فوتبال کودکان و نو نهالان

فوتبال نه تنها ورزشی  مهیج و پرطرفدار برای کودکان است بلکه به نوبه ی خودش درس زندگی هم هست به همین دلیل می توان گفت آموزش فوتبال به نونهالان و کودکان میتواند از جنبه های مختلفی مفید باشد

ارتقا مهارت های فیزیکی مانند هماهنگی عصب و عضله

استعدادیابی

افزایش روحیه تیمی در کودکان و نونهالان و آموزش ارتباط گیری موثر.

موارد بالا تنها سه نمونه از مزایای آموزش فوتبال برای کودکان بود .اما نکته بعدی که حایز اهمیت این است که فیفا خواستار فرصت یادگیری فوتبال بطور مساوی در بین نونهالان است چرا که همگان باید فرصت استفاده ازین ورزش و محک زدن استعداد و علاقه شان را داشته باشند.

 

اموزش فوتبال را باید با تکنیک های پایه شروع کرد:

 

  1. تعریف تکنیک
  2. مهارت
  3. دریبلینگ
  4. اصول دریبلینگ
  5. تمرینات مربوط به دریبلینگ
  6. پاس و حمایت
  7. پاس بغل پا
  8. پاس روی پا
  9. پاس داخل و خارج روی پا
  10. تمرینات مربوط به پاس و حمایت
  11. تمرینات مربوط به کنترل
  12. شدت
  13. فریب
  14. فضا سازی

 

آمادگی جسمانی:

اما قبل از ورود به تکنیک ها ی پایه  باید در ابتدا کودکان و نونهالان را از نظر جنسی آماده کرد که این امادگی در دو بخش هوازی و غیر هوازی می باشد.

اما نکته ای که باید مدنظر داشت این است که در کودکان بین 6 تا 9 سال ضرورت تمرین های سخت جسمی چه قدرتی و چه تاکتیکی احساس نمی شود  همچنین استفاده از آموزش های تهاجمی ضرورتی ندارد و اینگونه از آموزش ها را میتوان به سنین بعد موکول کرد.

آموزش فوتبال برای این گروه سنی باید در گروه های هفت نفره باشد و بیشتر تمرکز برروی افزایش سرعت کودکان باشد.

 

باید بسیار به این نکته توجه کرد که انجام تمرین سخت و سنگین باعث میشود صفحات رشد افراد که تا سن بیست و سه سالگی حالت غضروفی دارند تحت فشار قرار بگیرند در نتیجه به استخوان تغییر شکل دهند و فرصت رشد کامل کودک بر اساس حداکثر ظرفیت و پتانسیل ژنتیکی  خودش از دست برود.

آمادگی روانی:

امروزه انجام تمریناتی برای آمادگی بیشتر روان هم باید در کنار امادگی جسمانی مدنظر قرار بگیرد تا کودک بتواند از حداکثر پتانسیل  خودش استفاده کند.

 

انجام تمرین برای ارتقا تکنیک:

برای ارتقا تکنیک کودکان و نونهالان باید آنها را با توپ آشنا کرد سپس تمرین هایی  همراه با توپ و بدون توپ به صورت تک نفره برای آنان در نظر گرفت.

انجام تمرین برای ارتقا تاکتیک:

برعکس تمرینات تکنیکی برای ارتقا تاکتیک تمرینات را باید بصورت گروهی در سه حیطه دفاع حمله و انتقال انجام داد

البته همانگونه که گفته شد در گروه سنی نونهالان و کودکان تمرینات در زمینه حمله میتواند توسط مربی اسان تر گرفته شود.

در بالا به 4 رکن اصلیه تمرینی کودکان و نونهالان اشاره کردیم هر مربی با هر روش و اصولی نیازمند است بطور کامل بر روی این 4 مورد  کار کند.

اما نکته اول:

آموزش ها حتما براساس آسون به سخت چیده شد و تنوع بسیار زیادی در اموزش باشد تا کودکان راحت تر آموزش را به ذهنه خود بسپارند.

نکته دوم:

حداقل به مدت 20 دقیقه باید تمریناتی برای گرم  در نظر گرفت که دارای توپ نباشد و گرم عمومی بدن باید بصورت کامل انجام شود.

نکته سوم:

سرد کردن بدن هم از مهم ترین ارکان در پایان تمرینات هست توجه داشته باشید مدت انجام حرکت در سرد کردن کوتاه است و نباید زیاد طول بکشد.

سرد کردن پاها در پایان بسیار مهم است.

نکته چهارم:

آموزش ها باید بر اساس شبیه سازی بازی واقعی و براساس شرطی کردن ذهن انها باشد.

نکته پنجم :

بازی را فراموش  نکنید سعی کنید تمامی تمرینات در زمینه تاکتیک و تکنیک را همراه با بازی به کودکان آموزش دهید در این گونه بازی ها نونهالان علاوه بر اینکه کار تیمی را می آموزند انگیزه بیشتری هم پیدا می کنند پیشنهاد ما این است که در ابتدا کودکان را به صورت دو به دو روبروی هم قرار دهید و از انها بخواهید انواع پاس را تمرین کنند نیم ساعت به آنها اجازه دهید که تمرین مورد نظر را انجام دهند سپس از انها بخواهید تیم شوند و روبروی هم بازی کنند فراموش نکنید که هدف از انجام این بازی ها اجرای صحیح حرکت است پس بر جنبه رقابتی ان تاکید نمی شود

حرف اخر:

اعتماد به نفس کودکان و نونهالان تا زیر ده سال در حال شکل گیری است در هیچ صورت به این جنبه از روان آنان در حین تمرینات ویا مسابقات آسیب نزنید,آنها را مقایسه نکنید در نهایت فوتبال تنها جنبه ای از زندگی کودکان است

 

Hesam
14 فوریه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *