بازیکنان بسیاری در تیم فوتبال بارسلونا حضور داشتند ، که هر کدام مانند ستاره ای در جایگاه خود میدرخشیدند . اما برخی از آن‌ها با وجود بزرگی بارسا از این تیم فرار کردند . بازیکنان بزرگی که از بارسلونا جدا شدند نامدارانی هستند که هر مربی و هر تیمی آرزوی داشتن آن‌ها را داشته و دارد . اکثریت هواداران بارسا ، مدیریت غلط دوران جوزپ ماریا بارتومئو را باعث ایجاد بحران های شدید مالی بارسلونا و از دست رفتن ستارگان تیم می دانند . ما میخواهیم ستاره های باشگاه بارسلونا را یادآوری  و علت انصرافشان را از تیم مورد بررسی قرار دهیم .

مربی این تیم انتخاب های درستی برای خرید بازیکنان تیم نداشته . همین امر نیز سبب شده بارسلونا نتواند مثل سابق بدرخشد . نکته جالب توجه اینجاست که هر چه به سال 2021 و حال حاضر نزدیک تر می‌شویم، تعداد خرید های ناموفق بارسلونا نیز بیشتر می شود . اگر بخواهیم خرید های ناموفق بارسلونا را از سال 2010 به بعد بررسی کنیم خواهیم دید که بارسلونا در سال 2012 الکس سانگ را از آرسنال خرید . این بازیکن خیلی به درد بارسلونا نخورد زیرا او  همواره ، زیر سایه بوسکتس و ماسکرانو بود.

بارسلونا در سال 2015 ، آردا توران را از اتلتیکو مادرید خرید که این بازیکن هم عملکرد قابل توجهی  نداشت . در سال 2016 آندره گومز، در سال 2017 عثمان دمبله ، و در تابستان 2017 مالکوم ، در زمستان 2018 فیلیپ کوتینیو، در تابستان 2019 آنتوان گریزمن را خریده است و هیچ کدام از این بازیکنان عملکرد موفقی نداشتند و در نهایت حضوری پر انتقاد در بارسلونا داشته اند .

ستارگان طرد شده از بارسلونا :

لیست ستارگان طرد شدگان نیوکمپ + بازیکنانی که این تیم را ترک کردند .

رونالدینیو

ستاره تکنیکی دنیای فوتبال که در سال ۲۰۰۸ از سوی پپ گواردیولا طرد شد . جای خالی او تا مدت‌ها در باشگاه  بارسلونا حس می شد.

 

دکو
یکی دیگر از رانده شدگان بارسلونا ( اندرسون لوییس د سوزا) بود . در سال ۲۰۰۸ دکوی پرتغالی بود وادار به ترک باشگاه شد . از افتخارات او ۱۱۳ بازی برای بارسلونا و گل‌زنی او در جام‌جهانی ۲۰۰۶ بود .

ساموئل اتوئو
در تابستان ۲۰۰۸ پپ گواردیولا قصد فروش او را داشت ، اما موفق نشد و ساموئل توانست در موفقیت های سال ۲۰۰۹ بارسلونا ، نقش تاثیر گذاری داشته باشد. او که با گواردیولا دچار مشکل شده بود، سرانجام به اینتر پیوست و در مصاحبه ای اعلام کرد: (روزهای خوب تیم فوتبال بارسلونا تمام شده است.)

الکسیس سانچز
وی بازیکنی تاثیر گذاربود که در سال 2013 با آمدن نیمار به بارسلونا دیگر جایگاهی در تیم نداشت. سانچز در طول سه فصل حضورش در بارسلونا ۳۹  گل به ثمر رساند.

زلاتان ابراهیموویچ
کمتر کسی است که این اسم به گوشش نخورده باشد . زلاتان هنگام پیوستن به باشگاه بارسلونا یکی از بهترین بازیکنان جهان بود. در ابتدای فصل عملکرد بسیار خوبی داشت ، اما در ادامه اوضاع به آن خوبی پیش نرفت و زلاتان نیمکت نشین شد. او پس از ۱۳ ماه حضور در نیوکمپ، از جمع تیم بارسلونا جدا شد و به میلان پیوست .

روماریو
بازیکن نامداری که بیش از 700 گل در کارنامه ی فوتبالی خود داشت . وی که در سال ۱۹۹۳ به بارسلونا پیوست، نقشی کلیدی در تیم بارسلونا داشت. روماریو بازیکنی خارق العاده با تکنیکی ناب بود که به علت مشکل با کرایوف، باشگاه  بارسلونا را ترک کرد . این پایان برای همه ی مخاطبان غیرمنتظره بود .

 

ریوالدو
وی ستاره‌ای بود که در طول ۵ فصل حضورش در بارسلونا با ۱۳۰ گل در زمین درخشید . در سال ۲۰۰۲ باشگاه بارسلونا به خیال اینکه دوران درخشش ریوالدو دیگر تمام شده است ، او را به تیم میلان فروخت . اما ریوالدو در سن سیرو عالی عمل کرد و کاتالان‌ها حسرت از دست دادن این ستاره را به زندگی خود آوردند . او به دلیل فقط استفاده از پای چپ خود در گلزنی های پیاپی توانست با اختلاف بهترین بازیکن سال جهان بشود . ریوالدو از محدود بازیکنان تاریخ  است که بدون دورخیز کردن می‌توانست با شوت‌های سهمگینش دروازه‌ ی حریف را بشکند .

رونالدو نازاریو دلیما
از دیگر بازیکنانی  که حسرتش بر دل هواداران و تیم بارسلونا ماند رونالدوی برزیلی است . وی تنها یک فصل در بارسا حضور داشت، و در 51 بازی 47 گل به ثمر رساند. دلیما به علت مشکلات مدیر برنامه‌اش با سران بارسلونا ، راهی میلان شد و بعد‌ها به یکی از اسطوره‌های ماندگار کهکشانی‌ها  تبدیل  شد.

رفتن لیونل مسی از بارسلونا

خروج مسی ( بهترین بازیکن جهان ) از بارسلونا در ابتدا به شدت خبر شوکه کننده ای بود. لیونل مسی پس از 21 سال حضور در باشگاه بارسلونا و کسب افتخارات تیمی و انفرادی متعدد ، به دلیل ناتوانی مالی این باشگاه از جمع کاتالان‌ها جدا شد و با قراردادی به پاریسن‌ ژرمن پیوست. نحوه ی جدایی مسی از بارسا اصلا شایسته او نبود . که هیچ هواداری آن را فراموش نمیکند .

اصلی ترین دلیل این جدایی محدودیت های مالی و مشکلات پیش آمده برای باشگاه بارسلونا بود . در این شرایط حتی مسی حاضر شده بود که دستمزدش را تا 50 درصد کاهش دهد تا بتواند قراردادش را تمدید کند . مسی 34 ساله در مراسم وداعش با بارسولنا در مقابل خبرنگاران بسیار ناراحت بود و اشک ریخت . رفتن مسی از نظر مالی کمک بسیاری به باشگاه بارسلونا کرد . اما چه سود که دیگر بارسلونا در زمینش ، ستاره ای برای درخشیدن ندارد .

رفتن لیونل مسی از بارسلونا
رفتن لیونل مسی از بارسلونا

رفتن پپ گواردیولا از بارسلونا

علاوه بر بازیکنانی که در این تیم همچون ستاره میخدرشیدند و جدایی شان آسیبی به تیم وارد میکرد. جدایی سرمربی مشهور بارسا یعنی گوادیولا نیز ضربه سختی به این تیم وارد کرد . مسی در دوران پپ هر چه جام مهم بود را کسب کرد و توانست چهار باربه صورت  متوالی برنده توپ طلا شود . پس از جدایی این سرمربی نیز مسی به جام گرفتن و فتح توپ طلا دربارسلونا ادامه داد . اما او همچنان معتقد بود که پپ بهترین مربی ای او بوده است.

مسی در مصاحبه خود درباره رفتن گواردیولا از تیم اظهار نظر کرد : «گواردیولا فوتبال را به ورزش بهتری تبدیل کرد و کارهای مثبت زیادی برای فوتبال انجام داده است . از این جهت نیز او به فوتبال بسیار آسیب زد چرا که باعث شد فوتبال ورزشی ساده به نظر بیاید و بسیاری از مربیان سعی در تقلید از تکنیک ها و روش های  او داشتند که موفق هم نشدند.»

مسی ادامه داد : وقتی گواردیولا رفت، بیشتر متوجه ارزش هایش شدم و اینکه با او چه دستاوردهای بزرگی را توانستیم کسب کنیم . معتقدم تکرار افتخارات پپ با بارسا غیرممکن است. می توان از تماشای بازی های تیم های او چیزهای زیای یاد گرفت. گواردیولا بهترین مربی ای است که داشته ام . او با دیدی متفاوت به بازی ها نگاه می کرد  و به خوبی تیمش را برای هر مسابقه ای مهیا می کرد . او به خوبی ایده هایش را به بازیکنان تیمش منتقل می کند .

رفتن پپ گواردیولا از بارسلونا
رفتن پپ گواردیولا از بارسلونا

سخن پایانی نویسنده

سعی داشتیم با معرفی بازیکنان مهم از دست رفته بارسلونا به این سوال ( که چرا بارسلونا ستاره ندارد ) پاسخ دهیم . نظر شما در این باره چیست؟ کدام بازیکن میتوانست اوضاع باشگاه بارسلونا را بهبود دهد و رضایت هواداران را به خود جلب کند ؟ منتظر نظرات شما در قسمت کامنت ها خواهیم بود .

sajadjafari
23 ژانویه 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *