گزینه‌های سرمربیگری والیبال ایران مشخص شدند

فدراسیون والیبال ایران رسما از گزینه‌های سرمربیگری والیبال ایران مشخص شدند. یکی از این چهار نفر، روی نیمکت تیم ملی والیبال خواهد بود. در این پست از ورزشی، مروری بر این چهار گزینه خواهیم کرد.

گزینه‌های سرمربیگری والیبال ایران مشخص شدند

به گزارش «ورزشی»، وحید مرادی، سرپرست فدراسیون والیبال هفته آینده با تشکیل دو جلسه کمیته مشورتی و کمیته فنی، به دنبال تعیین گزینه‌ی نهایی مربیگری والیبال ایران خواهد بود.  بنابراین به زودی باید منتظر سکان‌دار تیم ملی والیبال ایران باشیم.

ویتال هاینن (بلژیک)، آنجلو لورنزوتی (ایتالیا)، سعید معروف (ایران) و روبرتو پیاتزا (ایتالیا) چهار گزینه اصلی برای سرمربیگری تیم ملی والیبال ایران هستند. باید دید در نهایت کدام یک بر نیمکت این تیم تا المپیک 2024 پاریس تکیه خواهد زد.

در ادامه، با جزییات بیشتری این چهار نفر را مورد بررسی قرار داده‌ایم:

سعید معروف

سعید معروف

میرسعید معروف‌لکرانی (Saeid Marouflakrani) متولد 1364 در ارومیه است. بازیکن والیبال اهل ایران که باشگاه شهداب یزد آخرین تیم او در قالب بازیکن بود، یکی از بهترین بازیکنان تاریخ تیم ملی والیبال ایران و یکی از بهترین بازیکنان و پاسورهای جهان در نسل خود به‌شمار می‌رود. حتی فدراسیون جهانی والیبال از وی به عموان اسطوره زنده والیبال دنیا یاد می‌کند. معروف از سال ۱۳۸۴ هم رسماً وارد تیم ملی بزرگسالان شد. او از سال ۲۰۱۲ از سوی کادر فنی و بازیکنان، کاپیتان تیم ملی والیبال لقب گرفت. معروف در مسابقات انتخابی المپیک ۲۰۰۸ در قاره آسیا و در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ در سطح جهانی به عنوان بهترین پاسور انتخاب شد. در قهرمانی آسیا ۲۰۱۳ نیز به او بهترین پاسور و با ارزش‌ترین بازیکن لقب گرفت.

سعید معروف با عملکرد درخشان خود در لیگ جهانی ۲۰۱۴ نخستین جایزه معتبر فرا آسیایی خود را به عنوان بهترین پاسور مسابقات دریافت کرد. و به همراه ایران برای اولین بار جزو شش تیم برتر قهرمانی جهان قرار گرفت او در مسابقات انتخابی المپیک ریو که با صعود تیم ملی به این رقابت‌ها انجامید، به عنوان بهترین پاسور مسابقات انتخاب شد. معروف در المپیک 2020 توکیو-ژاپن نیز تیم ملی را همراهی کرد. او دو سال بعد نیز به عنوان بهترین پاسور لیگ ترکیه معرفی شد.

ویتال هاینن

ویتال هاینن

ویتال هاینن (Vital Heynen) بلژیکی و کار مربی‌گری خود را با تیم نولیکو مازک آغاز کرد. او این تیم را پنج‌بار قهرمان لیگ برتر و جام حذفی بلژیک کرد. این مربی در سال ۲۰۰۸ نایب قهرمانی و در سال ۲۰۱۰ سومی لیگ قهرمانان اروپا را با نولیکو مازک کسب نمود. وی سابقه هدایت تیم‌های باشگاهی زراعت بانک آنکارا و بیدگوشچ را نیز در کارنامه دارد. هاینن در سال ۲۰۱۲ سرمربی تیم ملی والیبال آلمان شد و با این تیم به مقام سومی قهرمانی جهان ۲۰۱۴ رسید. این مربی در سال 2017 با تیم ملی والیبال بلژیک در لیگ ملت‌ها حاضر شد.

هانین در سال 2018 هدایت تیم ملی لهستان را بر عهده گرفت. او عنوان قهرمانی جهان را در همان سال کسب کرد. این مربی در سال 2019 نیز با تیم ملی لهستان به نایب قهرمانی جام جهانی، مدال برنز لیگ ملت‌ها و سومی رقابت‌های قهرمانی قاره اروپا رسید. تیم ملی لهستان در سال 2021 نیز با هدایت این مربی مدال نقره لیگ ملت‌ها و مقام سومی اروپا را از آن خود کرد. وی هم اکنون سرمربی تیم ملی والیبال زنان آلمان است.

 آنجلو لورنزوتی

 آنجلو لورنزوتی

آنجلو لورنزتی (Angelo Lorenzetti) ایتالیایی، کار مربیگری خود را با باشگاه کاریفانو گیبام فانو آغاز کرد. او از سال 1992 تا 1996 سرمربی تیم ملی زیر 17 سال ایتالیا را شد و سپس برای دو سال هدایت تیم ملی زیر 21 سال ایتالیا را برعهده گرفت. او از سال 98 تا 99 بار دیگر سرمربی تیم ملی زیر 17 سال ایتالیا شد.

پادووا و مودنا دیگر باشگاه‌هایی بودند که به ترتیب در سال‌های 2000 و 2001 زیر نظر این سرمربی ایتالیایی بود. لورنزوتی از سال 2004 به برای یک سال هدایت زیر 21 سال ایتالیا را برعهده گرفت . سپس روی نیمکت ورونا، پیاچنزا و مودنا از سال 2006 تا 2015 نشست. لورنزوتی از سال 2016 تا 2023 سرمربی باشگاه ترنتینو بود و در این سال‌ها همواره یک پای فینال بود. او در آخرین سال نیز موفق به کسب عنوان قهرمانی شد. همچنین دو نایب‌ قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را در کارنامه دارد. او هم اکنون سرمربی تیم پروجیا در ایتالیاست.

روبرتو پیازا

روبرتو پیازا

روبرتو پیاتزا (Roberto Piazza) ایتالیایی او تا سال 1998 به عنوان بازیکن فعالیت می‌کرد. وی کار مربیگری را از 1990 به عنوان دستیار در تیم پارما شروع کرد و همان سال موفق به سومی قهرمانی باشگاه‌های جهان شد. باشگاه‌های ترویسو، دینامو موسکو و تیم ملی والیبال روسیه دیگر تیم‌هایی بود که پیاتزا آنها را بر عهده گرفت. پیازا از 2009 که سرمربی سیسلی بلونو شد تاکنون هدایت تیم‌های باشگاهی و ملی برلانوتی چونئو، یابرسکی ویگل، المپیاکوس، تیم ملی قطر، مودنا، اسکارا بلخاتوف، تیم ملی هلند و میلانو را عهده‌دار بوده است.

او هم‌اکنون سرمربی تیم باشگاهی میلانو در سری A ایتالیا است و از سال 2019 نیز هدایت تیم ملی مردان هلند را برعهده داشته است. مدال نقره 2010 و برنز 2009 لیگ جهانی از جمله افتخارات این سرمربی است. سه مدال طلا لیگ قهرمانان اروپا 2005، 1998 و 1999، 5 مدال نقره لیگ قهرمانان اروپا و یک مدل برنز این رقابت‌ها از دیگر دستاوردهای پیازا است.

مدال برنز باشگاه‌های جهان 1990، قهرمانی باشگاه‌های اروپا 2010و 15 مدال رنگارنگ سری A ایتالیا شامل 9 طلا، چهار نقره و دو برنز از دیگر افتخارات پیازا است.

Pooria
26 دسامبر 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *