگاه همچنین نشان لیاقت و شایستگی را نیز از فیفا دریافت کرد. به علاوه،  اعضا این باشگاه برای بازی در لیگ قهرمانان اروپا، لباس های ویژه ای را نیز می پوشند که مخصوص تیم هاییست که دارای بیش از 5 عنوان قهرمانی در این رقابت ها هستند.

raha36
25 ژانویه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *