قوانین جدید فوتبال تصویب شد | رأی فیفا درباره کارت آبی

برد بین‌المللی فوتبال به جز پیشنهاد استفاده از کارت آبی، سایر تغییرات پیشنهادی در ‏قوانین فوتبال را تایید کرد. ‏قوانین جدید فیفا تصویب شد. در این گزارش، درباره رأی فیفا درباره کارت آبی می‌خوانید.

قوانین جدید فیفا تصویب شد

به گزارش وب سایت «ورزشی»، پس از آنکه فیفا مخالفت خود را درباره استفاده از کارت آبی در ‏مسابقات فوتبال اعلام کرد این پیشنهاد از دستور جلسه برد بین‌المللی فوتبال ‏IFAB‏ حذف شد. اما جلسه این برد بین‌المللی روز گذشته تغییرات جدیدی را تصویب کرد. ‏

یکی از مصوبه‌های جدید این بود که که فقط کاپیتان‌های دو تیم اجازه نزدیک شدن به داور را دارند. سایر بازیکنان برای اعتراض حق نزدیک شدن به داور را ندارند. دیگر مصوبه امروز زمان‌هایی در بازی برای استراحت بازیکنان است.

دروازه‌بان‌ها تنها 8 ثانیه توپ را در اختیار خواهند داشت

 در ‏تغییری دیگر حداکثر زمانی که دروازه‌بان می‌تواند توپ را در اختیار داشته باشد 8 ثانیه در ‏نظر گرفته شد و بعد از آن اگر توپ هنوز در اختیار دروازه‌بان باشد، توسط داور از او گرفته ‏شده و در اختیار تیم حریف قرار خواهد گرفت.‏

کارت آبی و ‏VAR

با اینکه برد بین‌المللی استفاده از کارت آبی و اخراج موقت را تصویب نکرد. ولی ‏اخراج موقت در رده‌های سنی پایین‌تر و فوتبال جوانان به صورت آزمایشی انجام خواهد شد. برد بین‌المللی اعلام کرد پس از بررسی بیشتر نتایج این آزمایش‌ها ممکن است دوباره آن را بررسی کند. بنابراین کارت آبی حداقل باید یک سال دیگر منتظر تصمیم برد بماند.

برد بین‌المللی تغییراتی در قوانین ‏VAR‏ نیز تصویب کرد. به این ترتیب پس از ‏بررسی‌ طولانی‌مدت یک صحنه توسط اتاق VAR، داور وسط نتیجه بررسی‌ها و ‏تصمیم نهایی را برای همه در ورزشگاه اعلام کند. ‏

سایر قوانین جدید فیفا

سایر قوانین جدید فیفا

قانون 3 (بازیکن‌ها): رقابت‌ها می‌توانند با توجه به پروتکل‌های لازم برای حفاظت از ‏سلامت بازیکنان در مقابل ضربه مغزی، اجازه بدهند تعویض‌های یک تیم برای بازیکنی که ‏سلامتش در خطر قرار دارد اضافه شود.

قانون 3 (بازیکنان) و قانون 4 (لوازم بازیکنان): هر تیم باید کاپیتان داشته باشد. بازیکنی بازوبند را به صورت مشخص بر بازو بسته است.

شماره 4 (لوازم بازیکنان): استفاده از ساق‌بند برای بازیکنان الزامی است. ‏

قانون 12 (بدرفتاری و خطا): خطاهای هندی که غیرعمد و منجر به اعلام پنالتی شده است، شامل قوانین سایر خطاهای هند می‌شوند.‏

قانون 14 (پنالتی): حداقل بخشی از توپ باید روی مرکز نقطه پنالتی باشد. ورود ‏ بازیکنان به محوطه جریمه قبل از ضربه در صورتی خطاست که روی ضربه پنالتی ‏تاثیرگذار باشد. ‏

با وجود اینکه زمان اعمال رسمی این تغییرات از اول جولای 2024 است؛ اما رقابت‌هایی که ‏پیش از این تاریخ آغاز می‌شوند هم ممکن است بنا به صلاحدید این قوانین را اعمال کنند.

موضوعات مورد مطالعه در فیفا

نتایج مطالعه اتحادیه فوتبال انگلیس برای استفاده از دوربین‌های برای لباس داور در فوتبال پایه این کشور مطرح شد. به علاوه، نتایج مطالعه تغییر ‏در قانون آفساید که به صورت آزمایشی در ایتالیا اجرا شده به اطلاع اعضای ‏جلسه رسید اعلام گردید. برد بین‌المللی تصویب کرد که مطالعه در این باره همچنان باید ادامه پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *