چگونه یک دروازه بان فوتبال حرفه ای شویم

چگونه یک دروازه بان فوتبال حرفه ای شویم ، دروازه بانی یکی از شغل های مهم و تاثیرگذار در فوتبال است. برای اینکه بتوانید یک دروازه بان عالی در این رشته ورزشی باشید باید یک سری نکات مهم را رعایت نمایید.

دروازه بان حرفه ای در فوتبال:

معمولا پست دروازه بانی در ورزش فوتبال از اهمیت زیادی برخوردار است. دروازه بان همیشه حواسش باید به مهاجم و مدافعان باشد. در سال های اخیر یک مربی مخصوص گلر در باشگاه ها وجود دارد که به این بازیکنان آموزش و تمرینات لازم را می دهد. با پیشرفت بازیکنان و پیشرفت فوتبال و رفتن به سطوح حرفه ای تر، پست دروازه بانی نیز کاملا تخصصی شده است. مربیان دروازه بان تمرینات مخصوص این پست را متناسب با بدنسازی می دهند.

اگر می خواهید بدانید که چگونه یک دروازه بان فوتبال حرفه ای شویم شما را در ادامه با برخی از تمرینات و قوانین مرتبط با آن آشنا خواهیم کرد، پس همراه سایت ورزشی باشید.

دروازه بان حرفه ای در فوتبال

چطور می توانیم دروازه بان خوبی شویم؟

یکی از سوالاتی که در زمینه پست دروازه بانی فوتبال پرسیده می شود این است که ما چگونه یک دروازه بان خوب باشیم؟ در ادامه شما را با برخی از مهم ترین روش ها برای تبدیل به یک دروازه بان خوب آشنا می کنیم.

پست دروازه بانی یکی از نقش های مهم و حساس در فوتبال است. مربی دروازه بان ها وظایف سنگینی در این زمینه دارند و باید همه بازیکنان فوتبال را تمرین دهند و آنها را در بالاترین سطح قرار دهند. مربیان حرفه ای معمولا با تمرینات مختلف ورزشی و بدنسازی یک دروازه بان را آماده می کنند.

 

کم کردن زاویه دروازه بان ها برای مهار توپ:

معمولا یکی از بهترین روش های تمرین مهار توپ برای دروازه بان ها کم کردن زاویه می باشد. اگر یک دروازه بان زاویه خود را با شوت مهاجمین کم کند. باید دروازه بان روی خط مرکز دروازه قرار بگیرد و به سمتی که توپ می رود خودش را قرار دهد. موقعیت توپ را باید کامل شناخته و باید چند قدم جلوتر از خط دروازه حتی بیاستند.

چگونه یک دروازه بان فوتبال حرفه ای شویم

زاویه مناسب گلر درون دروازه:

دروازه بان باید در شرایط خاص قرار بگیرد و به مهاجم تیم مقابل باید این امکان را دهد تا نزدیک او شود و در یک لحظه توپ را از مهاجم بگیرد و مسیر توپ را نیز عوض کند. سد کردن توپ معمولا توسط دروازه بان های باهوش در زمانی که بازیکن مهاجم به توپ نگاه می اندازد و می خواهد شوت بزند، دفع می شود. پس یک دروازه بان خوب تا وقتی که بازیکن حریف به اندازه مناسب و کافی به او نزدیک نشده است باید تمرکز خودش را بر روی توپ قرار دهد تا در زمان شوت در سمت مناسب شیرجه بزند.

مشت نمودن توپ با هر دو دست توسط گلر:

یکی از بهترین روشهای مهار توپ توسط گلر استفاده از هر دو دست است، زمانی که توپ به دروازه بان تیم نزدیک می شود می تواند توپ را محکم با دو دست خود مشت نموده و به سوی دیگر پرتاب نماید. معمولا زمانی که یک بازیکن حریف در نزدیکی دروازه بان باشد و برای اینکه توپ را از دست دروازه بان نگیرد، گلر می تواند با سرعت بالایی توپ را محکم از محوطه جریمه با دو مشت خودش دور کند. البته مشت کردن با دو دست و دستکش دروازه بانی نیاز به نیروی قدرتمندی دارد.

چطور دروازه بان فوتبال حرفه ای شویم

تقسیم توپ توسط دروازه بان ها:

معمولا یکی از روش های مناسب که دروازه بان ها انجام می دهند تقسیم توپ است. توپ را باید به یک محدوده بفرستید که پوشش دفاعی در آن بخش برای تیم حریف ضعیف است. یعنی بازیکنان کمتری در آنجا حضور دارند. توپ به محلی فرستاده می شود که مهاجمین تیم خودی نیز در آن بخش قرار دارند و احتمال اینکه توپ از دست برود خیلی پایین است.

پرتاب توپ با دست توسط دروازه بان از اهمیت زیادی برخوردار است. مثلا علیرضا بیرانوند در تیم ملی ایران یکی از بهترین شروع مجدد ها را با دست و پاهای خود دارد و قطعا این ویژگی را سالها تمرین کرده است. علیرضا حتی با این روش توانست یک موقعیت گل برای مهاجمین تیم ایجاد کند.

 

دروازه بان پنالتی گیر:

یکی از مهم ترین مزیت های یک دروازه بان پنالتی گیری او است. دروازه بان پنالتی گیر معمولا قابلیت تشخیص توپ و حرکت پاهای بازیکنان را تشخیص می دهد. اگر شما می خواهید یک پنالتی گیر خوبی باشید لطفا موارد زیر را رعایت نمایید:

باید روی پنجه پاها بایستید و پاهایتان را به اندازه عرض شانه باز نموده و دست ها و سر خود را به سمت جلو و در امتداد شانه هایتان قرار دهید و کف دست ها را نیز به سمت جلو قرار دهید.

قبل از اینکه بازیکن حریف پنالتی را بزند باید او را به طور کامل آنالیز نمایید و سابقه پنالتی ها و خراب کردن هایش را مورد سنج قرار دهید.

حتما مشاهده کرده اید که برخی دروازه بان ها قبل از زدن توپ، شیرجه می زنند، شما نباید سریعا به سمت گوشه ها شیرجه بزنید، اگر ضربه به گوشه های دروازه زده شد و قطعا گرفتن توپ سخت می شود و اگر زود شیرجه بزنید در واقع با احتمالات جلو خواهید رفت.

معمولا بازیکنان شوت زن توپ را به گوش دروازه یا طاق دروازه می زنند که گرفتن توپ سخت می شود. ولی 90 درصد بازیکنان نیز ریسک کمتری دارند و زیاد به گوش ها نمی زنند و طول 5 متری دروازه را برای گلزنی انتخاب می نمایند.

چطور دروازه بان فوتبال حرفه ای شویم

حمایت ها:

یکی از بهترین روش ها برای دروازه بان های حرفه ای حمایت شدن است. بازیکنان حمایت کننده در فوتبال باید دید خوبی را به یار خودی بدهند. باید بهترین جایگیری ها را انجام دهند. حتی در زمانی که بازیکنان تحت فشار حریف هستند باید توپ را به سمت عقب پاس دهند.

زاویه حمایتی دروازه بان نیز بسیار مهم است. باید بهترین زوایا را انتخاب کنید. اینکه حریف شما در کجا قرار دارد. موقعیت بازیکنان در زمین نیز باید بررسی شود. حتی برای اینکه بازیکنی که تحت فشار بازیکنان حریف قرار دارد با زاویه مناسب دروازه بان به او پاس دهد.

سعی کنید با یک فضای مناسب برای یار خود یک موقعیت بازگشت ایجاد کنید. از تمام فضاهای زمین چمن استفاده نمایید و بازی گروهی و تیمی را بازتر کنید. بهترین جایگری را داشته باشید تا بتوانید از بازیکنان هم تیمی تان حمایت نمایید.

 

صحبت و گفتگو با بازیکنان هم تیمی:

صحبت کردن با بازیکنان هم تیمی از اهمیت زیادی برخوردار است، یک دروازه بان حرفه ای بلد است چجوری با بازیکنان خود صحبت کند، به آنها راهنمایی کند، اینکه جلوی دید او را نگیرند، حتی یک بازیکن گلر مناسب می تواند با صحبت کردن بر روی اعصاب بازیکنان حریف برود. برای مثال مارتینز دروازه بان فینال جام جهانی قطر در دروازه آرژانتین توانست با روانشناسی بر روی اعصاب بازیکنان فرانسه برود و به نوعی جام را برای تیم ملی کشورش به ارمغان آورد. او با این نکات کارشناسی شده توانست توپ بازیکنان حریف را بگیرد.

یک دروازه بان حرفه ای معمولا داد نمی زند، آرام و شمرده تر حرف می زند، صحبت های او کاملا مفهومی و قابل فهم است. صحبت ها کاملا موثر و کوتاه هستند و لپ کلام را می رسانند.

دروازه بان تیم ملی فوتبال ایران

خروج صحیح از دروازه و پوشش بازیکنان:

معمولا دروازه بان های موفق و حرفه ای به فکر پوشش و فاصله میان گلر و مدافع هستند. فاصله باید همیشه تحت کنترل آنها قرار بگیرد. اگر فاصله زیاد باشد نمی توانند مهاجمین حریف را کنترل کنند و به راحتی آنها صاحب توپ می شوند. اگر بتوانید این فضا را کمتر نمایید، قدرت مانور مهاجمان را کم می کنید و دروازه بان ها راحت تر می توانند از دروازه شما محافظت نمایند.

پوشش و فاصله آن برای یک گلر معمولا میان دروازه بان و مدافعان می باشد. فاصله باید همیشه توسط گلر تحت کنترل قرار بگیرد. اگر این فاصله زیاد باشد قطعا بازیکنان حریف را در موقعیت تک به تک قرار می دهد.

 

سد کردن بازیکنان حریف توسط دروازه بان:

یکی از ویژگی های مهمی که گلر تیم باید داشته باشد، قابلیت سد کردن بازیکنان و مهاجمان حریف است. زمانی که بازیکنی به محوطه جریمه وارد می شود و توپ را در اختیار دارد، دروازه بان باید آنقدر به او نزدیک شود تا در یک لحظه مناسب توپ را از مهاجم بدزدد و مسیر توپ را تغییر دهد. زمان ایده آل سد کردن نیز این است که مهاجم حواسش به شوت زدن پرت است.

اندیشه های مهم تیمی:

یکی از مهم ترین نکات برای دروازه بان حرفه ای شدن، اندیشه های مهم تیمی است. یعنی در یک بازی پیشرفته باید این اندیشه را به تیم حریف منتقل نمایید. بر خلاف تاکتیک تیم حریف باید شما تاکتیک های جدیدی بسازید. تاکتیک تیمی تان را به تیم حریف مقابل تحمیل کنید. چندین پاس کوتاه می تواند شرایط پاس های بلند و عمقی را برای گلزنی ایجاد کند.

مارتینز دروازه بان آرژانتین

انتقال تاکتیک ها و حفظ توپ:

معمولا شما به عنوان یک دروازه بان باید تمام اصول دفاعی ، حفظ تاکتیک و انتقال آنها را بلد باشید. اگر تیمی صاحب توپ باشد هیچ وقت گل نمی خورد. بازی بدون توپ مهم ترین اصول همکاری گروهی تیم است. باید با بازیکنان خط دفاعی و حمله تان هماهنگ باشید.

در پایان اگر هر سوالی در زمینه دروازه بانی و اینکه چگونه یک دروازه بان فوتبال حرفه ای شویم ؟ می توانید آن را در بخش کامنت های سایت درج نمایید.

 

آیا فوتبال برای سرماخوردگی مضر است؟
mohamadnd
30 ژانویه 2023

2 دیدگاه در “چگونه یک دروازه بان فوتبال حرفه ای شویم

  1. سلام ممنونم از مقاله ی خوبتون🌹🌹🌹
    من یک سوال دارم اون هم اینه که چجوری بايد در موقع تک به تک از دروازه خارج بشم که نه دریپل بخورم نه چیپ؟
    لطفا بهم پاسخ بدین.
    و باز هم ممنون از نوشته های خوبتون🌺🌺

  2. ببخشید من توی کوچه بازه می کنم و می ترسم از اینکه روی آسفالت شیرجه بزنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *