رنکینگ باشگاه‌های آسیا 2023 / پرسپولیس بالاتر از همه

وب‌سایت فوتی رنکینگز، اولین رتبه‌بندی رسمی و تحت نظارت فیفا از باشگاه‌های آسیا، برای جام جهانی باشگاه‌ها را منتشر کرد. فرصت بسیار خوبی که پرسپولیس از دست داد. در این پست از ورزشی رنکینگ باشگاه‌های آسیا 2023 را مرور می‌کنیم.

رنکینگ باشگاه‌های آسیا 2023

رنکینگ باشگاه‌های آسیا 2023

به گزارش «ورزشی»، مسابقا جام جهانی باشگاه‌ها از سال 2025 هر چهار سال یک‌بار و مانند جام جهانی فوتبال، با شرکت 32 تیم برگزار خواهد شد. میزبانی اولین دوره‌ی این مسابقات با شکل و قوانین جدید، به آمریکا واگذار شد. قرار است این مسابقات از تاریخ 25 خرداد 1404 تا 22 تیر 1404 برگزار شود.

از آسیا چهار تیم در این رقابت‌ها شرکت می‌کنند. الهلال به عنوان قهرمان دو فصل اخیر، اوراوا ردز به عنوان قهرمان فصل پیش و قهرمان امسال این دوره از رقابت‌ها، سه نماینده قاره هستند. نماینده چهارم هم براساس رنکینگ فیفا انتخاب می‌شود. البته چنانچه الهلال امسال هم قهرمان آسیا شود، آنگاه دو تیم بر اساس رنکینگ انتخاب خواهند شد.

اکنون وب‌سایت فوتی رنکینگز اقدام به تعیین رنکینگ تیم‌های آسیایی برای حضور در این رقابت‌ها کرده است. رنکینگی که می‌تواند برای دوره‌های بعد در تعیین نماینده‌های قاره در این مسابقات نقش اساسی داشته باشد. البته تیم‌های ایرانی نیز صرفاً براساس عملکرد مثبت در لیگ نخبگان سال‌های آتی، شانس حضور در این رقابت‌ها را خواهند داشت.

این اولین رنکینگ رسمی، برای تعیین تیم‌های حاضر در مسابقات جام جهانی باشگاه‌هاست. در این رتبه‌بندی، فیفا براساس عملکرد تیم‌ها در رقابت‌های باشگاهی آسیایی، امتیازات ویژه‌ای را برای تیم‌ها در نظر می‌گیرد. پرسپولیس، بهترین باشگاه ایران، در رتبه یازدهم قرار دارد.

الهلال، موفقیت‌ترین تیم آسیا، پرسپولیس یازدهم

الهلال، موفقیت‌ترین تیم آسیا، پرسپولیس یازدهم

طبق انتظار، الهلال به دلیل موفقیت‌های سال‌های اخیرش، با 97 امتیاز صدرنشین است. آنها از فصل 2021 لیگ قهرمانان آسیا موفق به کسب 37 امتیاز شدند. در فصل پیش نیز این تیم 38 امتیاز کسب کرد. امسال نیز تا به اینجای پیکارها، 22 امتیاز جمع‌آوری کرده‌اند.

در رده‌های بعدی نیز تیم‌های چونبوک موتورز، اولسان هیوندای، کاوازاکی فرونتال، پوهانگ استیلرز، الدحیل، النصر، اوراوا ردز، پاتوم یونایتد و جوهور دارالتعظیم قرار دارند. سپس پرسپولیس، بالاترین نماینده‌ی ایران در رده‌ی یازدهم است.

سرخ‌پوشان در فصل 2021 موفق به کسب 27 امتیاز شدند. آن‌ها در فصل 2022 که مجوز حرفه‌ای حضور در رقابت‌ها را به دست نیاوردند، امتیازی کسب نکردند. آن‌ها امسال نیز یازده امتیاز دیگر را کسب کردند تا با 38 امتیاز در جایگاه یازدهم قرار بگیرند.

اگر پرسپولیس با حکم کمیته تعیین وضعیت از لیگ قهرمانان 2022 محروم نمی‌شد و می‌توانست با صعود به جمع 16 تیم، حداقل 25 امتیاز کسب کند، اکنون در رده سوم آسیا بود.

پس از پرسپولیس، دومین تیم برتر ایرانی فولاد است. آنها با 32 امتیاز در رده هجدهم آسیا هستند. تیم بعدی سپاهان است که با 26 امتیاز، بیست و پنجم قاره است. استقلال و تراکتور نیز با هفده و شانزده امتیاز، جایگاه‌های 39 و 40 آسیا را از آن خود کرده‌اند.

استقلال در دو فصل اخیر لیگ قهرمانان آسیا، نتوانست مجوز حرفه‌ای را کسب کند. اگر این تیم در لیگ قهرمانان شرکت می‌کرد و می‌توانست همان 17 امتیاز فصل 2021 را در هر 2 سال تکرار کند، اکنون در رده‌ی 15 قرار می‌گرفتند.

اکنون سپاهان تنها تیم ایرانی است که شانس حضور در جام جهانی باشگاه‌ها در سال 2025 را دارد. برای دوره بعدی این رقابت‌ها در سال 2029، باشگاه‌های ایرانی فقط از طریق قهرمانی در آسیا و یا حضور در رتبه‌های بالای رنکینگ می‌توانند در این مسابقات حضور پیدا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *