تیم روبرتو مارتینز چهار سال پیش به مقام سوم جام جهانی دست یافت و تا همین اواخر هم در رنکینگ جهانی پیشتاز بود، اما تیم سالخورده ی آنها از سرعت و قدرت سابق خود برخوردار نبود و با وجود موقعیت های بسیاری که لوکاکو به باد داد، نتوانست به پیروزی مهمی که برای صعود احتیاج داشت دست پیدا کند.

لوکاکو در نیمه دوم، در جلوی دروازه توپ را به تیرک دروازه زد، از ارسال کوین دی بروینه به خوبی برای ضربه سر استفاده نکرد، از فاصله ی نزدیک، توپ را با ضربه ی سینه به دروازه بان کرواسی تقدیم کرد و در وقت های تلف شده، از فاصله مشابهی نتوانست از اشتباه مدافعان حریف برای گل زنی استفاده کند.

پس از سوت پایان، بهترین گلزن تاریخ فوتبال ملی بلژیک با چشمانی اشک بار در آغوش تیری هانری قرار گرفت، و هم تیمی هایش نیز به سختی از یک گل آفساید حریف جان سالم به در بردند تا شب آنها بد از بدتر نشود.

در میان گمانه زنی هایی که درباره ی اختلافات تیمی در رختکن این تیم وجود داشت، مارتینز، کاپیتان اول خود ادن هازارد را در این بازی کنار گذاشت، اما این تصمیم او هم کمکی به تیمش نکرد. تا بدین ترتیب، تیمی که 15 نفر از 26 بازیکنش بالای 29 سال داشتند، از رسیدن به جام باز بماند.

از آن سوی دیگر، اگر کرواسی میخواد موفقیت چهار سال پیش خود را تکرار کند، باید نقاط ضعف پرشمار خود را در ادامه ی راه بر طرف کند. این تیم در مرحله ی اول حذفی، در برابر صدرنشین گروه E، ژاپن قرار خواهند گرفت.

لحظات مهم بازی

دقیقه 18: پنالتی برای کرواسی که پس از تصمیم کمک داور ویدیویی، رد شد.
دقیقه 60: ضربه ی لوکاکو در برابر دروازه، به تیرک برخورد کرد.
دقیقه 63: لوکاکو ضربه ی سر روی ارسال دی بروینه را به بالای دروازه فرستاد.
دقیقه 87: شوت مونیر پس از برخورد به هم تیمی خود، لوکاکو به بیرون رفت.
دقیقه 90: لوکاکو با ضربه ی سینه، به جای کنترل توپ، آن را به دروازه بان تقدیم کرد.
دقیقه 2+90: لوکاکو نتوانست از توپ لو رفته در محوطه ی جریمه استفاده کند و آن را از دست داد.

چه به سر بلژیک آمد؟

ترکیب ابتدایی بلژیک در آغاز بازی، پیرترین ترکیب این تیم در این دوره از رقابت ها، با میانگین 31 سال بود.  علی رغم خبر گل حکیم زیاش در نیمه ی اول، بلژیک که خود را محتاج برد می دید، نتوانست موقعیت های اساسی در نیمه ی اول ایجاد کند. حتی آنها خیلی خوش شانس بودند که آفساید میلیمتری کرواسی باعث شد که پنالتی آنها توسط VAR رد شده و بلژیک در شرایط دریافت گل اول قرار نگیرد.

مارتینز که لوکاکو 28 گله را به دلیل مصدومیت، مدت ها در اختیار نداشت، چاره ای نداشت تا تمام برگ های خود را بازی کند و او را به زمین فرستاد. اما این مهاجم در عوض اینکه بتواند نجات بخش تیمش باشد، موقعیت های مهمی را از دست داد تا یکی از بدترین شب های خود و تیمش را رقم بزند.

پایان دوران طلایی؟ پس از سوت پایان، اولین فکری که به ذهن همه می رسید، پایان یک دوران طلایی و نسل قدرتمند بلژیک بود.

مارتینز: می توانیم سر خود را بالا نگه داریم

سرمربی بلژیک روبرتو مارتینز در مصاحبه ای با BBC گفت: “امروز خودمان بودیم. اما پیروزی در جام جهانی آسان نیست. ما اولین بازی خود را بردیم و در بازی دوم شکست خوردیم. امروز آماده بودیم و موقعیت های زیادی هم ایجاد کردیم. امروز. هیچ پشیمانی وجود ندارد. ما می توانیم با سری بر افراشته به خانه برگردیم.”

مارتینز در کنفرانس مطبوعاتی بعد از بازی گفت: “این آخرین حضور من برای تیم ملی بود. من همیشه به نتایج بلند مدت اعتقاد داشته ام.  از سال 2018 هم فرصت های زیادی برای رفتن و استخدام در سطح باشگاهی داشتم. اما من می خواستم وفادار بمانم و به تیم کمک کنم. نیازی نیست استعفا دهم چرا که قراردادم به پایان رسیده است.”

“من آدمی هستم که تشنه ی سازندگی است. با هدف راهیابی و شرکت در جام جهانی آمدم و با تیمم به مقام سوم رسیدیم و دوست داشتم بار دیگر آن تجربه ی دوست داشتنی را تکرار کنیم.افتخار بزرگی برای من بود که در این تیم به تاریخ سازی دست زدیم. با اینکه مردم، موفقیت را فقط در قهرمانی می بینند، اما من نظر دیگری دارم.”

دالیچ، سرمربی کرواسی: “عالی بودیم و کمی هم خوش شانس”

زلاتکو دالیچ، سرمربی کرواسی: “مطمئناً انتظار داشتم بازی سختی برابر چنین تیم بزرگی داشته باشیم. بلژیک تیمی نیست که برای چیزی کم تر از پیروزی پا به میدان بگذارد. اما کرواسی هم عالی بود و موقعیت های بسیاری داشتیم و یک پنالتی را به ناحق VAR از ما گرفت.”

“قطعا تیمی در سطح بلژیک هم موقعیت های بسیاری در بازی ایجاد می کند و باید صادقانه بگویم که ما هم خوش شانس بودیم چرا که آنها از موقعیت هایشان استفاده نکرند. مسابقه ی عالی ای بود اما رهبری و بازی و تماشای چنین بازی ای بسیار دشوار است که خب این طبیعت فوتبال است.”

آمار تاسف برانگیز پیرمردهای بلژیکی

  • بلژیک برای اولین بار از سال 1998 از رسیدن به مرحله ی حذفی جام جهانی جا ماند.
  • بلژیک در این جام جهانی تنها یک گل به ثمر رساند که در 19 حضور قبلی آنها در تورنومنت های بزرگ (جام جهانی و یورو) پس از جام جهانی 1930، بدترین عملکرد آنها بود.
  • بلژیک برای اولین بار از سال 1982 در برابر لهستان و شوروی در جام جهانی، نتوانست در 2 بازی پیاپی گلزنی کند.
  • بلژیک از پنج بازی اخیر خود در تمام رقابت‌ها فقط یک برد کسب کرده است (یک تساوی 3 باخت)،
  • بلژیک تیم اصلی خود را با میانگین 31 سال و 95 روز در حالی به میدان فرستاد که این ترکیب، مسن ترین تیم در جام جهانی از زمان بازی استرالیا مقابل آلمان در سال 2010 (31 سال و 118 روز) بود.
  • تیبو کورتوا صدمین بازی بین المللی خود را در این مسابقه انجام داد و اولین دروازه بانی شد که برای بلژیک به این رکورد دست پیدا می کند و در مجموع پس از یان ورتونگن، اکسل ویتسل، توبی آلدرویرلد، ادن هازارد، دریس مرتنز و روملو لوکاکو هفتمین بازیکن با بیشترین بازی ملی برای این تیم شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *