باشگاه شالکه 04 (تاریخچه، افتخارات و بازیکنان)

یکی از بزرگ‌ترین و پرطرف‌دارترین باشگاه‌های فوتبال آلمان، باشگاه شالکه 04 است که در این پست از وب‌سایت ورزشی، به معرفی این باشگاه می‌پردازیم.

مقدمه

برای باشگاهی به قدمت بزرگ و محبوبیت باشگاه شالکه 04، نداشتن یک عنوان بوندسلیگا می‌تواند تا حدودی مایوس کننده باشد. با این حال، اتاق جام آنها مطمئناً به اندازه کافی چشمگیر است: هفت عنوان ملی، پنج قهرمانی DFB-Pokal و یک جام یوفا.

تاریخچه باشگاه شالکه 04

تاریخچه باشگاه شالکه 04

این باشگاه از یک شهر کوچک معدنی است و به یکی از باشگاه‌هایی تبدیل شده که نمادی از ظهور طبقه کارگر در سلسله مراتب فوتبال آلمان است. یکی از نسخه‌های اولیه باشگاه وستفالیا شالکه نام داشت که در سال 1904 تشکیل شد.

پس از بیست سال وجود و چند ادغام ناموفق و تغییر نام، باشگاه در سال 1924 نام شالکه 04 را به همراه عنوان “04” در نامش گرفت. بنابراین این 04، به سال تأسیس آن باز می‌گردد. همراه با تغییر نام، پیراهن‌های آبی و سفید جدید نیز به وجود آمدند که اساس معروف‌ترین نام مستعار باشگاه: آبی‌های سلطنتی بود. چهار سال بعد آنها توانستند اولین استادیوم خود به نام Glückauf-Kampfbahn را با ظرفیت 40000 نفر بسازند.

مانند بسیاری از کشورها، تغییر از آماتوری به حرفه‌ای بودن با یک گذار مشخص شد که به‌خاطر درآمدهای غیرمستقیم و پنهانی بود. در سال 1930، شالکه پس از تحقیقاتی که درآمدهای پنهانی آن‌ها را فاش کرد، نتوانست برای یک سال در رقابت‌ها شرکت کند.

بااین‌حال، زمان همه چیز را عوض کرد. دهه 30 زمان بازسازی عمده در فوتبال درجه یک آلمان بود که منجر به تشکیل شانزده بخش منطقه ای به نام گاولیگن شد. شالکه در Gauliga Westfalen قرار گرفت و از همان ابتدا ثابت کرد که یک تیمی است که سرش به تنش می‌ارزد. آنها در هر یک از یازده فصل لیگ قهرمانی را به دست آوردند و در این روند به پلی آف قهرمانی آلمان راه یافتند.

این باشگاه با کسب شش عنوان ملی و یک DFB-Pokal در بازه زمانی 1934 تا 1942، به سالهای طلایی خود ادامه داد. و اگرچه در دوره پس از جنگ، آنها کمی از مدار خارج شدند، ولی همچنان یک مدعی قدرتمند باقی ماندند. شالکه آخرین عنوان ملی خود را در سال 1958، پنج سال قبل از تأسیس بوندسلیگا به دست آورد.

عصر مدرن

پس از چندین دهه نتایج نه چندان چشمگیر، از جمله چند سقوط به دسته پایین‌تر، شالکه موفق شد اولین و تنها جام اروپایی خود را با شکست دادن اینترناسیونال در ضربات پنالتی در فینال جام یوفا 1997 به دست آورد. این پیروزی نشان‌دهنده آغاز عصر جدید و مدرن برای شالکه بود و باشگاه آن را با فتح دو قهرمانی متوالی DFB-Pokal در سال‌های 2001 و 2002 دنبال کرد. در آغاز قرن نیز آنها به‌طور باورنکردنی به قهرمانی در اولین بوندسلیگا نزدیک شدند ولی در  نهایت شکست خوردند. آن‌ها عنوان قهرمانی در دقیقه 4 وقت اضافه از دست دادند.

فصل 2011 نیز برای باشگاه قابل توجه بود. شالکه علاوه بر کسب پنجمین DFB-Pokal، به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا راه یافت، جایی که در نهایت در مجموع با نتیجه 6-1 مغلوب منچستریونایتد شد.

لوگوی شالکه 04

لوگوی شالکه 04

لوگوی شالکه 04 طراحی ساده با حروف اول نامش مانند بسیاری از باشگاه‌های فوتبال آلمانی دارد. “S04” در حلقه آبی به وضوح مخفف شالکه 04 است. این لوگو تقریباً در طول تاریخ باشگاه ثابت بوده است.

افتخارات

داخلی

قهرمانی آلمان

قهرمانی: 7 بار

 جام حذفی آلمانDFB-Pokal/

قهرمانی: 5 بار

جام لیگ آلمانDFB-Ligapokal/

قهرمانی: 2005

سوپرجام آلمانDFL-Supercup/

برندگان: 2011

بوندسلیگا B

قهرمانی: 3 بار

بین المللی

جام یوفا

قهرمانی: 1 بار

جام یوفا اینترتوتو

قهرمانی: 2 بار

جام کوه های آلپ

قهرمانی: 1 بار

بازیکنان شالکه 04 در فصل 2023/2024

بازیکنان شالکه 04 در فصل 2023/2024

1        GK     رالف فهرمان

2        DF     توماس اوویجان

3        DF     لئو گریمل

5        DF     دری مورکین

6        MF    ران شالنبرگ

7        MF    پل سگوین

8        MF    دنی لاتزا

9        FW    سیمون ترود ( کاپیتان )

10      MF    لینو تمپلمن

11      FW    برایان لاسمه

17      FW    یوسف کابادایی (قرضی از بایرن مونیخ )

18      MF    بلندی ادریزی

19      FW    کنان کارامان

21      DF     براندون سوپی (قرضی از آتالانتا )

22      DF     ابراهیما سیسه

23      MF    دارکو چورلینوف (قرضی از برنلی )

24      MF    دومینیک درکسلر

25      DF     تیمو باومگارتل

26      DF     توماش کالاس

27      DF     سدریک برونر

29      MF    توبیاس مور

32      GK     ماریوس مولر

34      GK     مایکل لنگر

35      DF     مارسین کامینسکی

41      DF     هنینگ ماتریسیانی

42      FW    کیکه تاپ

43      MF    آسان اودراگو

خلاصه

علیرغم افت سال‌های اخیر، باشگاه فوتبال شالکه 04 یکی از پرطرفدارترین و بدون شک پرافتخارترین باشگاه‌های فوتبال آلمان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *