باشگاه چلسی (تاریخچه، بازیکنان و افتخارات)

یکی از موفق‌ترین باشگاه‌های انگلیسی به ویژه در عرصه‌ی رقابت‌های اروپا باشگاه چلسی است. در این پست از ورزشی، به تاریخچه کامل باشگاه چلسی، بازیکنان و افتخارات این تیم خواهیم پرداخت.

مقدمه

با این‌که باشگاه چلسی در طول تاریخ خود باشگاه نسبتاً با ثباتی بوده است، اما مردم امروزه آنها را با قهرمانی‌هایی که در ابتدای قرن بدست آوردند، می‌شناسند. البته جای تعجبی ندارد؛ چرا که باشگاه در آن زمان بیش‌تر جام‌های تاریخ خود را بدست آورد. چلسی قهرمان لیگ، جام حذفی و جام اتحادیه شده است. آنها همچنین در اروپا به موفقیت دست یافته‌اند و تنها باشگاه بریتانیایی هستند که هر سه جام مهم یوفا را کسب کرده است: جام برندگان جام، لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا.

تاریخچه باشگاه چلسی

چلسی در سال 1905 توسط گاس میرز، تاجر انگلیسی که استادیوم دو و میدانی استمفورد بریج را با طرح تبدیل آن به زمین فوتبال خریداری کرده بود، تأسیس شد. او ابتدا می‌خواست که ورزشگاه را به یکی از تیم‌های فوتبال اجاره دهد. اما پس از اینکه قرارداد او با باشگاه فولام به هم خورد، او ایده راه‌اندازی یک باشگاه جدید را پیگیری کرد.

بزرگترین تیم پایتخت

بزرگترین تیم پایتخت

چلسی به سرعت در میان هواداران محلی موفق شد و خود را به عنوان بزرگترین باشگاه پایتخت تثبیت کرد. در اواخر دهه 1910، این باشگاه با میانگین بیش از 40000 نفر، به اولین باشگاه در بریتانیا شد.

تعداد زیاد تماشاگران باعث شد که چلسی به یکی از ثروتمندترین باشگاه های کشور تبدیل شود و امکان خرید بازیکنان مشهور را فراهم کرد. چلسی همچنین خانه اولین بازیکن غیر انگلیسی در لیگ فوتبال، نیلز میدلبوی دانمارکی است که در سال 1913 به این باشگاه آمد.

با این حال، پنج دهه اول وجود این باشگاه چندان پربار نبود. این تیم در حال حرکت دائمی بین دسته 1 و دسته 2 بود. اما در دهه دوم حضور خود، آنها برای اولین بار موفق شدند به فینال جام حذفی برسند.

اولین قهرمانی لیگ باشگاه چلسی

اولین قهرمانی آنها در لیگ در سال 1955 برای همه شوکه کننده بود، به خصوص با توجه به اینکه این باشگاه در اکثر فصول گذشته در نیمه آخر جدول لیگ قرار گرفته بودند. با این حال، این موفقیت غیرمنتظره برای تغییر سرنوشت آنها کافی نبود. باشگاه خیلی زود به وضعیت متوسطش ​​بازگشت.

اواسط دهه 60 چلسی به اوج محبوبیت خود رسید و بسیاری از افراد مشهور مهمان همیشگی استمفورد بریج شدند. برای اولین بار در تاریخ ، باشگاه به عنوان یک مدعی واقعی دیده شد. پس از کسب اولین جام لیگ خود در سال 1965، آنها با دو قهرمانی دیگر با قهرمانی در یک جام حذفی در سال 1970 و یک جام برندگان جام در سال 1971 آن را دنبال کردند.

بدهی‌ها و مالکیت جدید

"</p

البته تا مدت‌ها، این آخرین جام‌های چلسی بود. با مشکلات مالی فراوان در مورد بازسازی استمفوردبریج و افزایش خشونت در بین هواداران باشگاه، چلسی به زودی خود را در موقعیتی نامطمئن دید.

در طول چند دهه بعد، نتایج چلسی در زمین چندان در اولویت نبود، زیرا مسئولان باشگاه به شدت در حال مبارزه برای جلوگیری از ورشکستگی بودند. مالکیت خانواده میرز با فروختن باشگاه به مبلغ نمادین 1 پوند به مالک جدید کن بیتس در سال 1982 به اتمام رسید.

بازگشت به کانون توجه

این باشگاه در سال 1996 و انتصاب رود گولیت به عنوان بازیکن-مدیر به کانون توجهات بازگشت. چلسی با هدایت هلندی مشهور و نیروی هجومی به رهبری بازیکنان بین‌المللی ایتالیایی، جانلوکا ویالی و جانفرانکو زولا ، بار دیگر یکی از هیجان‌انگیزترین باشگاه‌های فوتبال انگلیس شد. در حالی که این باشگاه در این مدت نتوانست تا پایان لیگ برتر پیش برود، اما با دو قهرمانی در جام حذفی در سال‌های 1997 و 2000 و قهرمانی در جام اتحادیه در سال 1998، موفقیت‌هایی در جام حذفی کسب کرد. دومین جام برندگان جام آنها در سال 1998 با شکست 1-0 اشتوتگارت در فینال بدست آمد.

چلسی در این دوره تیمی بود که به شدت تحت سلطه بازیکنان خارجی بود. بازی در باکسینگ دی 1999 دوران جدیدی را در فوتبال لیگ بریتانیا رقم زد، زمانی که تیم چلسی مقابل ساوتهمپتون برای اولین بار “11 بازیکن خارجی” در زمین داشت. هیچ بازیکن بریتانیایی در ترکیب ابتدایی نبود. بازیکنان عبارتند از: اد دی گوی (هلند)، آلبر فرر (اسپانیا)، فرانک لبوف (فرانسه)، امرسون توم (برزیل)، دان پترسکو (رومانی)، سلستین بابایارو (نیجریه)، گاس پویت (اروگوئه)، دیدیه دشان (فرانسه)، روبرتو دی ماتئو (ایتالیا)، گابریله آمبروستی (ایتالیا) و توره آندره فلو (نروژ).

دوران آبراموویچ

در سال 2003، زمانی که باشگاه به میلیاردر روسی رومن آبراموویچ فروخته شد، تاریخ چلسی برای همیشه تغییر کرد. مالک جدید بلافاصله چلسی را به دوران ثبات مالی سوق داد و بخش اعظم بدهی های باشگاه را پرداخت و مبلغ بی‌سابقه‌ای را برای خرید ستاره‌ها خرج کرد. با این حال، زمانی که ژوزه مورینیو آمد، همه قطعات پازل سر جای خود قرار گرفتند. تحت سرمربی جنجالی پرتغالی، چلسی قهرمان لیگ برتر در سال های 2005 و 2006 و همچنین دو جام لیگ برتر در سال‌های 2005 و 2007 و یک جام حذفی در سال 2007 شد

با اختلاف نظر با آبراموویچ، چلسی همچنان یک نیروی برتر در فوتبال انگلیس بود و در شش سال آینده یک قهرمانی در لیگ، دو جام حذفی، یک لیگ قهرمانان و یک لیگ اروپا را به دست آورد. چلسی قبلاً هرگز جام اروپا/لیگ قهرمانان اروپا یا جام یوفا/لیگ اروپا را فتح نکرده بود.

مدت کوتاهی پس از بازگشت مورینیو در سال 2013، این باشگاه یک بار دیگر جام اتحادیه و پنجمین عنوان لیگ خود را به دست آورد. پس از یک دوره طولانی عملکرد ضعیف، چلسی در سال 2015 ژوزه مورینیو را اخراج کرد.

به دلیل تحریم‌ها علیه جنایات روسیه در طول جنگ روسیه و اوکراین در سال 2022، آبراموویچ به عنوان مدیر باشگاه چلسی توسط لیگ برتر محروم شد و مالکیت آن تغییر کرد.

لوگوی چلسی

لوگوی چلسی

چهار لوگوی متمایز در طول تاریخ باشگاه مورد استفاده قرار گرفته است. اولین مورد در سال 1905 معرفی شده است و یک مستمری بگیر چلسی (یکی از اعضای بازنشسته ارتش بریتانیا) را به نمایش گذاشت. در سال 1952، نشان دوم با حروف اول معرفی شده بود، اما پس از مدت کوتاهی با لوگویی که حاوی شیر مشخص بود جایگزین شد (شیر از بازوهای ارل کادوگان، رئیس باشگاه بود). لوگوی چهارم که تحت سلطه حروف اول «CFC» بود بین سال های 1986 و 2005 در حال اجرا بود. سومین لوگو که در سال 1986 کنار گذاشته شده بود، دوباره در سال 2005 دوباره با کمی تغییر معرفی شد.

ورزشگاه چلسی

استمفورد بریج (به انگلیسی: Stamford Bridge) نام ورزشگاه اختصاصی باشگاه چلسی است که در غرب شهر لندن، انگلستان قرار دارد. این ورزشگاه ظرفیت ۴۱٬۸۳۷ نفر تماشاگر را دارد که از این نظر هفتمین ورزشگاه بزرگ در لیگ برتر انگلستان به حساب می‌آید. استمفورد بریج یکی از با قدمت‌ترین ورزشگاه‌های دنیاست.

جام‌ها و قهرمانی‌های چلسی

لیگ برتر انگلیس / دسته‌ی اول

دسته‌ی دوم: 6

جام اف ای: 2

لیگ کاپ: 8

جام خیریه/ اتحادیه: 5

جام فول ممبرز: 4

لیگ قهرمانان اروپا: 2

لیگ اروپا: 2

جام برندگان اروپا: 2

سوپرکاپ اروپا: 2

جام باشگاه‌های جهان: 1

بازیکنان باشگاه چلسی

۱ دروازه‌بان روبرت سانچز 21 مدافع بن چیلول
۲ دفاع الکس دیساسی 23 هافبک کانر گلگر
3 مدافع مارک کوکورلا 24 مدافع ریس جیمز
5 مدافع بنوا بادیاشیل 25 هافبک مویزه کایسدو
6 مدافع تیاگو سیلوا 26 مدافع لوی کولویل
7 مهاجم رحیم استرلینگ 27 مدافع مالو گاستو
8 هافبک انزو فرناندز 28 دروازه‌بان دوره پتروویچ
10 مهاجم میخایلو مودریک 33 مدافع وسلی فوفانا
11 مهاجم نونی مادوئکه 36 مهاجم دیوید واشینگتن
13 دروازه‌بان مارکوس بتینلی 42 مدافع الفی گیلکرایست
14 مدافع تروو چابولا 45 هافبک رومئو لاویا
15 مهاجم نیکولاس جکسون 47 هافبک لوکاس برگشتورم
16 هافبک لزلی اوگوچوکو 51 مدافع دیلان ویلیامز
17 هافبک کاری چوکومکا 68 هافبک مایکل گولدینگ
18 مهاجم کریستوفر انکونکو مدافع مالانگ سار
19 مهاجم آرماندو بروخا هافبک آندره سانتوس
20 هافبک کول پالمر مهاجم دوخوان ریچاردز

حقایقی درباره‌ی باشگاه چلسی

 

حقایقی درباره‌ی باشگاه چلسی

باشگاه فوتبال چلسی در لندن واقع شده است

باشگاه فوتبال چلسی یک تیم فوتبال حرفه‌ای مستقر در لندن ، انگلستان است. این باشگاه که در سال 1905 تأسیس شد، به یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین باشگاه های فوتبال در جهان تبدیل شد.

چلسی شش بار قهرمان لیگ برتر انگلیس شده است

در طول سال‌ها، چلسی به موفقیت‌های بزرگی در لیگ برتر انگلیس دست یافته و در شش نوبت به عنوان قهرمانی دست یافته است. قهرمانی های این تیم در لیگ در فصول 1954-55، 2004-05، 2005-06، 2009-10، 2014-15، و 2016-17 به دست آمده است.

استمفورد بریج ورزشگاه خانگی چلسی

استمفورد بریج، واقع در فولام لندن، از زمان تشکیل این باشگاه، زمین خانگی چلسی بوده است. با ظرفیت بیش از 40000 هوادار، فضای الکتریکی را برای هر مسابقه فراهم می‌کند.

چلسی رقابت شدیدی با تاتنهام دارد

رقابت بین چلسی و تاتنهام هاتسپر که به دربی شمال لندن معروف است، یکی از شدیدترین رقابت های فوتبال انگلیس است. مسابقات بین این دو تیم همیشه بسیار مورد انتظار و اغلب پر از درام و هیجان است.

نام مستعار چلسی “آبی‌ها” است.

باشگاه فوتبال چلسی به دلیل رنگ لباس های خانگی خود معمولاً به عنوان “آبی ها” شناخته می‌شود. نشان این باشگاه یک شیر را نشان می‌دهد که عصایی را در دست دارد که برگرفته از نشان شهرداری لندن چلسی است.

دیدیه دروگبا اسطوره چلسی است.

دیدیه دروگبا، مهاجم ساحل عاجی، به عنوان یکی از بهترین بازیکنان تاریخ چلسی شناخته می‌شود. سبک بازی قدرتمند، توانایی گلزنی و استعداد او در گلزنی در مسابقات بزرگ، جایگاه ویژه‌ای را در قلب هواداران چلسی برای او به ارمغان آورد.

باسابقه‌ترین سرمربی چلسی تامی دوچرتی است

تامی دوچرتی رکورددار طولانی‌ترین سابقه مربیگری چلسی است. او بیش از شش سال از سال 1961 تا 1967 باشگاه را مدیریت کرد و نقش مهمی در موفقیت چلسی در آن دوره ایفا کرد.

چلسی و دو قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا

چلسی برای اولین بار در فصل 2011-2012 با مدیریت روبرتو دی متئو جام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را بالای سر برد. آنها موفقیت خود را در فصل 2020-2021 تکرار کردند و در فینال منچسترسیتی را شکست دادند.

فرانک لمپارد بهترین گلزن تاریخ چلسی است

فرانک لمپارد، اسطوره بی‌چون‌وچرای چلسی، رکورددار بیشترین گل در تاریخ این باشگاه است. او در طول دوران درخشان خود در چلسی 211 گل به ثمر رساند.

شعار دیگر چلسی “غرور لندن” است.

شعار “غرور لندن” نشان دهنده ارتباط قوی چلسی با شهر و پایگاه هواداران پرشور آن است. این نشان دهنده غرور باشگاه در نمایندگی شهر پر جنب و جوش و متنوع لندن است.

چلسی اولین تیم انگلیسی شد که هر سه جام مهم یوفا را به دست آورد

در سال 2013، چلسی با تبدیل شدن به اولین تیم انگلیسی که موفق به قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، لیگ اروپا و جام برندگان جام یوفا شد، به یک شاهکار قابل توجه دست یافت. این دستاورد تاریخی موقعیت چلسی را به عنوان یک نیروی برتر در فوتبال اروپا مستحکم کرد.

رکورد انتقال چلسی 72 میلیون پوند است

چلسی با جذب کای هاورتز، بازیکن آلمانی با مبلغ 72 میلیون پوند، رکورد نقل و انتقالات خود را در سال 2020 شکست. تمایل باشگاه برای سرمایه‌گذاری بر روی استعدادهای برتر، جاه طلبی آنها برای رقابت در بالاترین سطح را نشان می‌دهد.

چلسی سیستم آکادمی جوانان قوی دارد

چلسی دارای یک آکادمی جوانان مشهور است که در طول سال ها بازیکنان با استعداد زیادی تولید کرده است. باشگاه متعهد است که استعدادهای جوان را پرورش دهد و راهی برای پیشرفت آنها در رده‌ها و بازی برای تیم اصلی فراهم کند.

ژوزه مورینیو سرمربی سابق چلسی است

ژوزه مورینیو که اغلب از او به عنوان “ویژه” یاد می‌شود، دو دوره موفق به عنوان سرمربی چلسی را تجربه کرد. او باشگاه را به چندین عنوان داخلی و اروپایی، از جمله قهرمانی های متوالی در لیگ برتر در 2004-05 و 2005-06 هدایت کرد.

چلسی هواداران جهانی دارد

چلسی با موفقیت خود در زمین و تاریخ غنی، پایگاه عظیمی از طرفداران جهانی را جذب کرده است. هواداران از تمام نقاط جهان مشتاقانه از باشگاه حمایت می‌کنند و استمفورد بریج را به ورزشگاهی پر جنب و جوش و پر جنب و جوش در روزهای مسابقه تبدیل می‌کنند.

چلسی در فصل 2018-2019 قهرمان لیگ اروپا شد

چلسی با قهرمانی در لیگ اروپا در فصل 2018-2019 یک جام اروپایی دیگر را به مجموعه خود اضافه کرد. این تیم در فینال با نتیجه 4-1 آرسنال را شکست داد و برتری خود را در رقابت‌های اروپایی اثبات کرد.

نتیجه

باشگاه فوتبال چلسی که با نام آبی ها نیز شناخته می‌شود، یکی از مشهورترین و موفق‌ترین تیم های تاریخ فوتبال انگلیس است. چلسی با میراث غنی و پایگاه هواداران اختصاصی، اثری جاودان در این ورزش از خود به جای گذاشته است. از پیروزی‌هایشان در لیگ‌های داخلی تا پیروزی‌هایشان در رقابت‌های بین‌المللی، این باشگاه به طور مداوم توانایی‌های خود را در زمین به رخ کشیده است.

Pooria
14 ژانویه 2024

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *