ژانر فوتبالی و در کل دیگر ژانر های ورزشی این چنینی معمولا هواداران این رشته های جذاب ورزشی را به خود جذب می کنند، در پی این موضوع فیلم های فوتبالی را می توان گزینه بسیار مناسبی برای آنهایی که می خواهند فوتبال را در قاب سینما بگنجانند دانست. ما در ادامه ۸ تا از بهترین و ماندگار ترین آثار سینمایی جهان فوتبال را به شما معرفی خواهیم کرد. به دنبال این جالب است بدانید که از زندگی نامه ها گرفته تا مستند ها، از اتفاقات درون زمین گرفته تا بیرونی ها و… کارگردانان بزرگ از هر سوژه فوتبالی برای ساختن فیلم های ورزشی شان بهره می برند‌؛ پس اگر یک نوع فیلم مورد پسند تان نیست… خوب دیگری را امتحان کنید!

 

  1. یونایتد | ۲۰۱۱ | United
    فیلم یونایتد تراژدی غمگین راجب پسربچه‌های بازبی، یکی از جوان‌ترین تیم‌های فوتبال جهان که در حادثه سقوط هواپیما ۸ نفر از بازیکنانش جانشان را از دست دادند است. سوژه این فیلم فوتبالی که به کارگردانی جیمز استرانگ ثبت و ضبط شده شما را به شدت متاثر خواهد کرد، همان طور که هزاران نفر دیگر نیز قبل از شما به این حس دچار شدند. یونایتد فیلمی سرشار از هیجان، اشک و لبخند است و تماشایش برای هر علاقمند به فوتبالی واجب!

 

  1. مارادونا | ۲۰۰۸ | Maradona by Kusturica

 

دیگو مارادونا، اسطوره بزرگ فوتبال آرژانتین، زندگی خود را برای امیر کوستاریکا، کارگردان صربستانی تعریف می‌کند و بدین سان مستند جذاب مارادونا با تکیه بر حقیقت این شخصیت فوتبالی-تاریخی ساخته می‌شود.
برخی صحنه‌های فیلم مارادونا واقعاً درخشان هستند، به عنوان مثال مصاحبه با این بازیکن در یکی از بدنام‌ ترین بارهای بوینس‌آیرس یکی از برجسته‌ ترین نکات این مستند به شمار می رود، هر چند که بسیاری از تماشاگران صحنه ازدواج بین دو عضو کلیسا که در وسط زمین فوتبال رخ می‌دهد و در آن عروس توپ فوتبال را به سمت مهمانان پرتاب می‌کند را به عنوان صحنه برتر این فیلم بر می شمارند.

  1. کارخانه فوتبال | ۲۰۰۴ | The Football Factory
    برای تنوع یا هر چیز دیگرش را نمی دانم اما همان طور که گفتیم همه فیلم‌های فوتبالی به حوادث داخل زمین بازی نمی‌پردازند. در حقیقت برخی از محبوب ترین عناوین چند سال اخیر ژانر ورزشی-فوتبالی ترجیح می دهند که جنبه تاریک این ورزش را برای مخاطبان شان برجسته کنند. به عنوان مثال کارخانه فوتبال؛ بر اساس رمان جان کینگ تصویری متفاوت از جهان فوتبال است که در آن از ورود دزد‌های کوچک و تاجران کوکائین که در پوشش فوتبال به فساد مشغول هستند صحبت می شود.
    این فیلم نشان می‌دهد که چطور دنی دایر پس از رویارویی ناخوشایند با خانواده تامر حسن، رئیس سرسخت میلوال، به حالت پارانویای شدیدی می‌رود. پایان این فیلم که با روایت یک نبرد وحشیانه که پیش از درگیری چلسی و میلوال در جام حذفی ترتیب داده شده است انجام می پذیرد، یکی از پایان بندی های ماندگار تاریخ سینما است.

 

  1. فرار به سوی پیروزی | ۱۹۸۱ | Escape to Victory
    فرار به سوی پیروزی فیلمی با داستانی قوی و بازیگرانی قوی تر است. داستان این فیلم در اردوگاه اسیران جنگی نازی‌ها می گذرد و سیلوستر استالونه، پله و مایکل کین نیز از مجموعه بازیگران آن هستند. ضمنا از یاد نبرید که ممکن است این فیلم از تجملی ‌ترین فیلم هایی که تا به حال بر روی پرده‌های بزرگ سینما رفته اند نباشد، اما برای کسانی که مایلند ناباوری خود را تا حدودی فراموش کنند گزینه بسیار مناسبی است.
    فیلم فرار به سوی پیروزی به کارگردانی جان هیوستون در سال ۱۹۸۱ تدوین شده است. این فیلم که محصول مشترک کشور انگلیس و آمریکا است در ژانر اکشن و ورزشی ساخته شده است.

  1. به دنبال اریک | ۲۰۰۹ | Looking for Eric
    این فیلم کن لوچ همانند فیلم کارخانه فوتبال، چندان درباره اتفاقاتی که در زمین فوتبال می‌افتد نیست. در واقع این فیلم بیشتر مقاله‌ای درباره ماهیت خود تعصب و چگونگی فرار از مشقت‌های زندگی معمولی است.
    در سینمایی فوتبالی به دنبال اریک، اریک کانتونا، به آرامی شاهد سقوط زندگی‌ خود است، زیرا او با یک شغل بد، رابطه تیره‌ با همسر سابقش و پسری که به نظر می‌رسد بیشتر تحت تاثیر زندگی در یک محله خلاف و پخش کننده مواد مخدر شده، دست و پنجه نرم می‌کند. نقطه عطف این داستان لحظه‌ای است که اریک کانتونا متوجه می‌شود پسرش به مصرف مواد مخدر معتاد شده، او پس از این موضوع تصمیم می‌گیرد کنار پسرش بماند و او را به زندگی برگرداند.

  1. من زلاتان هستم | ۲۰۲۱ | I Am Zlatan
    زلاتان ابراهیموویچ، ستاره بزرگ تیم ملی فوتبال سوئد است که به خاطر نوع رفتار هایش در تیم‌های مختلف و روحیه جنگندگی که دارد به چهره‌ای خاص تبدیل شده. با این حال او در نسلی از فوتبال بازی کرد که چهره‌های مطرحی چون مسی و رونالدو در آن حضور داشتند و به همین دلیل نام او همواره زیر سایه این نام ها قرار داشت. با همه این ها اما جنس سیوگرن، کارگردان سوئدی فیلمی بی نظیر را بر اساس زندگی او ساخته و بدین وسیله از این اسطوره ورزش کشورش به خوبی تجلیل کرده است. سیوگرن در من زلاتان هستم روایت متفاوتی از زندگی این اسطوره فوتبال را به تصویر می کشد.

  1. یونایتد لعنتی | ۲۰۰۹ | The Damned United
    برایان کلاف، سر مربی اسطوره ای انگلیس، تقریباً به همان اندازه که به خاطر درخشش به یاد می‌آید، به خاطر خلق و خوی بی ثبات و غیرعادی‌اش نیز شهره است.« یونایتد لعنتی» سعی می‌کند هر دو وجه شخصیتی  مربی سابق ناتینگهام فارست و دربی کانتی را به خوبی هرچه تمام تر به تصویر بکشد و ضمن این موضوع بر یکی از تاریک ‌ترین دوره های حرفه‌ای او نیز تمرکز دارد.
    این فیلم داستان ۴۴ روزی است که کلاف به عنوان سرمربی لیدز یونایتد در سال ۱۹۷۴ به مربی گری پرداخت، دورانی که بعد ها به عنوان یکی از بدنام ‌ترین و بحث برانگیزترین جادو های تاریخ فوتبال شناخته شد. در پایان این ۴۴ روز سر انجام روش‌ها و شخصیت تهاجمی سر مربی جدید که قبلاً چهره‌ای نا محبوب در بین بازیکنان و هواداران الند رود محسوب می‌شد، به جنگی تقریباً آشکار در رختکن منجر شد.

  1. پله تولد یک افسانه | ۲۰۱۶ | Pele: Birth of a Legend
    اسطوره در گذشته فوتبال جهان و برزیل، پله، آنقدر چهره‌ای محبوب و جادویی دارد که هر کارگردانی را وسوسه به ساخت فیلمی درباره خود کند. پله بازیکن بزرگ قرن ما و یکی از ماندگارترین مهاجمان تاریخ فوتبال است که زندگی پر فراز و نشیب او در مستطیل سبز و همچنین در دوران بازنشستگی اش می‌تواند سوژه یک مستند دراماتیک شود. »پله_ تولد یک افسانه «مستندی در ژانر بیوگرافی و درام،  کاری مشترک از جف زیمبالیست و مایکل زیمبالیست و محصول سال ۲۰۱۶ سینمای آمریکاست. در این مستند جذاب، رشد سریع و درخشان فوتبالیست افسانه‌ای تمام دوران ها، پله، به سبکی دلنشین به تصویر کشیده شده است. از محله های فقیرنشین سائوپائولو تا رساندن برزیل به اولین قهرمانیش در جام جهانی در ۱۷ سالگی را با پله_تولد یک افسانه تجربه خواهید کرد.

 

 

۸ فیلم معرفی شده در این مطلب از بهترین فیلم های فوتبالی جهان هستند پس به ما اعتماد کنید و دست کم یکی از آنها را به تماشا بنشینید. اوقات خوشی را برای تان آرزو می کنیم.

raha36
25 ژانویه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *