فاجعه ای بزرگ در ورزشگاه آزادی

فاجعه ای بزرگ در ورزشگاه آزادی ، این ورزشگاه 100 هزار نفری پایتخت در وضعیت بحران قرار دارد. نکته قابل توجه این است که توسط سازمان توسعه و نگهداری امکان ورزشی نیز مجوز ایمنی برایش صادر شده است.

فاجعه ای بزرگ در ورزشگاه آزادی | چه کسی پاسخگو است؟

به گزارش سایت ورزشی ، ورزشگاهی که در ایام کرونا و روزهای تعطیل می توانست به دلیل عدم حضور تماشاگران به صورت اصولی بازسازی شود. ولی حالا می تواند به دلیل خرابی هایی که در طبقه دوم آن وجود دارد. جان ده ها هزار نفر را به خطر بیاندازد. خبری نیز درباره ایمن سازی ورزشگاه آزادی منتشر شد که واقعیت ندارد.

فاجعه ای بزرگتر از متروپل در ورزشگاه آزادی تهران
فاجعه ای بزرگتر از متروپل در ورزشگاه آزادی تهران

حمزه شکیب رئیس سازمان نظام مهندسی درباره فاجعه ای بزرگ در ورزشگاه آزادی گفت:

مجوز ایمنی برای این ورزشگاه بزرگ ایران آن هم بعد از 50 سال می تواند یک ادعای بزرگ مدیر ورزشگاه آزادی باشد. خبری که در 19 آذر 1402 منتشر شد.

پیگیری های علیرضا عاصم رئیس شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی نشان داد که انها توانستند یک گواهی ایمنی از شرکتی بگیرند که نام آن منتشر نشده و ادعا می کند. که تحت یک شرکت بین المللی لیسانس گرفته است و آن شرکت نیز مورد تایید کنفدراسیون آسیا است. یوسفی بیان داشت که 15 ماه است این شرکت مشاور ورزشگاه آزادی را کنترل ایمنی کرده است. حالا با رفع تمامی مشکلات ورزشگاه، به ورزشگاه برای نخستین بار از زمان تاسیس گواهی کنترل ایمنی داده شده است.

این مجوز که فدراسیون فوتبال اعلام کرد باید توسط AFC و کمیته مستقل حرفه ای سازی فوتبال و شرکت مستقل بین المللی حقیقت سنجی شده و در اصل آن مجوز تنها یک گواهی اولیه است.

فاجعه ای بزرگتر از متروپل در ورزشگاه آزادی تهران

اما حقیقت اصلی ماجرای ورزشگاه آزادی چیست؟

این تمام واقعیت ماجرای ورزشگاه نیست. این سازه که تقریبا 48 سال از زمان افتتاح آن می گذرد و برای بازی های آسیایی 1974 ساخته شده بود. ورزشگاهی که شخصی بنام احمد مددی مدیر قبلی در روزهای برکناری اش در یک برنامه تلویزیونی زنده گفت: سازه اش ترک دارد و می تواند یک متروپل جدید را برای کشور رقم بزند.

او با بازدید از این سازه گفت که تشکیک اساسی در ادعای مسئول اماکن ورزشی در وزارت ورزش ایجاد می کند. آقای شکیب ما در حال تهیه گزارش از ورزشگاه آزادی هستیم. سازه ای که دو ماه پیش مدیریت گفت ساختمان آن احتمال تبدیل به یک متروپل جدید را دارد. آیا شما به عنوان سازمان نظام مهندسی از آنجا بازدید کرده اید؟

شما گفتید که مدیر ورزشگاه چه زمانی این جمله را گفتند؟

تقریبا دو ماه قبل

اولا باید بگویم که از لحاظ نظام اداری سازه ای همانند استادیوم آزادی مالکیت دولتی داشته و زیر نظر سازمان نظام مهندسی نیست. ما مسئولیتی درباره سازه های بخش خصوصی داریم. اما فکر کنم حدود یک ماه پیش به دلیل حساسیت این سازه من از آنجا بازدید کردم. در یک بررسی چشمی آنچه که خواهم گفت نتیجه بازدید میدانی غیر بررسی های دقیق کارشناسی است.

وضعیت چطور بود؟

بنده در مشاهدات چشمی به صورت آشکار دیدم. ایراداتی نظیر مشکل زه کشی آب های سطحی که از کار افتاده و آب ها جذب نمی شدند و این باعث شد تا آب به بخش های زیرین ورزشگاه نفوذ کرده و جذب نشود. البته ما نیز همانند پزشک ها باید یک ویزیت برای شرایط بالینی داشته باشیم و نسخه ای که در حد چند مسکن است باید بنیوسیم. اما بررسی دقیق تر به آزمایش های تخصصی و تصویربرداری نیاز دارد.

بر اساس این مشاهدات میدانی به این نتیجه نرسیده اید که آب های سطحی به پی بنا نفوذ خواهد کرد؟

ورزشگاه آزادی و سازه آن از زمان ساخت در یک گودال ایجاد شد یعنی بخش هایی از ورزشگاه که زمین و رختکن در آن قرار دارند، پایینتر از سطح زمین های اطراف هستند. سازه طبقه اول نیز تقریبا هم سطح زمین است و سازه طبقه دوم نیز بر روی این سطح ساخته شده است. مشکل زه کشی امکان جذب آب را نیز از بین خواهد برد.

ورزشگاه دو مشکل اساسی دیگر دارد! فاجعه ای بزرگ در ورزشگاه آزادی

مشکل ترک زون ها؟

مشکل بعدی ترک های زون است که بخش هایی را در این زمینه ترمیم نموده ایم.

زون های ترمیم شده 15 زون از 72 زون ورزشگاه بود؟ البته تعداد را نمی دانم ولی آنچه را که مشاهده کردم بر خلاف روایت دوستان ترمیم اصولی و حرفه ای نبود.

فاجعه متروپل در ورزشگاه آزادی تهران

مشکل سوم چه بود؟

یکی از ایرادات اصلی مرتبط با طبقه دوم ورزشگاه آزادی است. در طبقه دوم ترک هایی هستند که بسیار آشکار و شرایطش بحرانی است. از دیدگاه بنده این ایراد اصلی در این طبقه است که باید برایش فکر مهم و اساسی کرد.

در زمان بازدید شما عملیات عمرانی ترمیم انجام می گرفت؟

ما چیز خاصی ندیدیم.

این ایرادات در یک ماه قابل ترمیم بودند؟

در یک ما امکان پذیر نیست و نیاز به یک مدلسازی دارد. زمانی که درباره ترک ها صحبت می کنیم باید به صورت دقیق عکسبرداری شوند. مقاومت سازه مورد سنجش قرار گیرد. در مدل سازی میزان فشاری که به هر زون وارد می شود باید بررسی گردد. وزنی که به هر بخش وارد می شود یعنی تنها بار وزن جمعیت مهم نیست. جمعیتی که به تماشای فوتبال می روند جمعیت ساکن نیستند و فعل و انفعالاتی نیز دارند که فشار وارده به سازه را در زمان های مختلف دچار تغییر قرار می دهند. نیاز به مدل سازی دقیق دارد و بعد از مدل سازی نیز باید ترمیم انجام گیرد. کاری دقیق و نیاز به زمان طولانی دارد.

فاجعه در ورزشگاه آزادی تهران سازه های مخرب
فاجعه در ورزشگاه آزادی تهران سازه های مخرب

به هر حال احتمالا این شرکت داخلی که چنین گواهینامه ای را صادر کرده گرید از سازمان نظام مهندسی دارد دیگر؟

ورزشگاه سازه ای نیستند که به سازمان نظام مهندسی مرتبط باشد و احتمالا اگر یک شرکت گواهینامه ای برایش صادر کرده تحت نظارت سازمان مدیریت دولتی بوده است. بر اساس تجربیات عرض می کنم اگر شرکتی در این فاصله کوتاه از زمان بازدید تا امروز اعلام کرده ایرادات ایمنی ورزشگاه آزادی رفع شده و این گواهینامه نمی تواند معتبر باشد و بیشتر تشریفاتی است.

mohamadnd
21 دسامبر 2022

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *